The aim of this study is to develop a scale
that determines the agile leadership properties of school administrators In the
development process of the scale, 96 items were created and presented for the
evaluation of expert views. After the scope validity processes held via Lawshe
analysis, 8 items were taken out of the scale. 1056 teachers work at different
school levels in Istanbul were subjected to the draft scale, which was
comprised of 88 items, in 2018-2019 academic year. In order to detect the
structural validity of the scale, principle components analysis and factor
analysis were conducted and Varimax vertical rotation process was held. As a
result of these analysis, a 5 factored (emotional agility, digital literacy and
technological agility, synergetic agility, shared
responsibility and proactivity agility, openness to innovations and adaptative
agility) scale that explains 82.92% of the total variance and that was
comprised of 56 items was obtained. For reliability, five sub-scales that were
detected as a result of Cronbach’s α (.94) coefficients for the totality of the
scale were calculated and in order to determine the correlation between each
item and the scale, item-total correlation analysis was conducted. Moreover,
factors determined with regards to the analysis held via t test (bottom-top
27%) were determined as distinguishing. The results obtained prove that the
scale is valid and reliable.
Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin
algılarına göre, okul yöneticilerinin
çevik liderlik özelliklerinin belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirmektir.
Ölçeğin geliştirilme aşamasında 96 madde oluşturulmuş ve uzman görüşüne
sunulmuştur. Lawshe analizi ile yapılan kapsam geçerliği işlemlerinin ardından
8 madde ölçekten çıkarılmıştır. Oluşturulan 88 maddelik taslak ölçek 2018-2019
eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde çeşitli okul kademelerinde görev
yapmakta olan öğretmenlere uygulanmış 1056 öğretmenden değerlendirmeye uygun
veri toplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini saptamak amacıyla temel bileşenler
analizi ile faktör analizi yapılmış ve Varimax dik döndürme işlemi
gerçekleştirilmiştir. Bu analizler sonucunda 5 faktörlü (duygusal çeviklik,
sinerji çevikliği, dijital okuryazarlık ve teknoloji çevikliği, paylaşılan
sorumluluk ve proaktivite çevikliği ve yeniliklere açıklık ve uyum sağlama
çevikliği) 56 maddeli yapının toplam varyansın %82,92’sini açıklayan bir ölçeği
oluşturduğu görülmüştür. Güvenirlik için, belirlenen beş alt boyut ve ölçeğin
tümü için Cronbach α (0.94) katsayıları ve her bir maddenin ölçeğin tamamıyla
olan korelasyon ilişkisini belirlemek için Madde-Toplam korelasyonuna dayalı
madde analizi çalışmaları yapılmıştır. Öte yandan t testi kullanılarak yapılan
(alt-üst %27) analizler sonucu maddelerin ve faktörlerin ayırt edici olduğu
saptanmıştır. Elde edilen sonuçlar ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu
kanıtlar niteliktedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2019 |
Submission Date | September 12, 2019 |
Acceptance Date | September 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 7 |