Research Article
BibTex RIS Cite

A Research on the Hopelessness Level and Cognitive Distortions of University Students

Year 2019, , 207 - 213, 30.04.2019
https://doi.org/10.33723/rs.543715

Abstract

The aim of this study is to
examine the cognitive distortion and hopelessness levels (and three
sub-dimensions) of university students in terms of socio-demographic variables.
Cognitive distortions have a negative effect on the future expectations of
individuals, problem solving methods and adaptation to the environment, causing
hopelessness in individuals. For this purpose, 54 undergraduate students were
included in the study. The participants were given a 20-items Beck Hopelessness
Scale (BHS), a 15-items Cognitive Distortion Scale-R (CDS-R), and Personal
Information Form with socio demographic information. As a result, low-middle level
cognitive distortions (34.94±6.48 points) and low levels of despair (9.88±1.79
points) were observed in undergraduate students. When the relationships between
socio-demographic characteristics are examined; there was no significant
relationship between the students' hopelessness scores and the sub-dimensions
of the test (GID-GIB-MK) and cognitive distortions. There was no significant
correlation between hopelessness levels and cognitive distortions of students.
The study is intended to be the source of new studies in the area of
hopelessness and cognitive distortions.

References

  • Akpunar, B. (2011). “Biliş ve üstbiliş (metabiliş) kavramlarının zihin felsefesi açısından analizi”, Turkish Studies –International Periodical For The Languages Literature and History of Turkish of Turkic, 6(4):353-65.
  • Beck, A., T. Lester, D. ve Trexler, L. (1974). “The measurement of pessimism, Beck Hopelessness Scale”, Journal Of Consulting and Clinical Psychology, 42 (6):861-5.
  • Bilge, F. ve Arslan, A. (2000). “Yetişkinlerin akılcı olmayan düşüncelerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(16):23-31.
  • Dereli, F. ve Kabataş, S. (2009). “Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve umutsuzluk düzeylerinin belirlenmesi”, Yeni Tıp Dergisi, 26:31-6. Dilbaz, N. ve Seber, G. (1993). “Umutsuzluk kavramı: Depresyon ve intiharda önemi”, Kriz Dergisi, 1(3):134-138.
  • Duman, N. (2018). “Denetimli serbestlik tedbiri altında olan hükümlülerin umutsuzluk düzeyi üzerine bir araştırma”, Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 6:220-29.
  • Duman, N. (2018). “Çalışan yetişkinlerdeki bilişsel çarpıtma düzeyi üzerine bir araştırma”, Journal of Current Researches on Social Science, 8(3):1-10.
  • Durak, A. ve Palabıyıkoğlu, R. (1994). “Beck Umutsuzluk Ölçeği geçerlik çalışması”, Türk Psikoloji Dergisi, Sayı 7,2(2):311-9.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson
  • Hamarta, E., Deniz, E. ve Uslu, M. (2001). “Engelli çocuğu olan anne babaların umutsuzluk düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırılmalı olarak incelenmesi”, Özel Eğitim Kongresi, Konya.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Nobel, Ankara.
  • Özmen, D., Erbay-Dündar. P., Ç. Çetinkaya. A., Taşkın, O. ve Özmen, E. (2008). “Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen etkenler”, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9:8-15.
  • Seber, G., Dilbaz, N., Kaptanoğlu, C. ve Tekin, D. (1991). “Umutsuzluk Ölçeği: geçerlilik ve güvenirliği”, Kriz Dergisi, 1(3):139-42.Sert-Ağır, M. ve Yavuzer, H. (2018). “Bilişsel çarpıtma ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması”, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26):175-98.
  • Szabó, M., Mészáros, V., Sallay, J., Ajtay, G., Boross, V., Udvardy-Mészáros, À., Vizin, G., ve Perczel-Forintos, D. (2015). “The Beck Hopelessness Scale: Specific Factors Of Method Effects?”, European Journal of Psychological Assessment. Advance Online Publication. Http://Dx.Doi.Org/10.1027/1015-5759/A000240Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Türküm, S. (1996). “Akılcı Olmayan Düşünceler Ölçeğinin geliştirilmesi”, lll. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sunulan bildiri. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Türküm, S. (1999). “Stresle başa çıkma biçimi, iyimserlik, bilşsel çarpıtma düzeyleri ile psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlar arasındaki ilişkiler: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma”, V. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongre’sinde sunulan bildiri. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Uğur, E. ve Murat, M. (2014). “Lise öğrencilerinin kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve saldırganlık tepkileri arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Gaziantep University Journal of Social Sciences. 13(2):525-43.
  • Yüksel, İ. (2005). “İşsizlik olgusunun psikolojik boyutu: Görgül bir araştırma”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60:256-74.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE BİLİŞSEL ÇARPITMALARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2019, , 207 - 213, 30.04.2019
https://doi.org/10.33723/rs.543715

