One of the indispensable parts of language education is to be in countries where the target language is spoken. The proper use of this opportunity takes the process beyond mere language training and opens the door to several opportunities. The advantages of this process include having an idea about many social, cultural, religious, and political phenomena, the development of personal and social networks and universalization. In this respect, it is important that the Ministry of National Education's Directorate General for European Union Foreign Relations has scholarship programs that focus on the education of many languages, as well as post-graduate and post-graduate programs. In this study, an analysis was conducted on the example of the Kuwaiti Arabic language scholarship program of the Directorate General for Foreign Relations of the European Union for 2023-2024. In addition to analyzing the process and content in terms of students and instructors, one of the important aims of the study is to prepare a guiding text whose need is felt by the scholarship recipients. In this direction, the issues requested by the Directorate General for European Union Foreign Relations during and after the process are discussed. Kuwait's historical and cultural codes were described at a descriptive level. Several sample vocabularies lists from Kuwaiti Dialect have been prepared in order to point out the similarities and differences between Arabic language education and Kuwaiti Dialect, which has its own unique dialect.
Türkiye Ministry of National Education Kuwait Language Education Arabic language Content analysis Process analysis
Dil eğitiminin olmazsa olmaz parçalarından bir tanesi hedeflenen dilin konuşulduğu ülkelerde bulunmaktır. Bu imkânın yerinde kullanımı, süreci, salt bir dil eğitimi olmanın ötesine taşımakta ve birtakım fırsatlara kapı aralamaktadır. Sosyal, kültürel, dini ve siyasi birçok olgu hakkında kişiyi fikir sahibi kılması, kişisel ve sosyal ağların gelişimi ve evrenselleşebilme bu sürecin artıları içerisinde zikredilebilir. Bu açıdan Millî Eğitim Bakanlığı Avrupa Birliği Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü’nün lisans sırası-sonrası ve lisansüstü programlarının yanı sıra birçok dilin eğitimine odaklanan burs programlarına sahip olması önemlidir. Bu çalışmada ilgili Avrupa Birliği Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü’nün 2023–2024 yılı Kuveyt Arapça dil bursu programı örnekleminde bir analiz yapılmıştır. Süreç ve içerik açısından öğrenci ve öğreticiler özelinde tahliller yapılmasının yanı sıra bursiyerler tarafından ihtiyacı hissedilen bir kılavuz metnin hazırlanması da çalışmanın önemli amaçlarından biridir. Bu doğrultuda Avrupa Birliği Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü tarafından süreç içerisinde ve süreçten sonra talep edilen hususlar ele alınmıştır. Kuveyt’in tarihi ve kültürel kodları betimsel düzeyde tasvir edilmiştir. Kendine has bir lehçeye sahip olması ile Arapça dil eğitimi ve Kuveyt Lehçesi arasındaki benzer ve farklı hususlara işaret amacıyla Kuveyt Lehçesinden bir dizi örnek kelime listesi hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies (Other) |
Journal Section | Report |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 1, 2024 |
Acceptance Date | October 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 2 |
Recep Tayyip Erdoğan University Journal of Social Sciences © 2015 is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivative 4.0 (CC-BY-NC-ND 4.0).