Yavaş Şehir kavramı, önceleri İtalya’da yavaş yeme hareketi şeklinde ortaya çıkmış, zaman içerisinde gelişerek Yavaş Şehir yaşam tarzına dönüşmüş ve dünyanın pek çok farklı yöresinde yankı bulmuş bir şehircilik yaklaşımı olarak karşımıza çıkmaktadır. Günümüz şehirlerindeki hızlı yaşam tarzına alternatif, insan ve etkileşim içerisinde olduğu çevre açısından daha sürdürülebilir bir yaşam ve buna uygun şehirsel yapılanmayı önceleyen bir hareket olarak benimsenmektedir. Zaman içerisinde kurumsallaşan yavaş şehir yaklaşımı, merkezi İtalya Orvieto kenti olan dünya çapında bir harekete dönüşmüştür. Bu harekete katılmak isteyen şehirlerden de bazı kriterleri sağlamaları istenmektedir.
Toplamda 72 maddeden oluşan bu Yavaş Şehir olma kriterlerinden bir kısmı, şehri daha sakin hale getirmek için gerek turistler gerekse de şehir halkı tarafından bisiklet kullanımını önceleyen şartlardır. Keza, bu şartların yerine getirilmesiyle şehir; daha yaşanabilir, daha konforlu ve özelikle de doğal çevrenin korunması açısından sürdürülebilir hale gelmektedir. Diğer taraftan şehirde bisiklet kullanımını yaygınlaştırmayı amaçlayan bu kriterler sayesinde, özellikle ulaşım açısından, teknolojiyi dışlamadan, fakat zararlarını minimize edecek cazip bir alternatif çözüm de oluşturulabilmektedir. Bunun da şehri daha dayanıklı ve dirençli kıldığı görülmektedir. Bütün bunlar aşığında öncelikli olarak bisiklet kullanımına yönelik şehrin mevcut durum analizinin ve nelerin yapılması gerektiğinin ortaya konması önemlidir. Bu konuda gerçekleştirilen iyileştirmeler, özellikle doğasever, çevreci ve yavaş yaşamı önceleyen turist grupları için de şehri çok daha çekici hale getirmektedir. Bu sayede, şehrin doğalı korunurken, ekonomik, kültürel ve sosyolojik açıdan kalkınmasına da katkıda bulunulabilmektedir.
Bu çalışmada, Seferihisar için planlanmış mevcut bisiklet yollarının Yavaş Şehir kriterlerine göre CBS ortamında analizleri gerçekleştirilmiştir. Bu analizler ve sonuçları ile aslında, şehrin doğal çevre açısından ne kadar sürdürülebilir olduğu ve çevresel dirençliliği de ortaya konmaktadır. Bu bağlamda Seferihisar mevcut bisiklet yollarının güzergah konforu açısından yeşil alanlara yakınlığı, su kitlelerine yakınlığı, aydınlatma, kentsel donatılara yakınlığı, kamu kurumlarına yakınlığı gibi analizler CBS ortamında gerçekleştirilmiş ve mevcut durumun sonuçları paylaşılmıştır.
Cittaslow approach first has been seen in Italy after a slowfood movement emerged against fastfood habit in our modern cities to prevent our citizens and environments from an unhealthy life style. The slow city approach has turned into a worldwide movement over time and then become an organization with the center of which is the city of Orvieto, Italy. Cities who want to join this movement have also been asked to comply with some criteria.
Some of the criteria for being a slow city which it has totally 72 are about criteria prioritizing the use of bicycle by tourist and residents of the Cittaslow. So, this will make the city more livable, push it to increase its comfort level, and then make it sustainable, especially in terms of preserving the natural environment, it also becomes more resilient. Thus, an attractive alternative will be created that does not exclude technology, especially in terms of transportation, but will minimize its side and destructive effects. This will make the city more resilience and makes it more durable. In all of these, the city's current situation in terms of bicycle use and further what should be done should be revealed. With the improvements, the city can become attractive, especially for groups of tourists who like nature, be in environment and slow life. In this way, while the nature of the city is preserved, it will contribute the city's economic, cultural and sociologic development.
In this study, the existing bicycle routes in Seferihisar were analyzed against the cittaslow criteria in a GIS environment. With these analyzes and their results, the sustainability of the city in terms of its natural environment and its environmental resilience are also revealed. In this context, analyzes such as the proximity of the existing bicycle roads to green areas, proximity to water masses, lighting, proximity to urban facilities, and proximity to public institutions were carried out in the GIS environment and the results from this study are shared in the paper.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Geological Sciences and Engineering (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | May 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |