This
research has been planned to identify the social and emotional development
characteristics of autistic children between 24-36 months. The research group
is comprised of 60 autistic children (10 girls and 50 boys) whose ages vary
between 24-36 month who are registered with the nonprofit businesses. In the
research, the “Personal Information Form” has been used to gather information
about the autistic children and their families and the “Scale for the
Evaluation of Social and Emotional Development for Autistic Children” which was
developed by the researcher to identify the social and emotional development
characteristics of the child. The structural validity of the test has also been
identified by way of comparison of the groups whose condition is known in terms
of the measured characteristic. For this purpose, the results of the t-test
performed for the points which the normal and autistic children obtained in the
scale for the evaluation of social and emotional development have been
calculated. Cronbach’s Alpha coefficient has been calculated with regard to the
reliability of the scale for the evaluation of social and emotional
development, and on the other hand, the item correlation aggregates have been
calculated in order to explain to what extent the items contained in the test
distinguish the individuals in terms of the measured characteristic. Cronbach’s
Alpha coefficient is .92 for the autistic children; .89 for normally-developing
children and .97 on the total. In the statistical evaluation of the data so
obtained, the Mann Whitney-U Test and Kruskal Wallis-H Test which are of
non-parametric tests have been performed. According to the data obtained; it is
observed that there is a significant difference between the points obtained in
the scale for the evaluation of social and emotional development by the
children by the number of siblings and sequence of birth (p < 0.5). it is
observed that there is a significant difference between the points of the scale
for the evaluation of social and emotional development of the children by the father’s status of education (p <
0.5).
Bu
araştırma, 24-36 aylık otistik çocukların sosyal ve duygusal gelişim
özelliklerinin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın örneklemini,
kar amacı gütmeyen işletmelere kayıtlı, yaşları 24-36 ay arasında değişen 60
otistik çocuk (10 kız, 50 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada; otistik çocuk ve
ailesi hakkında bilgi toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, çocuğun sosyal
ve duygusal gelişim özelliklerinin belirlenmesi amacıyla araştırmacı tarafından
geliştirilen “Otistik Çocuklar İçin Sosyal ve Duygusal Gelişimi Değerlendirme
Aracı” kullanılmıştır. Aracın yapı geçerliği ölçülen özellik bakımından durumu
bilinen grupların karşılaştırılması yoluyla yapılmıştır. Bu amaçla, normal ve
otistik çocukların sosyal-duygusal gelişimi değerlendirme aracından aldıkları
puanlar için yapılan t-testinin sonuçları hesaplanmıştır. Otistik ve normal
gelişim gösteren çocukların sosyal-duygusal gelişimi değerlendirme aracı
aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Sosyal ve
duygusal gelişimi değerlendirme aracının güvenilirliğiyle ilgili olarak,
Coranbach’s Alpha katsayısı, öte yandan testte yer alan maddelerin bireyleri
ölçülen özellik açısından ne derece ayırt edip etmediğini açıklamak için madde
korelasyon toplamları hesaplanmıştır. Coranbach’s Alpha katsayısı otistik
çocuklar için .92, normal gelişim gösteren çocuklar için .89, toplam için ise
.97’dir. Elde edilen verilerin istatistiksel değerlendirmesinde parametrik
olmayan testlerden olan Mann Whitney-U Testi ve Kruskal Wallis-H Testi
uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; çocukların sosyal-duygusal gelişimi
değerlendirme aracından aldıkları puanlar arasında kardeş sayısına [U= 237.00,
p.0.5 ], çocukların yaşına [x²(2)=4.24, p>.0.5], tanı yaşına [x²(2)= .721,
p>.0.5], eğitim sürelerine[x²(3)= 3.75, p>.0.5], annelerin öğrenim
durumuna [x²(2)= 2.65, p>.0.5], annelerin yaşına [x²(2)= 1.51, p>.0.5],
babaların yaşına [x²(2)= .237, p>.0.5] göre anlamlı bir farklılık
göstermediği bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | March 14, 2019 |
Acceptance Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |