Research Article
BibTex RIS Cite

A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS

Year 2017, , 113 - 125, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.466

Abstract

Purpose - This study
was conducted to investigate the value types possessed by university students.
Moreover, it was aimed at examining whether value types of students differ in
terms of their demographic characteristics.      

Methodology
Portrait Values Questionnaire
was employed to 328 students studying in a private and a public university
located in Istanbul within the sample of the study. Gathering data were
analyzed via means, standard deviation, frequency and percentage analysis
within descriptive analyses and non-parametric analyses such as Mann-Whitney U
and Kruskal-Wallis were used to analyze diversities in terms of demographic
characteristics.

Findings- . Findings
gathered from research were revealed that students mostly identified themselves
with universalism, security and selfdirection values whereas they identified
themselves with power value at least. In addition, it was found out that value
types of students differ according to their demographic characteristics.







Conclusion- In light of
findings, a conclusion can be drawn as individuals tend to overcome their
selfish concerns rather than try to achieve their own personal interests and
goals to protect the prosperity of society and the existence of nature. 

References

  • Asan, T., Ekşi, F., Doğan, A. & Ekşi, H. 2011, “Bireysel Değerler Envanteri’nin Dilsel Eşdeğerlik Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Vol. 27, pp. 15-38.
  • Aydın, M. 2003, “Gençlerin Değer Algısı: Konya Örneği”, Değerler Eğitimi Dergisi, Vol. 3, pp.121-144.
  • Bacanlı, H. 1999, “Üniversite Öğrencilerinin Değer Tercihleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Vol. 2, Güz, pp. 597-611.
  • Bal, A.E., Çetinaslan A.S. & Cihan Ç.S. 2016, “Personality, Values and Career Concerns As Individual Antecedents of Workplace Influence Tactics”, Global Media Journal: Turkish Edition, Vol. 7, No. 13, pp. 63-85.
  • Ballı, E. & Koca, B.İ. 2014, “Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Değerleri ve Girişimcilik Eğilimleri”, Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, Vol. 18, No.1, pp. 101-121.
  • Başçiftçi, F., Güleç, N., Akdoğan, T. & Koç, Z. 2011, “Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri İle Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi”, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 Nisan, Antalya, pp. 629-638.
  • Başol, O., Bilge, E. & Kuzgun, Ş. 2012, “Öğrencilerin Kariyer Değerlerini Etkileyen Unsurların Tespitine Yönelik Bir Araştırma: Bireysel Değerler”, Electornic Journal of Vocational Colleges, Aralık Sayısı, pp. 57-68.
  • Bulut, S. S. 2012, “Gazi Üniversitesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Vol. 3, No. 1, pp. 216-238.
  • Büyükbeşe, T. & Özdemir, A. 2016, “Individual and Organizational Values at Universities and the Perceptions of University Students on “Management With Values” Concept”, Journal of International Social Research, Vol.9, No. 47, pp.743-754.
  • Demirutku, K. & Sümer, N. 2010, “Temel Değerlerin Ölçümü: Portre Değerler Anketinin Türkçe Uyarlaması”, Türk Psikoloji Yazıları, Vol. 13, No. 25, pp. 17-25.
  • Dilmaç, B., Deniz, M. & Deniz, M.E. 2009, “Üniversite Öğrencilerinin Özanlayışları ile Değer Tercihlerinin İncelenmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, Vol. 7, No. 18, pp. 9-24.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H. & Çıkılı, Y. 2008, “Öğretmen Adaylarının Değer Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, Vol. 6, No. 16, pp. 69-91.
  • Doğan, B. 2007, Örgüt Kültürü, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fitcher, J. 2002, Sosyoloji Nedir? Çev: Nilgün Çelebi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güney, S. 2011, Davranış Bilimleri, 6.Basım, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hofstede, G. 2001, Culture’s Consequences: Comparing, Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations, 2nd. Ed., London: Safe Publications.
