Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Mimarlık ve İç Mimarlık Öğretiminde Yangın Güvenliğine Samsun Özelinden Bakış

Year 2019, , 349 - 357, 31.12.2019
https://doi.org/10.32569/resilience.624100

Abstract

Yangın, binalara zarar vermesi ve insanlara olumsuz psikolojik etkisi
nedeniyle ele alınması gereken en önemli tehlikelerden biridir. Mimari bir
yapının yangına karşı sağlamlığı ve dirençliliği, teknik bir konu olduğu kadar
bir eğitim sorunudur. Bu bağlamda, mimarların ve iç mimarların yangın güvenliği
ile ilgili eğitim seviyelerinin yüksek tutulması, bir mimari yapının yangına
karşı dayanıklılığını artıran bir faktördür. Her ne kadar tüm mimar ve iç
mimarların uzmanlık seviyesinde yangın bilgisine sahip olması istenmemekle
birlikte, ilgili yönetmelikleri ve yapılması gerekenleri asgari derecede bilmesi
ve tasarımda bu bilgileri kullanabilmesi beklenmektedir. Bununla beraber, mimar
ve iç mimarların yangınla ilgili eğitim süreçlerinin, meslek öğretimi sırasında
doğrudan ve etkin bir biçimde verilmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmada,
Türkiye’ye bağlı üniversitelerde mimarlık, iç mimarlık ile iç mimarlık ve çevre
tasarımı bölümlerinde yangın güvenliği ile ilgili doğrudan verilen temel eğitim
ve bilgiler Ondokuz Mayıs Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nde yapılan anket
çalışması ile birlikte analiz edilmektedir. Ayrıca, konu ile ilgili yapılması
gerekenler etraflıca değerlendirilmekte ve karar vericilere yönelik öneriler
getirilmektedir. Konuyla ilgili kaynakların azlığından dolayı bu çalışma,
ulaştığı sonuçlar ve getirdiği öneriler bakımından yapılacak araştırmalara ışık
tutacak bilgileri içermektedir. Çalışma sonucunda, Türkiye'de mimarlık, iç
mimarlık ile iç mimarlık ve çevre tasarımı bölümlerinde verilen yangın güvenliği
eğitimlerinin halen yeterince yaygınlaşmadığı ve bu konuda eksiklikler olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Sonuç olarak, binalarda yangına karşı direncin artırılması
için Türkiye'de mimarlık ve iç mimarlık bölümlerinde yangına bağlı eğitimlerin
yaygınlaştırılması elzemdir.

References

  • Altaylı, A. (1967). Samsun Tarihi. Samsun: Yüceer Matbaası.
  • Erler, M . (2000). 1870 Yılında Doğu Karadeniz’de Çıkan Yangın ve Etkileri. Tarih Araştırmaları Dergisi, 20 (31), 209-218.
  • Samsun İtfaiyesi, (2018). Samsun Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığı Faaliyet Raporu 2018. Samsun.
  • TMMOB, (2017). TMMOB Eğitim Sempozyumu, 22-23 Aralık 2017, Ankara.
  • (Url-1). https://ayasofyamuzesi.gov.tr/tr/content/tarih%C3%A7e. [Erişim 20 Ağustos 2019].
  • (Url-2). http://mmf2.ogu.edu.tr/atopcu/index_dosyalar/Tarih/BeTarihi.pdf. [Erişim 18 Ağustos 2019].
  • (Url-3). https://samsun.ktb.gov.tr/TR-59809/tarih.html. [Erişim 17 Temmuz 2019].
  • (Url-4). http://www.samsun.gov.tr/gecmisten-gunumuze-samsun. [Erişim 22 Temmuz 2019].
  • (Url-5). https://istatistik.yok.gov.tr/. [Erişim 12 Ağustos 2019].
  • (Url-6). https://yokatlas.yok.gov.tr/.[Erişim 21 Ağustos 2019].

A View from Samsun to the Fire Safety in Architecture And Interior Design Education in Turkey

Year 2019, , 349 - 357, 31.12.2019
https://doi.org/10.32569/resilience.624100

Abstract

Fire is one of the most important dangers to be addressed due to both
damaging to buildings and negative effects on people. The resistance of a
building to fire is an educational problem as well as a technical issue. In
this context, fire safety education of architects and interior designers
becomes vital verily. Although it is not required to know fire safety at the
expert level, the architects and interior designers are expected to know the
relevant regulations and requirements and can use this information in the
design. However, the fire-related training processes of architects and interior
designers must be provided directly and effectively during vocational training.
With this respect, basic education and information given directly related to
the fire safety at the universities attached to Turkey are analyzed in this
study with the survey conducted at Ondokuz Mayıs University, the Faculty of
Architecture. Besides, the things to be done about the issue are evaluated
extensively and suggestions are made for the decision-makers. Due to the lack
of relevant resources, this study contains information that will shed light on
the researches to be conducted in terms of the conclusions and recommendations
it brings. It could be said that fire safety education in the departments of
architecture and interior design in Turkey is still not spread enough and there
are shortcomings in this regard. In conclusion, to increase the resistance
against fire in buildings, it is vital to extend fire-related education at the
departments of architecture and interior design in Turkey.

References

  • Altaylı, A. (1967). Samsun Tarihi. Samsun: Yüceer Matbaası.
  • Erler, M . (2000). 1870 Yılında Doğu Karadeniz’de Çıkan Yangın ve Etkileri. Tarih Araştırmaları Dergisi, 20 (31), 209-218.
  • Samsun İtfaiyesi, (2018). Samsun Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığı Faaliyet Raporu 2018. Samsun.
  • TMMOB, (2017). TMMOB Eğitim Sempozyumu, 22-23 Aralık 2017, Ankara.
  • (Url-1). https://ayasofyamuzesi.gov.tr/tr/content/tarih%C3%A7e. [Erişim 20 Ağustos 2019].
  • (Url-2). http://mmf2.ogu.edu.tr/atopcu/index_dosyalar/Tarih/BeTarihi.pdf. [Erişim 18 Ağustos 2019].
  • (Url-3). https://samsun.ktb.gov.tr/TR-59809/tarih.html. [Erişim 17 Temmuz 2019].
  • (Url-4). http://www.samsun.gov.tr/gecmisten-gunumuze-samsun. [Erişim 22 Temmuz 2019].
  • (Url-5). https://istatistik.yok.gov.tr/. [Erişim 12 Ağustos 2019].
  • (Url-6). https://yokatlas.yok.gov.tr/.[Erişim 21 Ağustos 2019].
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architecture
Journal Section Articles
Authors

Alper Bodur 0000-0002-4048-1158

Publication Date December 31, 2019
Acceptance Date December 19, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Bodur, A. (2019). Türkiye’de Mimarlık ve İç Mimarlık Öğretiminde Yangın Güvenliğine Samsun Özelinden Bakış. Resilience, 3(2), 349-357. https://doi.org/10.32569/resilience.624100