Research Article
BibTex RIS Cite

Empathy in Social Studies Teaching

Year 2016, Volume: 2 Issue: 4, 1 - 19, 30.08.2016

Abstract

This research aims to examine the achievements in the process of empathy for secondary school students through empathy activities used in social studies lessons. In the scope of research was prepared a lesson plan for an example the use of empathy activities in social studies courses. Action research, one of the qualitative research design were used in this study. The study group of the current research consists of 14 students attending a secondary school. In this study 7th Grade Social Studies course, "The population in our country," unit "Causes and Consequences of Migration" lesson subject was processed with a lesson plan prepared with empathy activities. Data was gathered by "Empathy Products Self-Evaluation Form" and "Empathy Products Group Evaluation Form" that developed by Kabapınar (2005a) and a form that prepared by researcher. Data were analyzed using content analysis techniques. As a result of research have been made various evaluations.

References

  • Adams, G.R. (1983). Social Competence During Adolescence: Social Sensitivity, Locus of Control, Empathy, and Peer Popularity. Journal of Youth and Adolescence. 12 (3), 203–211.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ciaramicoli, A. P. and Ketcham, K. (2000). The Power of Empathy. New York: Plume Book.
  • Coşkun Keskin: (2007). “Sosyal Bilgiler Derslerinde Empati Becerilerine Dayalı Etkinliklerin Kullanılması”. Yayınlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dökmen, Ü. (2011). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ezginci, H.Y. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerilerinin İncelenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, (117), 10-17.
  • Kabapınar, Y. ve Baysal, N. (2004), İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimine Yaşamın Kendisini Taşımak: Gazete Haberinin Kullanıldığı Bir Öğretimin Tasarlanması ve Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 39, 384-419.
  • Kabapınar, Y. (2004). İlköğretimdeki Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Kullanılacak Bir Öğretim Etkinliği Olarak Resim Çizimi Yoluyla Empati, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 20, 85-100.
  • Kabapınar, Y. (2005a). Uygulama ve Değerlendirme Ölçütleriyle Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilecek Bir Öğretim Yöntemi Olarak Empati. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (9),119-142.
  • Kabapınar, Y. (2005b). Öğrencilerin Gözünden Sosyal Bilgiler Derslerinde Gerçekleştirilen Empati Etkinliklerini Değerlendirmek: Bakalım Öğrenciler Neler Düşünüyor?, Eurasian Journal of Educational Research, 18, 236-252.
  • Kalliopuska, M. (1987). The Relation of Empathy and Self Esteem with Active Sporting. Biennial Meeting of The İnternational Society for The Study of Bahavioral Development, July 12-16
  • Karamuk, A. (2015). 10-13 Yaş Grubu Çocukların Empati Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Klages, C.L. (1999). “Secondary Social Studies Students’ Engagement with Historical Thinking and Historiacal Empathy as They Use Oral History Interviews”. Presented to the Faculty of the Graduate School of the University of Texas at Austin in Partial Fulfillment of the requarements for of the Degree of Doctor of Philosophy.
  • Küçükkaragöz, H., Akay, Y. ve Canbulat, T. (2011). Bir Grup İlköğretim Öğrencisinin Bazı Psiko-Sosyal Değişkenlere Göre Empatik Beceri Düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 88-100.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (6.-7. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Morris, R. V. (1998). Common Threads: How to Translate Best Practices into Teaching. Journal of Social Studies Research. 22 (2), 11-18.
  • Moulden, H. and Marshall, W. L. (2002). Empathy, Social Intelligence and Aggressive Behavior, in Their Shoes (Edt. Yolanda Fernandez), Oklahoma: Wood ‘N’ Barnes Publishing,.
  • Özay, T. ve Akay, Y. (2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Empati Kavramına İlişkin Görüşleri, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11/22, 205-217.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sosyal Bilgiler Öğretiminde Empati

