Anne
ve babayla kurulan duygusal bağlar ve onlardan alınan destek, bireylerin kimlik
gelişiminde önemli bir etkiye sahiptir . Bireyin gelişiminde ayrışma ve
bireyleşme önemli bir yer tutmaktadır.
Üniversiteli gençlerin birey olma sürecinde, ayrışma ve bireyleşme sürecinde deneyimlerden
geçmeleri nedeniyle bu dönem önemlidir..Bu çalışma ile Marmara bölgesinde
bulunan bir üniversitenin 2017- 2018
öğretim yılında Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerine kayıt yaptıran birinci
sınıf öğrencilerinin bağlanma ve kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, betimsel ilişkisel tarama modelinde bir
araştırmadır. Beş Faktör Kişilik Ölçeği ve Ebeveyn ve Arkadaşlara Bağlanma
Envanteri (EABE) Kısa Formu ölçeği kullanılmıştır. Katılımcılar, 196 kadın ve
69 erkek olmak üzere toplam 267 kişidir. Örneklemi oluşturan öğrencilerin yaş
ortalaması 18 dir. Çalışmanın sonucunda, katılımcıların anne ve baba bağlanma
özellikleri ile dışa dönüklük, yumuşak başlılık ve uzlaşabilirlik özelliği
arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Nevrotiklik ile baba bağlanma puanları
arasında olumsuz yönde düşük anlamlı ilişki saptanmıştır. Anne/babaya güvenli
bağlanma düzeylerinde cinsiyetin, anne öğreniminin ve kardeş sayısının etkili
olduğu görülmüştür.
The emotional ties with the parents and the support received from them
have an important influence on the personality development of the individual
(Disintegration and individualization play an important role in the development
of the individual. University has an important place in the process of being an
individual for the young people. The young people who leave their family for
the first time have different experiences in the process of separation and
individuation. The aim of this study is to examine the relationship between
attachment and personality traits of first year students who enrolled in
different departments of the Faculty of Education at KOU University in the
2017-2018 academic year. In this study, the relational screening model which is
a descriptive research method was employed. The Big Five Factor inventory and
the scale of psychometric assessment of the Inventory of Parents and Peer
Attachment-Short Form were used. Participants are a total of 267 people, 196
females and 69 males. The average age of the participants is 18. As a result of
the study, there was a significant relationship between the participants’
parental attachment characteristics and the personality traits such as
extroversion, tender mindedness and consociationalism. There was a low negative
correlation between neuroticism and father attachment scores. Gender, mother's
education level and number of siblings were found to be effective on the young
people's secure attachment to their parents. Support programs about extroversion,
self-discipline and consociationalism can be organized for the students with a
low level of attachment. In this regard, in the further studies, research about
developing self-discipline and appropriate coping strategies for those with low
father attachment can be done.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | July 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |