Research Article
BibTex RIS Cite

DUYGUSAL ZEKA VE İLETİŞİM BECERİLERİ İLİŞKİSİ: (İZMİR BOZYAKA EĞİTİM ARAŞTIRMA HASTANESİ ÖRNEĞİ)

Year 2019, , 185 - 195, 30.04.2019
https://doi.org/10.33723/rs.521284

Abstract

Duygusal
zekası yüksek olan bireylerin, iletişim becerileri konusunda duygusal zekası
düşük olanlara göre daha başarılı olmaları beklenmektedir. Bu nedenle, bu
araştırmada 
duygusal zeka ve iletişim
becerileri teorik çerçevede incelenerek aralarındaki ilişki ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Araştırmanın örneklemini İzmir ilindeki bir eğitim araştırma
hastanesinde görev yapan 386 sağlık çalışanı (hekim, hemşire, sağlık memuru ve
ATT) oluşturmaktadır. Anket aracılığıyla elde edilen veriler öncelikle, SPSS
20.0 paket programına girilmiştir. Sonrasında Güvenilirlik analizi için
Cronbach Alfa Katsayısına bakılarak, Açımlayıcı Faktör Analizi yapılmıştır.
Ölçekler arası ilişkileri saptamak için Pearson Korelasyon analizi yapılmıştır.
Ayrıca Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılarak, araştırmada kurulan kavramsal
model “yapısal eşitlik modeli” (YEM) ile test edilmiştir. Sonuçta, sağlık
çalışanları ile yapılan araştırma, duygusal zeka ve iletişim becerileri
arasında pozitif ve anlamlı ilişkileri desteklemiştir.

References

  • Acar, F., (2002). Duygusal zekâ ve liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12, 53-68., Temmuz 22, 2015, Ulakbim.
  • Akerjordet, K., ve Severinsson E., (2004), Emotional Intelligence in Mental Health Nurses Talking About Practice, International Journal of Mental Health Nursing, 13(3), 164- 170, May 23, 2015, Ulakbim.
  • Aksütlü, S., (2013), Sağlık Çalışanlarında Duygusal Zeka ve Tükenmişlik İlişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi SBE, s.20.
  • Baltaş, Z. (2006). İnsanın Dünyasını Aydınlatan ve İşine Yansıyan Işık, Duygusal Zekâ, (3. Baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bolton, R., & Bolton G., D., (2003). İş Hayatında İnsan Uslupları, Teknoloji Holding, İstanbul,:Uniform Matbaacılık.
  • Cherry, M.A. (2011) Health Care Leadership: Emotional Intelligence Competencies of Hospitalist Leaders, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Olivet Nazarene University, Bourbonnais, Illinois/USA.
  • Cihangir, Z. (2004), Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi, Ankara: Nobel Basımevi.
  • Cooper, R.K., ve Sawaf, A., (1997). Executive EQ: Emotional Intelligence in Leadership and Organizations. New York: Grosset/Putnam.
  • Deniz, İ. (2003), İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Tezi.
  • Druskat, V.U., Sala, F., ve Mount G., (2006). Linking Emotional Intelligence And Performance At Work Current Research Evidence with Individuals and Groups, Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers, Mahwah, New Jersey London.
  • Goleman, D., (1995). Emotional intelligence :Why it can matter more than IQ for character, health and lifelong achievement. New York, NY :Bantman press.
  • Goleman, D., (1996), Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir? İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gürgen, H., (2003), “İletişim Süreci ve Ögeleri”, (ünite 2), , F. Uztuğ (Ed.), Halkla ilişkiler ve İletişim, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Hargie, O., ve Dickson, D. (2004). “Skilled Interpersonal Communication: Research”, 12 Aralık 2014, http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/ BED/article/viewFile/548/540, 223-231.
  • Hersey, P., Blanchard, K., & Johnson, D., (2001). Management of organizational behavior : Leading human resources (8th ed.). Upper Saddle River, NJ :Prentice Hall.
  • Konakay, G. (2010). “Akademisyenlerin Duygusal Zekâ Yeterliliklerinin İş Tatmine Etkisinin Analizi: Kocaeli Üniversitesi Örneği”, Bilgi Ekonomisi, 499-509.
  • Law, KS., Wong, C. ve Song, LJ. (2004). “The Construct and Criterion Validity of Emotional Intelligence and Its Potential Utility for Management Studies”, Journal of Applied Psychology, 89(3): 483-496.
  • Meyer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional Intelligence: Theory, Findings, And Implications, Psychological Inquiry, 15 (3), 197-215.
  • Poskey, M. (2006). The Importance of Emotional Intelligence in the Workplace: Why It Matters More than Personality, 5 May 2018 http://callcentercafe.com/article_directory
  • Segal, J., ve Jaffe, J., (2008). The Language of Emotional Intelligence, The McGrawHill Companies, s.2.
  • Shaffer, R.D., ve Shaffer M.A., (2005). Emotional Intelligence Abilities, Personality and Work Place Performance. Hong Kong Baptist University Academy of Management Best Conference Paper.
  • Thamhain, H., (1992). Engineering management:Managing effectively in technology-based organizations, New York :John Wiley & Sons.
  • Uyer, G., (2000), “Hemşire Hasta İletişimi ve İletişimin Hasta Yönünden Önemi”, Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku- Tarihi Dergisi, 8(2), 90-94, Nisan 24, 2015, Ulakbim.
  • Winefield, Hr., and Chur-Hansen, A., (2000). “Evaluating the Outcome of Communication Skill Teaching for Entrylevel Medical, Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 8(2), 90-94, Temmuz 22, 2015, Ulakbim.

