Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısına yönelik tutumlarının demografik faktörlere göre değişip değişmediğini meta-analizi yöntemiyle incelemektedir. Türkiye’de üniversite mezunları arasında %24,9 gibi yüksek işsizlik oranının olması, bu araştırmayı politika belirleme ve eğitim stratejileri geliştirme açısından önemli kılmaktadır. Çalışmada Google akademik, ULAKBİM, YÖK Tez, Scopus, Web of Science akademik veri tabanları taranmış, Türkiye özelinde üniversite öğrencilerine yönelik 2016-2024 yılları arasında yapılmış 48 nicel araştırma tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkenini inceleyen 42 çalışma, iş deneyimini ele alan 15 çalışma ve sınıf düzeyini analiz eden 17 çalışma, Hedge’s g katsayısı kullanılarak hesaplanmıştır. JASP programı kullanılarak rastgele etkiler modeliyle yapılan meta-analizi sonucunda cinsiyet ve sınıf düzeyinin (1. ve 4. sınıf) işsizlik kaygısı üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ancak iş deneyimi olan öğrencilerin, olmayanlara göre daha düşük kaygı düzeyine sahip olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgular, staj ve iş deneyimi gibi uygulamaların üniversite öğrencilerinin işsizlik kaygısını azaltmada etkili olduğunu göstermektedir. Çalışma, Türkiye’de bu konuda yapılan araştırmaları sistematik olarak bir araya getiren ilk meta-analizi olması nedeniyle literatüre katkı sağlaması beklenmektedir.
The aim of this study is to examine whether the attitudes of university students in Türkiye towards unemployment anxiety vary according to demographic factors using meta-analysis method. The high unemployment rate of 24.9% among university graduates in Türkiye makes this research important for policy making and developing educational strategies. In the study, Google Scholar, ULAKBİM, YÖK Thesis, Scopus, Web of Science academic databases were searched and 48 quantitative studies conducted between 2016 and 2024 for university students in Türkiye were identified. Forty-two studies examining the gender variable, 15 studies analyzing work experience and 17 studies analyzing grade level were calculated using Hedge's g coefficient. As a result of the meta-analysis conducted with the random effects model using the JASP program, it was concluded that gender and grade level (1st and 4th grade) did not have a significant effect on unemployment anxiety. However, it was found that students with work experience had lower level of anxiety than those without work experience. These findings suggest that practices such as internships and work experience are effective in reducing university students' unemployment anxiety. The study is expected to contribute to the literature as it is the first meta-analysis that systematically brings together the research on this subject in Türkiye.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Labor Economics |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 25, 2025 |
| Publication Date | October 25, 2025 |
| Submission Date | September 15, 2025 |
| Acceptance Date | October 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 4 |