Translation
BibTex RIS Cite

ZEKATIN GELİŞİMİ ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI

Year 2013, Volume: 2 Issue: 3, 251 - 272, 01.12.2013

Abstract

İlahi Kanun'un birliği, kökenleri Hz. İbrahim (as)'e dayanan fakat daha
sonra Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam şeklinde üç büyük dine ayrılan monoteist
dinlerde görülür. Bu tek tanrılı dinler arasında çeşitli alanlarda uygulama
birliği vardır. Böyle bir alan İslam geleneğinde zekattır ve genellikle Hıristiyanlık
ve Yahudilikte "fakirin hakkı" olarak nitelendirilir. Adı her ne olursa olsun Zekat
ya da "fakirin hakkı" her üç semavî dinde önemli bir İlahi kurumdur. Bu makalenin
amacı o dinlerde Zekat kurumunun gelişimini ve Zekat'ın kapsamını incelemek
ve dikkatle gözden geçirmektir. Çağdaş Müslüman ülkelerde zekatın
yönetimi ve dağıtım süreci o toplumdaki en yaygın İslâmî düşünce ekolüne ve
bu toplumlardaki hükümetin teokratik bağlılık düzeyine göre değişir

References

  • Ebû Ubeyd, A.Q.I.S. (1969/1353 H.), Kitab el-Emval (The Book of We-alth), Maktabat el Kulliyat, el-Ezheriyeh, Kahire. Ahmed, Z. (1989), “Public finance in Islam”, IMF Working Paper No. WP/89/68, IMF, Washington, DC. El- Kattânî, A.A.H. (n.d.), e't- Tarâtibü'l- İdâriyye, C. 1, Hasan Ju’na and M. Emin Damaj, Beyrut. El-Mâverdî, A.H.A. (1966), El-Ahkâm's- Sultâniyeh ve'l- Vilâyatü'- Dîniyye (The Principles of Government), Mektebât el- Kulliyât el-Ezheriyeh, Kahire. El-Kardâvî, Y. (1973), Fıkhü'z- Zekah, 2. baskı, Müessesâtü'r- Risâleh, Beyrut. Chowdhury, M.A. (1980), “The role of Az-Zakah in resource alloca-tion”, Rakîbu'z Zamân içerisinde, M. (bsk.), Some Aspects of the Economics of Zakah, Müslüman Sosyal Bilimciler Derneği, Plainfi-eld, IN, s. 159-69. Chowdhury, N. (1983), “Aggregate demand and Al-Zakah”, Thoughts on Economics, C. 4, No. 9, s. 1-8. El-Dîn, S.I.T. (1986), “Allocative and stabilizing functions of Zakah in an Islamic economy”, makale, İslam Devleti'nde Maliye Politikası ve Kalkınma Planlaması üzerine Uluslararası Seminer'de sunul-muştur, İslâmabat. Kahf, M. (1986), “Comments on S.I. Tag El-Din’s ‘allocative and stabi-lizing function of Zakah in an Islamic economy’”, makale İslâmî bir Devlet'te Maliye Politikası ve Kalkınma üzerine Uluslararası Seminer'de sunulmuştur. Kahf, M. (1993/1413 H.), Zakah Management in Some Muslim Socie-ties, İslâmî Araştırma ve Eğitim Enstitüsü, Cidde. Khan, M.F. (1985), “Macro consumption function in Islamic fra-mework”, Journal of Research in Islamic Economics, C. 1, No. 2, s. 1-24.

