In this article of him, John Walbridge, an historian of Philosophy,
provides with a general overview of the attitudes towards differences of
opinions in the Islamic world. In this regard, he discusses his study as
centred on the idea that diversity of approaches in Islamic studies is regarded
to be correct and on the education system of Islamic studies. He explains the
bigotry seen today in the Islamic world, which is in complete contradiction to
the tolerance showed in the past towards different opinions, by linking it to
such factors as the cessation of the classical education and the rise of new
Hanbalite movement. He concludes his paper by offering his solutions to the
problems on the matter.
Differences of Opinions Education of Islamic Studies ʿIlm al-Ikhtilāf Islamic Studies
Felsefe tarihçisi olan John Walbridge bu makalesinde, İslam dünyasında
görüş ayrılıklarına yaklaşım hakkında genel bir bakış sunmaktadır. Bu amaçla
ihtilaflara yaklaşım konusunda geçmiş ile günümüzü mukayese eden Walbridge,
çalışmasını İslamî ilimlerde birden fazla yaklaşımın neden doğru kabul edildiği
ve İslamî ilimler eğitiminin sistemi üzerinden ortaya koymaktadır. İslam dünyasında
geçmişte ihtilaflara müsamahalı yaklaşıma karşın günümüzdeki müsamahasız
yaklaşımı, klasik eğitimin dağılması ve yeni Hanbelîliğin yükselişi gibi
sebepler üzerinden açıklayan yazar, son olarak konuyla ilgili kendi çözüm
önerilerini sunmaktadır.
Görüş Ayrılıkları İslamî İlimler Eğitimi Görüş Ayrılık İslam Eğitimi İlmu'l-ihtilaf
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Çeviriler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 3 |