This research aims to examine the achievements in the process of empathy for secondary school students through empathy activities used in social studies lessons. In the scope of research was prepared a lesson plan for an example the use of empathy activities in social studies courses. Action research, one of the qualitative research design were used in this study. The study group of the current research consists of 14 students attending a secondary school. In this study 7th Grade Social Studies course, "The population in our country," unit "Causes and Consequences of Migration" lesson subject was processed with a lesson plan prepared with empathy activities. Data was gathered by "Empathy Products Self-Evaluation Form" and "Empathy Products Group Evaluation Form" that developed by Kabapınar (2005a) and a form that prepared by researcher. Data were analyzed using content analysis techniques. As a result of research have been made various evaluations.
Bu araştırma, Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılan empati etkinlikleri aracılığıyla, ortaokul öğrencilerinin empati sürecinde gösterdikleri başarının incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında empati etkinliklerinin Sosyal Bilgiler derslerinde uygulanmasına örnek teşkil etmek amacıyla bir ders planı hazırlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Mili Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 14 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin 7’si kız ve 7’si erkektir. Araştırma kapsamında, ortaokul 7. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi, “Ülkemizde Nüfus” ünitesi “Göçün Neden ve Sonuçları” konusu empati etkinlikleri ile hazırlanan bir ders planı dahilinde yürütülmüştür. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan ve öğrencilerden girmeleri istenen empati rolüne bürünerek, konuya ilişkin düşüncelerini yazdıkları formlar ve Kabapınar (2005a) tarafından geliştirilen “Empati Ürünü Öz Değerlendirme Formu” ve “Empati Ürünü Grup Değerlendirme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin empati etkinlik formları ve etkinlikler ile ilgili görüşlerinden yola çıkılarak çeşitli değerlendirmelerde bulunulmuştur.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 30, 2016 |
Submission Date | November 15, 2017 |
Acceptance Date | November 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 4 |
Recep Tayyip Erdoğan University Journal of Social Sciences © 2015 is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivative 4.0 (CC-BY-NC-ND 4.0).