تط ور ال زكاة ومحتوياتها في األديان التوحيدي ة

Year 2013, Volume: 2 Issue: 3, 251 - 272, 01.12.2013

Abstract

تنعكس وحدة القانون الإلهي في الأديان
التوحيدية التي تبلغ أصولها الحقيقية إلى
النبي إبراهيم (عليه
السلام
) وتلك الأديان
انقسمت بعده إلى ثلاثة
أديان رئيسية هي: اليهودية، والمسيحية، والإسلام. هناك
وحدة
بين هذه الأديان التوحيدية
الإلهية في ممارساتها في مجالات مختلفة. والزكاة
في
التراث الإسلامي واحدة من تلك المجالات، وهي تتميز
في المسيحية واليهودية
بكونها "
حق الفقراء". مهما كان الاسم، زكاة أم "حق الفقراء" ففي جميع الأديان السماوية الثلاثة هي مؤسسة هامة إلهية.
والغرض من هذا البحث هو تعقّب ودراسة تطوّر مؤسّسة الزّكاة
ومحتويات هذا المصطلح في تلك الأديان.
فإدارة وتوزيع الزكاة في الدول الإسلاميّة المعاصرة
عملية تختلف تبعا لفكرة المدرسة الإسلامية
الغالبة في تلك المجتمعات ومستوى
مشاركة الحكومة الثيوقراطية لمفاهيمَ تلك
المدرسة
.

References

  • Ebû Ubeyd, A.Q.I.S. (1969/1353 H.), Kitab el-Emval (The Book of We-alth), Maktabat el Kulliyat, el-Ezheriyeh, Kahire. Ahmed, Z. (1989), “Public finance in Islam”, IMF Working Paper No. WP/89/68, IMF, Washington, DC. El- Kattânî, A.A.H. (n.d.), e't- Tarâtibü'l- İdâriyye, C. 1, Hasan Ju’na and M. Emin Damaj, Beyrut. El-Mâverdî, A.H.A. (1966), El-Ahkâm's- Sultâniyeh ve'l- Vilâyatü'- Dîniyye (The Principles of Government), Mektebât el- Kulliyât el-Ezheriyeh, Kahire. El-Kardâvî, Y. (1973), Fıkhü'z- Zekah, 2. baskı, Müessesâtü'r- Risâleh, Beyrut. Chowdhury, M.A. (1980), “The role of Az-Zakah in resource alloca-tion”, Rakîbu'z Zamân içerisinde, M. (bsk.), Some Aspects of the Economics of Zakah, Müslüman Sosyal Bilimciler Derneği, Plainfi-eld, IN, s. 159-69. Chowdhury, N. (1983), “Aggregate demand and Al-Zakah”, Thoughts on Economics, C. 4, No. 9, s. 1-8. El-Dîn, S.I.T. (1986), “Allocative and stabilizing functions of Zakah in an Islamic economy”, makale, İslam Devleti'nde Maliye Politikası ve Kalkınma Planlaması üzerine Uluslararası Seminer'de sunul-muştur, İslâmabat. Kahf, M. (1986), “Comments on S.I. Tag El-Din’s ‘allocative and stabi-lizing function of Zakah in an Islamic economy’”, makale İslâmî bir Devlet'te Maliye Politikası ve Kalkınma üzerine Uluslararası Seminer'de sunulmuştur. Kahf, M. (1993/1413 H.), Zakah Management in Some Muslim Socie-ties, İslâmî Araştırma ve Eğitim Enstitüsü, Cidde. Khan, M.F. (1985), “Macro consumption function in Islamic fra-mework”, Journal of Research in Islamic Economics, C. 1, No. 2, s. 1-24.

Development of Zakah and Zakah coverage in monotheistic faiths

Year 2013, Volume: 2 Issue: 3, 251 - 272, 01.12.2013

Abstract

The unity of Divine Law is reflected in monotheistic faiths having
their origin with Prophet Abraham (pbuh), but later divided into three major
religions: Judaism, Christianity, and Islam. There is a unity of Divine practice
in a variety of areas among these monotheistic faiths. One such area is Zakah,
in Islamic tradition, and often characterized as “the poor due” in Christianity
and Judaism. By whatever name, Zakah or “the poor due,” is an important
Divine institution in all three monotheistic faiths. The purpose of this paper is
to trace and examine the development of the Zakah institution and Zakah type
coverage in those faiths. The administration and process for distribution of
Zakah in contemporary Muslim states varies depending on the school of Islamic
thought most prevalent in that society and the level of theocratic involvement of
the government in those societies