Year 2016, Volume: 2 Issue: 4, 1 - 19, 30.08.2016

Abstract

Bu araştırma, Sosyal Bilgiler derslerinde kullanılan empati etkinlikleri aracılığıyla, ortaokul öğrencilerinin empati sürecinde gösterdikleri başarının incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında empati etkinliklerinin Sosyal Bilgiler derslerinde uygulanmasına örnek teşkil etmek amacıyla bir ders planı hazırlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Mili Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 14 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin 7’si kız ve 7’si erkektir. Araştırma kapsamında, ortaokul 7. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi, “Ülkemizde Nüfus” ünitesi “Göçün Neden ve Sonuçları” konusu empati etkinlikleri ile hazırlanan bir ders planı dahilinde yürütülmüştür. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan ve öğrencilerden girmeleri istenen empati rolüne bürünerek, konuya ilişkin düşüncelerini yazdıkları formlar ve Kabapınar (2005a) tarafından geliştirilen “Empati Ürünü Öz Değerlendirme Formu” ve “Empati Ürünü Grup Değerlendirme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin empati etkinlik formları ve etkinlikler ile ilgili görüşlerinden yola çıkılarak çeşitli değerlendirmelerde bulunulmuştur. 

References

  • Adams, G.R. (1983). Social Competence During Adolescence: Social Sensitivity, Locus of Control, Empathy, and Peer Popularity. Journal of Youth and Adolescence. 12 (3), 203–211.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Ciaramicoli, A. P. and Ketcham, K. (2000). The Power of Empathy. New York: Plume Book.
  • Coşkun Keskin: (2007). “Sosyal Bilgiler Derslerinde Empati Becerilerine Dayalı Etkinliklerin Kullanılması”. Yayınlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dökmen, Ü. (2011). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Ezginci, H.Y. (2009). İlköğretim Öğrencilerinin Empatik Eğilim ve Becerilerinin İncelenmesi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, (117), 10-17.
  • Kabapınar, Y. ve Baysal, N. (2004), İlköğretim Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimine Yaşamın Kendisini Taşımak: Gazete Haberinin Kullanıldığı Bir Öğretimin Tasarlanması ve Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 39, 384-419.
  • Kabapınar, Y. (2004). İlköğretimdeki Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Kullanılacak Bir Öğretim Etkinliği Olarak Resim Çizimi Yoluyla Empati, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 20, 85-100.
  • Kabapınar, Y. (2005a). Uygulama ve Değerlendirme Ölçütleriyle Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılabilecek Bir Öğretim Yöntemi Olarak Empati. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (9),119-142.
  • Kabapınar, Y. (2005b). Öğrencilerin Gözünden Sosyal Bilgiler Derslerinde Gerçekleştirilen Empati Etkinliklerini Değerlendirmek: Bakalım Öğrenciler Neler Düşünüyor?, Eurasian Journal of Educational Research, 18, 236-252.
  • Kalliopuska, M. (1987). The Relation of Empathy and Self Esteem with Active Sporting. Biennial Meeting of The İnternational Society for The Study of Bahavioral Development, July 12-16
  • Karamuk, A. (2015). 10-13 Yaş Grubu Çocukların Empati Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Klages, C.L. (1999). “Secondary Social Studies Students’ Engagement with Historical Thinking and Historiacal Empathy as They Use Oral History Interviews”. Presented to the Faculty of the Graduate School of the University of Texas at Austin in Partial Fulfillment of the requarements for of the Degree of Doctor of Philosophy.
  • Küçükkaragöz, H., Akay, Y. ve Canbulat, T. (2011). Bir Grup İlköğretim Öğrencisinin Bazı Psiko-Sosyal Değişkenlere Göre Empatik Beceri Düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 88-100.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (6.-7. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Morris, R. V. (1998). Common Threads: How to Translate Best Practices into Teaching. Journal of Social Studies Research. 22 (2), 11-18.
  • Moulden, H. and Marshall, W. L. (2002). Empathy, Social Intelligence and Aggressive Behavior, in Their Shoes (Edt. Yolanda Fernandez), Oklahoma: Wood ‘N’ Barnes Publishing,.
  • Özay, T. ve Akay, Y. (2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Empati Kavramına İlişkin Görüşleri, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11/22, 205-217.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Journal Section Research Articles
Authors

Sevda Yılmaz

Publication Date August 30, 2016
Submission Date November 15, 2017
Acceptance Date November 16, 2017
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 4

Cite

ISNAD Yılmaz, Sevda. “Sosyal Bilgiler Öğretiminde Empati”. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2/4 (August 2016), 1-19.

Recep Tayyip Erdoğan University Journal of Social Sciences © 2015 is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivative 4.0 (CC-BY-NC-ND 4.0)