This study aims to elucidate the concepts of samâ/semâvât in the Qur'an concerning the state of the samâ on the Day of Resurrection, as well as the interpretations of the relevant verses in early tafsīr. Additionally, It considers verses highlighting the samâ’s purposeful and perfect creation, along with those foretelling its eschatological end. This evaluation is crucial for understanding the consistency of the Qur'ān's narrative regarding the samâ, particularly in relation to its chronology. To achieve this, the chronology of the relevant verses has been established to determine whether the Qur'ān presents a systematic account of the samâ's deterioration. This analysis will reveal whether the primary objective of the discussion surrounding the samâ is merely to inform about its change and decay or to facilitate the acceptance of the divine message. Early dictionaries and tafsīrs have been identified as the primary sources for this study, allowing for an exploration of the root meanings of samâ and the interpretations offered by early commentators. Such an approach will bring us closer to the authentic meanings of the verses. The perceptions of the Qur'an's initial interlocutors have not been examined in depth, however, it is acknowledged that the Qur'an was first revealed to them. Thus, the interpretations of the samâ in the verses and early commentaries will provide insights into their understanding. Initially, the term samâ (sky) is addressed in these verses. Notably, in the 18th verse of al-Muzammil,in which samâ is mentioned chronologically for the first time, there is no description of its existence or nature; rather, it is foretold that it will disintegrate, as indicated by the term مُنْفَطِرٌ. This suggests that the samâ known to its first interlocutors is being referenced. In related narratives, the firmament is depicted as a 'ceiling/roof,' a familiar structure, facilitating visualization. Various depictions reveal that although the samâ is protected from all forms of corruption, it will ultimately disintegrate during the apocalypse. This emphasizes the mortality of such a vast structure as the samâ and underscores that Allah is the only eternal entity, highlighting His omnipotence. Another finding is that a chronological reading of the relevant verses does not yield hierarchical information about the samâ's corruption. Instead, it indicates that these verses serve to cultivate an awareness of the 'hereafter' and the 'Day of Reckoning.' The destruction of the samâ signifies the commencement of a new era. Furthermore, it has been determined that the descriptors of the firmament do not emphasize ‘annihilation’ but rather destruction, decay, change, and transformation. Hence, the verses do not support the notion of the samâ's complete nothingness. Early commentators also interpreted these verses literally, agreeing that the samâ would disintegrate. The presence of these terms in cultural discourse underscores the importance of understanding the root meanings of words and their societal context in comprehending the Qur'an. During this study, no accounts were found indicating that the first interlocutors of the revelation objected to these narratives or found the descriptions unfamiliar. The unseen nature of the apocalypse was rendered more comprehensible through the change, transformation, and deterioration of tangible entities, thereby rendering the horror of that day more palpable.
Bu çalışmada Kur’ân’da kronolojik olarak, semâ/semâvât lafzını içeren âyetler özelinde, kıyâmet günü semânın durumuna dâir çizilen tabloyu ve erken dönem tefsîrlerinde ilgili âyetlere getirilen yorumları ortaya koymak amaçlanmıştır. Ayrıca semânın kusursuz bir şekilde, bir amaç doğrultusunda yaratıldığını, onun için bir sürenin tayin edildiğini bildiren âyetler ile kıyâmetle bozulacağını haber veren âyetleri birlikte değerlendirmek hedeflenmiştir. Bu, kronoloji özelinde değil de genel olarak Kur’ân’da, semâ anlatımındaki tutarlılığı ortaya koyma açısından önemlidir. Bunun için öncelikle ilgili âyetlerin kronolojisi tespit edilmiş, böylece Kur’ân’ın semânın bozuluşuna dâir sistemli bir anlatımda bulunup bulunmadığı açığa çıkartılmak istenmiştir. Bu, semânın konu edilmesindeki temel amacın onun değişimi ve bozulması hususunda salt bilgi vermek mi yoksa ilâhî mesajın benimsenmesine hizmet etmek mi olduğunu gösterecektir. Erken dönem sözlükler ve tefsîrler temel kaynak olarak belirlenmiştir. Bu da kelimelerin kök manalarını ve erken dönem müfessirlerin yorumlarını birlikte görebilme imkânı sunacak, âyetlerin otantik manasına yaklaştıracaktır. İlk muhatapların semâ algısı derinlemesine incelenmemekle birlikte Kur’ân’ın öncelikle onlara nâzil olduğu dikkate alındığında, âyetlerdeki lafızlar ve erken dönem müfessirlerin yorumları belli oranda onların algıları konusunda fikir verecektir. Öncelikle bu âyetlerde “gökyüzü” kastedilmiş olup nüzûl sırasına göre semânın ilk kez zikredildiği el-Müzzemmil sûresinin 18. âyetinde onun var oluşuna veya niteliğine dâir bir anlatımda bulunulmayıp مُنْفَطِرٌ lafzıyla parçalanacağının haber verildiği saptanmıştır. Bu, ilk muhatapların bildiği bir semâdan bahsedildiğini gösterir. İlgili anlatımlarda semâ, onların âşina olduğu bir yapı olan “tavan/çatı” gibi tasvir edilmiş, böylece tasavvuru kolaylaşmıştır. Semânın, her türlü bozulmadan korunmakla birlikte kıyâmetle parçalanacağı çeşitli tasvirlerle ortaya konulmuştur. Böylece gökler gibi muazzam bir yapının fânîliği ve tek bâkînin Allah olduğu vurgulanmış, O’nun kudreti tahayyül ettirilmiştir. Tespit edilen bir diğer husus ilgili âyetleri kronolojik okumanın semânın bozuluşu hususunda hiyerarşik bilgi verme noktasında bir katkı sunmadığıdır. Bu da ilgili âyetlerin “âhiret” ve “hesap” gününe yönelik bir bilinç inşa etmeye hizmet ettiğini gösterir. Semâ, yeni bir dönemin başlangıcı için yıkılacaktır. Aynı zamanda semâyı niteleyen lafızların “yok oluş” değil, yıkılıp bozulmayı, değişim ve dönüşümü vurguladığı tespit edilmiştir. Dolayısıyla bu âyetlerden hareketle semânın hiçliğinden söz edilemez. Erken dönem müfessirlerin de ilgili âyetleri zâhirî manada anlayarak semânın parçalanacağında ittifak ettikleri görülmüştür. Bu lafızların kültürde yer etmesi, Kur’ân’ı anlamada sözcüklerin kök anlamlarını ve toplumdaki yerini bilmenin önemini bir kez daha ortaya koymuştur. Çalışmamız esnasında vahyin ilk muhataplarının bu anlatımlara itiraz ettikleri ve tasvirleri yadırgadığı yönünde bir aktarımla karşılaşılmamıştır. Gayb durumundaki kıyâmet, somut varlıklar üzerindeki değişim, dönüşüm ve bozuluştan hareketle zihne yaklaştırılmış, böylece o günün dehşeti hissedilir kılınmıştır.
Makale için etik kurul onayı gerekmemektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Tafsir |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 15, 2025 |
| Publication Date | October 20, 2025 |
| Submission Date | December 30, 2024 |
| Acceptance Date | September 8, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 29 |