References

  • Ebû Ubeyd, A.Q.I.S. (1969/1353 H.), Kitab el-Emval (The Book of We-alth), Maktabat el Kulliyat, el-Ezheriyeh, Kahire. Ahmed, Z. (1989), “Public finance in Islam”, IMF Working Paper No. WP/89/68, IMF, Washington, DC. El- Kattânî, A.A.H. (n.d.), e't- Tarâtibü'l- İdâriyye, C. 1, Hasan Ju’na and M. Emin Damaj, Beyrut. El-Mâverdî, A.H.A. (1966), El-Ahkâm's- Sultâniyeh ve'l- Vilâyatü'- Dîniyye (The Principles of Government), Mektebât el- Kulliyât el-Ezheriyeh, Kahire. El-Kardâvî, Y. (1973), Fıkhü'z- Zekah, 2. baskı, Müessesâtü'r- Risâleh, Beyrut. Chowdhury, M.A. (1980), “The role of Az-Zakah in resource alloca-tion”, Rakîbu'z Zamân içerisinde, M. (bsk.), Some Aspects of the Economics of Zakah, Müslüman Sosyal Bilimciler Derneği, Plainfi-eld, IN, s. 159-69. Chowdhury, N. (1983), “Aggregate demand and Al-Zakah”, Thoughts on Economics, C. 4, No. 9, s. 1-8. El-Dîn, S.I.T. (1986), “Allocative and stabilizing functions of Zakah in an Islamic economy”, makale, İslam Devleti'nde Maliye Politikası ve Kalkınma Planlaması üzerine Uluslararası Seminer'de sunul-muştur, İslâmabat. Kahf, M. (1986), “Comments on S.I. Tag El-Din’s ‘allocative and stabi-lizing function of Zakah in an Islamic economy’”, makale İslâmî bir Devlet'te Maliye Politikası ve Kalkınma üzerine Uluslararası Seminer'de sunulmuştur. Kahf, M. (1993/1413 H.), Zakah Management in Some Muslim Socie-ties, İslâmî Araştırma ve Eğitim Enstitüsü, Cidde. Khan, M.F. (1985), “Macro consumption function in Islamic fra-mework”, Journal of Research in Islamic Economics, C. 1, No. 2, s. 1-24.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Other ID JA37ES87TC
Journal Section Peer-reviewed Translated Article
Authors

Abdus Samed This is me

Lowell M. Glenn This is me

Faruk Özdemir

Publication Date December 1, 2013
Submission Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Samed, A., Glenn, L. M., & Özdemir, F. (2013). ZEKATIN GELİŞİMİ ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2(3), 251-272.
AMA Samed A, Glenn LM, Özdemir F. ZEKATIN GELİŞİMİ ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. December 2013;2(3):251-272.
Chicago Samed, Abdus, Lowell M. Glenn, and Faruk Özdemir. “ZEKATIN GELİŞİMİ Ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2, no. 3 (December 2013): 251-72.
EndNote Samed A, Glenn LM, Özdemir F (December 1, 2013) ZEKATIN GELİŞİMİ ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 3 251–272.
IEEE A. Samed, L. M. Glenn, and F. Özdemir, “ZEKATIN GELİŞİMİ ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. 2, no. 3, pp. 251–272, 2013.
ISNAD Samed, Abdus et al. “ZEKATIN GELİŞİMİ Ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/3 (December 2013), 251-272.
JAMA Samed A, Glenn LM, Özdemir F. ZEKATIN GELİŞİMİ ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013;2:251–272.
MLA Samed, Abdus et al. “ZEKATIN GELİŞİMİ Ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. 2, no. 3, 2013, pp. 251-72.
Vancouver Samed A, Glenn LM, Özdemir F. ZEKATIN GELİŞİMİ ve MONOTEİST DİNLERDE ZEKATIN KAPSAMI. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2013;2(3):251-72.