Effective location strategies for logistics and supply chain centers are critical for uninterrupted transportation and the sustainability of supply chain operations, especially in densely populated and strategically important regions. This study focuses on the Southeastern Anatolia Region of Türkiye, a vital corridor for east-west logistics flows, to optimize the location of logistics centers. To achieve this objective, Geographic Information Systems (GIS)-based spatial analysis was implemented using ArcMap 10.5 software and various open-source geographic datasets. Weighted Overlay Analysis was employed to integrate topographic, climatic, infrastructural, demographic, and seismic data. The datasets include variables such as elevation, slope, fault lines, population density, road networks, climate conditions, and energy infrastructure, enabling a comprehensive assessment of site suitability. The findings revealed that Gaziantep (Sam-Aktoprak region) and Mardin (near Ilısu) are the most suitable locations for logistics centers due to their proximity to major transportation corridors, mild climate, and minimal seismic risk. A total of 230 sites were identified as suitable, while areas with steep slopes, extremely hot climates, and proximity to active fault lines were considered less suitable.
Lojistik ve tedarik zinciri merkezlerinin etkin yerleşim stratejileri, özellikle yoğun ve stratejik öneme sahip bölgelerde, kesintisiz ulaşım ve tedarik zinciri operasyonlarının sürdürülebilirliği açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu çalışmada, lojistik merkezlerinin optimal konumlandırılması amacıyla, doğu-batı lojistik akışları için hayati bir koridor teşkil eden Türkiye'nin Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ne odaklanmaktadır. Bu amaca ulaşmak için, ArcMap 10.5 yazılımı ve çeşitli açık kaynak kodlu coğrafi veri setleri kullanılarak Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) tabanlı mekansal analiz uygulanmıştır. Çalışmada, topografik, iklimsel, altyapısal, demografik ve sismik verilerin entegrasyonu için Ağırlıklı Çakıştırma Analizi yöntemi uygulanmıştır. Veri setleri, yükseklik, eğim, fay hatları, nüfus yoğunluğu, yol ağları, iklim koşulları ve enerji altyapısı gibi değişkenleri içermekte olup, alan uygunluğunun kapsamlı bir şekilde değerlendirilmesini sağlamaktadır. Elde edilen bulgular, ana ulaşım koridorlarına yakınlık, ılıman iklim koşulları ve minimum sismik risk faktörleri nedeniyle, Gaziantep (Sam-Aktoprak bölgesi) ve Mardin (Ilısu yakınları) lokasyonlarının lojistik merkezler için en uygun alanlar olduğunu ortaya koymuştur. Toplamda 230 adet alan uygun olarak tanımlanırken, dik eğimli, aşırı sıcak iklim koşullarına sahip ve aktif fay hatlarına yakın alanlar daha az elverişli olarak değerlendirilmiştir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Tourism (Other) |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 25, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | August 26, 2025 |
| Acceptance Date | October 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 4 |