The Relationship Between Emotional Intelligence and Communication Skills: A Sample of Health Employees Who Work in Bozyaka Training, Research Hospital

Year 2019, , 185 - 195, 30.04.2019
https://doi.org/10.33723/rs.521284

Abstract

It
is expected that people who have high-level emotional intelligence are more
successfull communication skills than others who have low level emotional
intelligence. Therefore, the Emotional Intelligence and Communication Skills
were examined theoretical framework and the relationship between them were
revealed in this research. The sampling of the research involves 386 health
employees working at a Training, Research Hospital Hospital in İzmir (doctor,
nurse, health staff and
ATT). Firstly, the obtained data have been entered into the
SPSS 20.0 (Statistical Program for Social Sciences) package program. After
that, the Cronbach's alpha coefficients were analyzed for reliability analysis
and Exploratory Factor Analysis was made. Pearson correlation analysis was
conducted to determine the relationships between scales. Also, confirmatory
factor analysis was made, conceptual model which was established in the
research were tested with "structural equation model” (SEM). Finally,
results of research on the health employees suggest a positive and significant
association between Emotional Intelligence and Communication Skills.

References

  • Acar, F., (2002). Duygusal zekâ ve liderlik. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,12, 53-68., Temmuz 22, 2015, Ulakbim.
  • Akerjordet, K., ve Severinsson E., (2004), Emotional Intelligence in Mental Health Nurses Talking About Practice, International Journal of Mental Health Nursing, 13(3), 164- 170, May 23, 2015, Ulakbim.
  • Aksütlü, S., (2013), Sağlık Çalışanlarında Duygusal Zeka ve Tükenmişlik İlişkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi SBE, s.20.
  • Baltaş, Z. (2006). İnsanın Dünyasını Aydınlatan ve İşine Yansıyan Işık, Duygusal Zekâ, (3. Baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Bolton, R., & Bolton G., D., (2003). İş Hayatında İnsan Uslupları, Teknoloji Holding, İstanbul,:Uniform Matbaacılık.
  • Cherry, M.A. (2011) Health Care Leadership: Emotional Intelligence Competencies of Hospitalist Leaders, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Olivet Nazarene University, Bourbonnais, Illinois/USA.
  • Cihangir, Z. (2004), Kişilerarası İletişimde Dinleme Becerisi, Ankara: Nobel Basımevi.
  • Cooper, R.K., ve Sawaf, A., (1997). Executive EQ: Emotional Intelligence in Leadership and Organizations. New York: Grosset/Putnam.
  • Deniz, İ. (2003), İletişim Becerileri Eğitiminin İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin İletişim Becerisi Düzeylerine Etkisi, Yayınlanmamış Tezi.
  • Druskat, V.U., Sala, F., ve Mount G., (2006). Linking Emotional Intelligence And Performance At Work Current Research Evidence with Individuals and Groups, Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers, Mahwah, New Jersey London.
  • Goleman, D., (1995). Emotional intelligence :Why it can matter more than IQ for character, health and lifelong achievement. New York, NY :Bantman press.
  • Goleman, D., (1996), Duygusal Zekâ Neden IQ’dan Daha Önemlidir? İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gürgen, H., (2003), “İletişim Süreci ve Ögeleri”, (ünite 2), , F. Uztuğ (Ed.), Halkla ilişkiler ve İletişim, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Hargie, O., ve Dickson, D. (2004). “Skilled Interpersonal Communication: Research”, 12 Aralık 2014, http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/ BED/article/viewFile/548/540, 223-231.
  • Hersey, P., Blanchard, K., & Johnson, D., (2001). Management of organizational behavior : Leading human resources (8th ed.). Upper Saddle River, NJ :Prentice Hall.
  • Konakay, G. (2010). “Akademisyenlerin Duygusal Zekâ Yeterliliklerinin İş Tatmine Etkisinin Analizi: Kocaeli Üniversitesi Örneği”, Bilgi Ekonomisi, 499-509.
  • Law, KS., Wong, C. ve Song, LJ. (2004). “The Construct and Criterion Validity of Emotional Intelligence and Its Potential Utility for Management Studies”, Journal of Applied Psychology, 89(3): 483-496.
  • Meyer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional Intelligence: Theory, Findings, And Implications, Psychological Inquiry, 15 (3), 197-215.
  • Poskey, M. (2006). The Importance of Emotional Intelligence in the Workplace: Why It Matters More than Personality, 5 May 2018 http://callcentercafe.com/article_directory
  • Segal, J., ve Jaffe, J., (2008). The Language of Emotional Intelligence, The McGrawHill Companies, s.2.
  • Shaffer, R.D., ve Shaffer M.A., (2005). Emotional Intelligence Abilities, Personality and Work Place Performance. Hong Kong Baptist University Academy of Management Best Conference Paper.
  • Thamhain, H., (1992). Engineering management:Managing effectively in technology-based organizations, New York :John Wiley & Sons.
  • Uyer, G., (2000), “Hemşire Hasta İletişimi ve İletişimin Hasta Yönünden Önemi”, Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku- Tarihi Dergisi, 8(2), 90-94, Nisan 24, 2015, Ulakbim.
  • Winefield, Hr., and Chur-Hansen, A., (2000). “Evaluating the Outcome of Communication Skill Teaching for Entrylevel Medical, Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi, 8(2), 90-94, Temmuz 22, 2015, Ulakbim.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yasin Barut 0000-0001-5977-3292

Publication Date April 30, 2019
Submission Date February 2, 2019
Acceptance Date April 30, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Barut, Y. (2019). DUYGUSAL ZEKA VE İLETİŞİM BECERİLERİ İLİŞKİSİ: (İZMİR BOZYAKA EĞİTİM ARAŞTIRMA HASTANESİ ÖRNEĞİ). R&S - Research Studies Anatolia Journal, 2(5), 185-195. https://doi.org/10.33723/rs.521284
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs