Çalışmamız süresince Mu’tezile Düşünce Okulu’nun ezelî yazgı bağlamında ecel düşüncesini ele aldık. Zira ecel konusu, kader düşüncesinin içerisinde merkezî bir konumda bulunmaktadır. Öyle ki, İslâmî geleneğin büyük bir kısmında ezelde takdir edilmiş olan ecel ve ömür algısı, yine ezelde yazılmış olan kader düşüncesinin bir devamı niteliğinde görülmüştür. Her ne kadar Mu’tezile ekolü, klâsik Ehl-i Sünnet düşüncesinden farklı olarak insan sorumluluğunu dikkate alarak meseleyi tanımlamıştır denilebilirse de, son tahlilde onların kader anlayışları da ezelî ilim anlayışlarının gölgesinde kalmış gibidir. Bu yüzdendir ki, beşer tasavvurunu derinden etkilemiş olan bu kadîm sorun, sağlıklı bir çözüme kavuşturulamadığı gibi, hâlâ insanlığın başat problemi olmaya devam etmektedir.
During our work, we have discussed Mutazila School’s death idea in the concept of
primordial destiny. Because death is located as a central location in the idea of fate. It is appreciated that the
perception of life and death is a continuation of the idea of past eternity, whose fate has been written. Mu'tazila
school, as opposed to the classical idea of Ahl al-Sunnah, explained the topic by considering human responsibility.
However, their way to understand fate has remained in the shadow of their understanding of primordial knowledge.
That’s why, this ancient issue which effected human conception deeply and not resolved yet, is still one of the
biggest problems.
Primordial destiny knowledge fate death lifetime livelihood grace
Other ID | JA35ST47NY |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2015 |
Submission Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 1 Issue: 2 |
____________________ RECEP TAYYIP ERDOGAN UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES | ISSN 2149-2239 ____________________