Çalışmanın çıkış noktası kapitalizm ve mekân ilişkisidir. Bu arka plan dahilinde çalışma, kentlerin üretim mekânından tüketim mekanına dönüştüğü tarihsel bağlamda kentsel turizme odaklanmaktadır. Bu bağlamda makalenin amacı, kentsel turizmin gelişimi ve kentlerin tüketim odaklı hale gelmeleri arasındaki ilişkinin açıklanmasıdır. Sanayisizleşme süreçleri sonrasında kentsel turizme yönelimle beraber kentler tüketim odaklı hale gelmişlerdir. Bu süreçte kentlerin kendisinin de metalaştırıldığı ve imajlarla donatılarak tüketime sunulduğu görülmektedir.
The relationship between capitalism and space is the starting point of this study. In this background, it focuses on the urban tourism, in the historical base in which cities are transformed from production space to consumption space. Within this context, the aim of the article is that explain relation between development of urban tourism and cities become consumption-oriented. After the deindustrialization processes, cities have become consumption-oriented with the orientatiton to urban tourism. Within that period, it is seen that the cities themselves are commodified and presented to consumption by being equipped with images.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2023 |
Publication Date | June 24, 2023 |
Submission Date | December 3, 2022 |
Acceptance Date | January 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 1 |
____________________ RECEP TAYYIP ERDOGAN UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES | ISSN 2149-2239 ____________________