  • Kabanoff, B. & Daly, J. 2002, “Espoused Values of Organizations”, Australian Journal of Management, Vol. 27, pp. 89-104.
  • Kahyaoğlu, M. & Kırıktaş, H. 2015, “Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevresel Davranış ve Düşünceleri ile Bireysel Değerleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Marmara Coğrafya Dergisi, Vol. 32, pp. 88-105.
  • Kapıkıran, A. N. & Gündoğdu, A. 2016, “Çocuk Değerlerinin Ölçülmesi: Portre Değerler Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması” Ege Eğitim Dergisi, vol. 17, No. 2, pp. 620-639.
  • Knoppen, D. & Sairs, W. 2009, “Do we have to combine Values in the Schwartz’ Human Values Scale? A Comment on the Davidov Studies”, Survey Research Methods, Vol. 3, No. 2, pp. 91-103.
  • Kuşdil, M.E. &Kağıtçıbaşı, Ç. 2000, “Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı”, Türk Psikoloji Dergisi, Vol.15, No.45, pp. 59-76.
  • Lilleoja, L. & Sairs, W. 2014, “Testing a New Operationalization of the Basic Values on Estonian- and Russian-speaking Subpopulations in Estonia”, Social Indicators Research, Vol. 116, No. 1, pp. 153–172.
  • Naktiyok, A. & Timuroğlu, M.K. 2009, “Öğrencilerin Motivasyonel Değerlerinin Girişimcilik Niyetleri Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Vol. 23, No. 3, pp. 85-103.
  • Özcan, H.U. 2012, “Birey-Örgüt Değerleri Arasındaki Uyumun Örgütle Özdeşleşme ile İlişkisi”, Türk Psikoloji Yazıları, Vol. 15, No. 29, pp. 2539.
  • Parlar, H. & Cansoy, R. (2016), “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Bir Yordayıcısı Olarak Bireysel Değerler”, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Vol. 44, pp. 125-141.
  • Pazarcık, Y. 2010, “Eğitimin Bireysel Değerler ve Yöneticilerin İş Görme Anlayışına Etkisi: Türkiye’de Yabancı Dilde Eğitim Veren Orta Eğitim Kurumları Mezunları Üzerine Bir Araştırma”, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Robbins, P. S. & Judge, T.A. 2013, Organizational Behaviour, 14. Baskı, Çeviri Editörü: İnci Erdem, Çeviren: Belgin Aydıntan, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Schwartz, H. S. 2017, “A Proposal for Measuring Value Orientations Across Nations”, https://www.europeansocialsurvey.org/docs/methodology/core_ess_questionnaire/ESS_core_questionnaire_human_values.pdf, Erişim Tarihi: 02.04.2017.
  • Schwartz, H. S. 2012, “An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values”. Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116.
  • Schwartz, H. S. 1992, “Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries”, Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 25, pp. 1-65.
  • Şişman, M. 2002, Örgütler ve Kültürler, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R. & Fırat, N.Ş. 2011, “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları”, Educational Administration: Theory and Practice, Vo.17, No.3, pp.429-452.
  • Uyguç, N. 2003, “Cinsiyet, Bireysel Değerler ve Meslek Seçimi,” D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, Vol. 18, No. 1, pp. 93-103.
  • Uzkurt, C. 2007, “Tüketicilerin Yenilileri Benimseme Eğilimleri Üzerinde Kişisel Değerlerin Etkisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 7, No. 2, pp. 241-260.
  • Wells, Y.Ş. 2014, “An Ivestigation on the Individual Value Preferences of Teacher Candidates at an Art and Craft Teaching Department: The Case of Ataturk Education Faculty”, Educational Policy Analysis and Strategic Research, Vol. 9, No.1, pp. 36-53.
  • Yıldız, M., Dilmaç, B. & Deniz, M.E. 2013, “Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler ile Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Elementary Education Online, Vol. 12, No. 3, pp. 740-748.
Year 2017, , 113 - 125, 30.06.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.466

