Açıktır ki Rusya tarihinde kadınlar farklı roller oynamıştır. Oysa Türk Tarihçiliği’nin Rusya’da Türk lehçeleri konuşan kadınlarını incelemenin yanı sıra, Çarlık Rusya’yı bir sömürgeciliğe dayanan bir imparatorluk olarak kabul eden araştırmaları ve Çarlık Rusya’nın kadın tarihini açıklamayı amaç edinen araştırmaları, daha belirli yasal çerçevelerin bulunduğu Çarlık Rusya’nın çok-milletliği ve çok-mezhepliği teori olarak kurulduğundan sonra, ancak 2010’larda birleşmeye başladı. Bu araştırmalarının yeni akım, yani Çarlık Rusya’nın çok etnikli kadınlarını kapsayan araştırmalar, Rus kadınların emperyalist davranış pratikleri ve Çarlık Rusya sömürgeciliğinin cinselleştirilmiş mahiyetini açıklamaktadır. Bu makale bahsedilen akıma katkı sağlamak için, meşhur Rus kadın yazarlardan, XIX yüzyılda Kafkasya’da yaşadığı Vera Zhelikhovskaia(Jelihovskaya)’nın Naşi Voinı Pravoslavnıe (Bizim Ortodoks Savaşçılarımız) adlı propagandasını, a priori değil, “kadınlığın” toplumsal anlamını, eleştirel bir şekilde ele alarak, cinsiyet-millet-mezhep-vatandaşlık bağlamında kesişimsel analizinin yöntemiyle, 93 Harbi’nde Rus Kadın’ın nasıl Çarlık Rusya’nın yöntemi ve halklarını algılayıp yansıttığını incelemekteyiz. Zhelikhovskaia’nın anlatımında Çarlık Rusya’da savaşanlar Rus erkeklerinin en tepede olduğu, Rus erkeklerine boyun eğen ve onlara bakan Rus kadınlarının daha sonra geldiği, gayri-Rus ve gayri-Ortodoks tebaanın ikinci sınıf yurttaşlar olduğu ve “Türklerini” hakaret ettiği ve dışlandığı bir hiyerarşi belirgindir ki âdeta orada gayri-Rus ve gayri-Ortodoks kadınların yerine rastlanmaz.
I would like to thank Ekaterina Gutova, Project Lecturer at the University of Tokyo, for verifying the accuracy of the author's comprehension of the Russian text in the primary source.
In the history of the Russian Empire, women played various roles. Along with Turkish historiography on Turkic Muslim women, current studies on the Russian Empire as a multi-ethnic, multi-religious polity and current studies on Russian women’s and gender history are unified from the 2010s, after the multi-ethnic/multi-religious nature of the Russia Empire became the theory based on more lucid legal/administrative regulations. The newly unified current indicates the imperialistic practices of Russian Women and the gendered nature of the Russian Empire. This article, to contribute to the new current, examines propaganda, Naşi Voinı Pravoslavnıe (Our Orthodox Soldiers), by one of the famous female authors, Vera Zhelikhovskaia (Jelihovskaya), who had lived in the Caucasus for several decades, not à priori but critically considering the social meaning of “femininity”. By intersectional analyses of gender-ethnicity-denomination-subjecthood, this article attempts to elucidate how a Russian woman recognised and represented the polity of Russia and various people in Russia during the Russo-Ottoman War, 1877-1878. The hierarchy, in which Russian men are on the top, Russian women submitting to and caring for Russian men come after, non-Russian/Orthodox subjects are the second-class compatriots, and the “Turks” are completely disdained and excluded, finally almost without any non-Russian/Orthodox women.
I would like to thank Ekaterina Gutova, Project Lecturer at the University of Tokyo, for verifying the accuracy of the author's comprehension of the Russian text in the primary source.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology of Gender, Historical Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | January 10, 2025 |
Acceptance Date | February 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 1 |
Recep Tayyip Erdoğan University Journal of Social Sciences © 2015 is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NonDerivative 4.0 (CC-BY-NC-ND 4.0).