Abstract

Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin bilişsel
çarpıtma ve umutsuzluk düzeylerini (ve üç alt boyutunu) sosyo-demografik
değişkenler açısından incelemektir. Bilişsel çarpıtmalar kişilerin geleceğe
yönelik beklentileri, sorun çözme yöntemlerini ve çevreye uyum sürecini olumsuz
yönde etkileyerek bireylerde umutsuzluğa neden olmaktadır. Bu amaçla
araştırmaya lisans öğrencisi olan 54 öğrenci dâhil edilmiştir. Katılımcılara
yirmi sorudan oluşan Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ), on beş sorudan oluşan
Bilişsel Çarpıtma Ölçeği-R (BÇÖ-R) ve sosyo demografik bilgilerin alındığı
Kişisel Bilgi Formu verilmiştir. Sonuç olarak lisans öğrencilerinin aldığı 9,88±1,79
puan ile düşük düzeyde umutsuzluğa sahip oldukları ve 34,94 ± 6,48 puan ile
düşük-orta düzeyde bilişsel çarpıtmalar gösterdikleri görülmüştür.
Sosyo-demografik özellikler arasındaki ilişkiler incelendiğinde; öğrencilerin
umutsuzluk puanları ve testin alt boyutları (GİD-GİB-MK) ile bilişsel çarpıtma
düzeyi arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Öğrencilerin umutsuzluk
düzeyleri ile bilişsel çarpıtma düzeyleri arasında anlamlı bir korelasyonel
ilişki elde edilmemiştir.
  Çalışmanın
umutsuzluk ve bilişsel çarpıtma konusunda yeni yapılacak araştırmalara kaynak
niteliğinde olması niyet edilmektedir.

References

  • Akpunar, B. (2011). “Biliş ve üstbiliş (metabiliş) kavramlarının zihin felsefesi açısından analizi”, Turkish Studies –International Periodical For The Languages Literature and History of Turkish of Turkic, 6(4):353-65.
  • Beck, A., T. Lester, D. ve Trexler, L. (1974). “The measurement of pessimism, Beck Hopelessness Scale”, Journal Of Consulting and Clinical Psychology, 42 (6):861-5.
  • Bilge, F. ve Arslan, A. (2000). “Yetişkinlerin akılcı olmayan düşüncelerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(16):23-31.
  • Dereli, F. ve Kabataş, S. (2009). “Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve umutsuzluk düzeylerinin belirlenmesi”, Yeni Tıp Dergisi, 26:31-6. Dilbaz, N. ve Seber, G. (1993). “Umutsuzluk kavramı: Depresyon ve intiharda önemi”, Kriz Dergisi, 1(3):134-138.
  • Duman, N. (2018). “Denetimli serbestlik tedbiri altında olan hükümlülerin umutsuzluk düzeyi üzerine bir araştırma”, Uluslararası Afro-Avrasya Araştırmaları Dergisi, 6:220-29.
  • Duman, N. (2018). “Çalışan yetişkinlerdeki bilişsel çarpıtma düzeyi üzerine bir araştırma”, Journal of Current Researches on Social Science, 8(3):1-10.
  • Durak, A. ve Palabıyıkoğlu, R. (1994). “Beck Umutsuzluk Ölçeği geçerlik çalışması”, Türk Psikoloji Dergisi, Sayı 7,2(2):311-9.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson
  • Hamarta, E., Deniz, E. ve Uslu, M. (2001). “Engelli çocuğu olan anne babaların umutsuzluk düzeylerinin bazı değişkenler açısından karşılaştırılmalı olarak incelenmesi”, Özel Eğitim Kongresi, Konya.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Nobel, Ankara.
  • Özmen, D., Erbay-Dündar. P., Ç. Çetinkaya. A., Taşkın, O. ve Özmen, E. (2008). “Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen etkenler”, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9:8-15.
  • Seber, G., Dilbaz, N., Kaptanoğlu, C. ve Tekin, D. (1991). “Umutsuzluk Ölçeği: geçerlilik ve güvenirliği”, Kriz Dergisi, 1(3):139-42.Sert-Ağır, M. ve Yavuzer, H. (2018). “Bilişsel çarpıtma ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması”, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(26):175-98.
  • Szabó, M., Mészáros, V., Sallay, J., Ajtay, G., Boross, V., Udvardy-Mészáros, À., Vizin, G., ve Perczel-Forintos, D. (2015). “The Beck Hopelessness Scale: Specific Factors Of Method Effects?”, European Journal of Psychological Assessment. Advance Online Publication. Http://Dx.Doi.Org/10.1027/1015-5759/A000240Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Türküm, S. (1996). “Akılcı Olmayan Düşünceler Ölçeğinin geliştirilmesi”, lll. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi'nde sunulan bildiri. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Türküm, S. (1999). “Stresle başa çıkma biçimi, iyimserlik, bilşsel çarpıtma düzeyleri ile psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlar arasındaki ilişkiler: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma”, V. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongre’sinde sunulan bildiri. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Uğur, E. ve Murat, M. (2014). “Lise öğrencilerinin kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve saldırganlık tepkileri arasındaki ilişkinin incelenmesi”, Gaziantep University Journal of Social Sciences. 13(2):525-43.
  • Yüksel, İ. (2005). “İşsizlik olgusunun psikolojik boyutu: Görgül bir araştırma”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60:256-74.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nesrin Duman This is me 0000-0002-2751-8315

Yıldız İmre 0000-0001-5598-5220

Melis Mısırlı 0000-0003-2999-1090

Publication Date April 30, 2019
Submission Date March 23, 2019
Acceptance Date April 29, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Duman, N., İmre, Y., & Mısırlı, M. (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UMUTSUZLUK DÜZEYİ VE BİLİŞSEL ÇARPITMALARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. R&S - Research Studies Anatolia Journal, 2(5), 207-213. https://doi.org/10.33723/rs.543715
R&S - Research Studies Anatolia Journal 

https://dergipark.org.tr/rs