Abstract

References

  • Asan, T., Ekşi, F., Doğan, A. & Ekşi, H. 2011, “Bireysel Değerler Envanteri’nin Dilsel Eşdeğerlik Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Vol. 27, pp. 15-38.
  • Aydın, M. 2003, “Gençlerin Değer Algısı: Konya Örneği”, Değerler Eğitimi Dergisi, Vol. 3, pp.121-144.
  • Bacanlı, H. 1999, “Üniversite Öğrencilerinin Değer Tercihleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Vol. 2, Güz, pp. 597-611.
  • Bal, A.E., Çetinaslan A.S. & Cihan Ç.S. 2016, “Personality, Values and Career Concerns As Individual Antecedents of Workplace Influence Tactics”, Global Media Journal: Turkish Edition, Vol. 7, No. 13, pp. 63-85.
  • Ballı, E. & Koca, B.İ. 2014, “Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Değerleri ve Girişimcilik Eğilimleri”, Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, Vol. 18, No.1, pp. 101-121.
  • Başçiftçi, F., Güleç, N., Akdoğan, T. & Koç, Z. 2011, “Öğretmen Adaylarının Değer Tercihleri İle Epistemolojik İnançlarının İncelenmesi”, 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 Nisan, Antalya, pp. 629-638.
  • Başol, O., Bilge, E. & Kuzgun, Ş. 2012, “Öğrencilerin Kariyer Değerlerini Etkileyen Unsurların Tespitine Yönelik Bir Araştırma: Bireysel Değerler”, Electornic Journal of Vocational Colleges, Aralık Sayısı, pp. 57-68.
  • Bulut, S. S. 2012, “Gazi Üniversitesi Öğrencilerinin Değer Yönelimleri”, Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Vol. 3, No. 1, pp. 216-238.
  • Büyükbeşe, T. & Özdemir, A. 2016, “Individual and Organizational Values at Universities and the Perceptions of University Students on “Management With Values” Concept”, Journal of International Social Research, Vol.9, No. 47, pp.743-754.
  • Demirutku, K. & Sümer, N. 2010, “Temel Değerlerin Ölçümü: Portre Değerler Anketinin Türkçe Uyarlaması”, Türk Psikoloji Yazıları, Vol. 13, No. 25, pp. 17-25.
  • Dilmaç, B., Deniz, M. & Deniz, M.E. 2009, “Üniversite Öğrencilerinin Özanlayışları ile Değer Tercihlerinin İncelenmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, Vol. 7, No. 18, pp. 9-24.
  • Dilmaç, B., Bozgeyikli, H. & Çıkılı, Y. 2008, “Öğretmen Adaylarının Değer Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, Vol. 6, No. 16, pp. 69-91.
  • Doğan, B. 2007, Örgüt Kültürü, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fitcher, J. 2002, Sosyoloji Nedir? Çev: Nilgün Çelebi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güney, S. 2011, Davranış Bilimleri, 6.Basım, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hofstede, G. 2001, Culture’s Consequences: Comparing, Values, Behaviors, Institutions, and Organizations Across Nations, 2nd. Ed., London: Safe Publications.
  • Kabanoff, B. & Daly, J. 2002, “Espoused Values of Organizations”, Australian Journal of Management, Vol. 27, pp. 89-104.
  • Kahyaoğlu, M. & Kırıktaş, H. 2015, “Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevresel Davranış ve Düşünceleri ile Bireysel Değerleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Marmara Coğrafya Dergisi, Vol. 32, pp. 88-105.
  • Kapıkıran, A. N. & Gündoğdu, A. 2016, “Çocuk Değerlerinin Ölçülmesi: Portre Değerler Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması” Ege Eğitim Dergisi, vol. 17, No. 2, pp. 620-639.
  • Knoppen, D. & Sairs, W. 2009, “Do we have to combine Values in the Schwartz’ Human Values Scale? A Comment on the Davidov Studies”, Survey Research Methods, Vol. 3, No. 2, pp. 91-103.
  • Kuşdil, M.E. &Kağıtçıbaşı, Ç. 2000, “Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı”, Türk Psikoloji Dergisi, Vol.15, No.45, pp. 59-76.
  • Lilleoja, L. & Sairs, W. 2014, “Testing a New Operationalization of the Basic Values on Estonian- and Russian-speaking Subpopulations in Estonia”, Social Indicators Research, Vol. 116, No. 1, pp. 153–172.
  • Naktiyok, A. & Timuroğlu, M.K. 2009, “Öğrencilerin Motivasyonel Değerlerinin Girişimcilik Niyetleri Üzerine Etkisi ve Bir Uygulama”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Vol. 23, No. 3, pp. 85-103.
  • Özcan, H.U. 2012, “Birey-Örgüt Değerleri Arasındaki Uyumun Örgütle Özdeşleşme ile İlişkisi”, Türk Psikoloji Yazıları, Vol. 15, No. 29, pp. 2539.
  • Parlar, H. & Cansoy, R. (2016), “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının Bir Yordayıcısı Olarak Bireysel Değerler”, Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Vol. 44, pp. 125-141.
  • Pazarcık, Y. 2010, “Eğitimin Bireysel Değerler ve Yöneticilerin İş Görme Anlayışına Etkisi: Türkiye’de Yabancı Dilde Eğitim Veren Orta Eğitim Kurumları Mezunları Üzerine Bir Araştırma”, Basılmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Robbins, P. S. & Judge, T.A. 2013, Organizational Behaviour, 14. Baskı, Çeviri Editörü: İnci Erdem, Çeviren: Belgin Aydıntan, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Schwartz, H. S. 2017, “A Proposal for Measuring Value Orientations Across Nations”, https://www.europeansocialsurvey.org/docs/methodology/core_ess_questionnaire/ESS_core_questionnaire_human_values.pdf, Erişim Tarihi: 02.04.2017.
  • Schwartz, H. S. 2012, “An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values”. Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116.
  • Schwartz, H. S. 1992, “Universals in the Content and Structure of Values: Theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries”, Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 25, pp. 1-65.
  • Şişman, M. 2002, Örgütler ve Kültürler, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y.R. & Fırat, N.Ş. 2011, “Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Amaçları, Eğitsel Hedefleri, Üniversite Öğreniminden Beklentileri ve Memnuniyet Durumları”, Educational Administration: Theory and Practice, Vo.17, No.3, pp.429-452.
  • Uyguç, N. 2003, “Cinsiyet, Bireysel Değerler ve Meslek Seçimi,” D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, Vol. 18, No. 1, pp. 93-103.
  • Uzkurt, C. 2007, “Tüketicilerin Yenilileri Benimseme Eğilimleri Üzerinde Kişisel Değerlerin Etkisi”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 7, No. 2, pp. 241-260.
  • Wells, Y.Ş. 2014, “An Ivestigation on the Individual Value Preferences of Teacher Candidates at an Art and Craft Teaching Department: The Case of Ataturk Education Faculty”, Educational Policy Analysis and Strategic Research, Vol. 9, No.1, pp. 36-53.
  • Yıldız, M., Dilmaç, B. & Deniz, M.E. 2013, “Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Değerler ile Benlik Saygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Elementary Education Online, Vol. 12, No. 3, pp. 740-748.
There are 36 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Erkan Taskiran

