Bu çalışmanın amacı Doğu Karadeniz Bölgesinde kurulacak lojistik köyün Türkiye’nin doğusunda yer alan ülkeler ile entegrasyonunu artırarak uluslararası rekabet gücüne sağlaması muhtemel katkıları incelemektir. Lojistik köyün Türkiye’nin hedeflediği dış ticaret hacminin genişletilmesine hız kazandıracağı düşünülmektedir. Doğu Karadeniz Bölgesinde lojistik köy kuruluş yeri seçimi ve özellikle bölgenin lojistik öneminin değerlendirilmesi litedatür incelenmesi ile gerçekleştirilmiştir. Gelişmekte olan ülkelerin bölge üzerinden küresel pazarlara yakınlaşması zaman ve maliyet tasarrufu ve bunlarla bağlantılı olarak rekabet avantajı sağlayacaktır. Bu avantajlar bölgenin ulaşım ve lojistik önemini bölgesel, ulusal ve küresel boyutta arttırmaktadır. Lojistik köylerin kuruluşları sabit sermaye ve altyapı yatırımı gerektirdiğinden finansman yapısında kamu-özel sektör işbirliği faaliyetleri ile uygulamaya geçilmesi beklenmektedir. Ayrıca ülkeler arası ticareti olumsuz yönde etkilememesi bakımından güvenlik, ulaşım altyapısı, mevzuat değişiklikleri gibi sorunların aşılması gerekir.
This study aims to prospect that the logistics village to be established in the Eastern Black
Sea Region will positively affect the international competitiveness by increasing its integration with Turkey's
eastern neighbour countries. The logistics village is expected to accelerate the expansion of Turkey's foreign trade
volume. The selection of the logistics village's location in the Eastern Black Sea Region and the evaluation of the
logistical importance of the region have been achieved by an examination of the literature. As the developing
countries get closer to the global market through the region, cost and time savings and thereby a competitive
advantage can be achieved. These advantages increase the transportational and logistical importance of the region,
both nationally and globally. Since the construction of the logistics villages require fixed capital and infrastructure
investments, it is expected to be implemented through public-private partnership activities for financial issues. In
addition, the problems such as safety, transport infrastructure and legislative changes must be overcome so that the
international trade will not be adversely affected.
Other ID | JA35ST62RF |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2015 |
Submission Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |
____________________ RECEP TAYYIP ERDOGAN UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES | ISSN 2149-2239 ____________________