Canan Cetin

Tulay Demiralay

Baki Aksu This is me

Mehmet Emin Okur

Burcak Vatansever This is me

H. Necla Keles

Publication Date June 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Taskiran, E., Cetin, C., Demiralay, T., Aksu, B., et al. (2017). A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS. Research Journal of Business and Management, 4(2), 113-125. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.466
AMA Taskiran E, Cetin C, Demiralay T, Aksu B, Okur ME, Vatansever B, Keles HN. A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS. RJBM. June 2017;4(2):113-125. doi:10.17261/Pressacademia.2017.466
Chicago Taskiran, Erkan, Canan Cetin, Tulay Demiralay, Baki Aksu, Mehmet Emin Okur, Burcak Vatansever, and H. Necla Keles. “A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS”. Research Journal of Business and Management 4, no. 2 (June 2017): 113-25. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.466.
EndNote Taskiran E, Cetin C, Demiralay T, Aksu B, Okur ME, Vatansever B, Keles HN (June 1, 2017) A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS. Research Journal of Business and Management 4 2 113–125.
IEEE E. Taskiran, C. Cetin, T. Demiralay, B. Aksu, M. E. Okur, B. Vatansever, and H. N. Keles, “A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS”, RJBM, vol. 4, no. 2, pp. 113–125, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.466.
ISNAD Taskiran, Erkan et al. “A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS”. Research Journal of Business and Management 4/2 (June 2017), 113-125. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.466.
JAMA Taskiran E, Cetin C, Demiralay T, Aksu B, Okur ME, Vatansever B, Keles HN. A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS. RJBM. 2017;4:113–125.
MLA Taskiran, Erkan et al. “A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS”. Research Journal of Business and Management, vol. 4, no. 2, 2017, pp. 113-25, doi:10.17261/Pressacademia.2017.466.
Vancouver Taskiran E, Cetin C, Demiralay T, Aksu B, Okur ME, Vatansever B, Keles HN. A RESEARCH ON VALUES POSSESSED BY UNIVERSITY STUDENTS. RJBM. 2017;4(2):113-25.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.