Translation
BibTex RIS Cite

The Islamic Art of Asking Questions: Ilm Al-Ikhtilaf and the Institutionalization of Disagreement

Year 2019, Issue: 3, 135 - 148, 28.04.2019

Abstract

In this article of him, John Walbridge, an historian of Philosophy,
provides with a general overview of the attitudes towards differences of
opinions in the Islamic world. In this regard, he discusses his study as
centred on the idea that diversity of approaches in Islamic studies is regarded
to be correct and on the education system of Islamic studies. He explains the
bigotry seen today in the Islamic world, which is in complete contradiction to
the tolerance showed in the past towards different opinions, by linking it to
such factors as the cessation of the classical education and the rise of new
Hanbalite movement. He concludes his paper by offering his solutions to the
problems on the matter.

References

  • John Walbridge, “The Islamic Art of Asking Questions: Ilm al-Ikhtilaf and the Institutionalization of Disagreement”, Islamic Studies, 41:1 (2002), 69-86.
  • Ahmad Ali al-İmam, Variant Readings of the Quran: A Critical Study of Their Historical and Linguistic Origins, (Herndon, VA: International Institute of Islamic Thought, 1418/1998.)
  • Muhammed Abd al-Azim ez-Zurqanî, Menahil al-Irfan fi Ulum al-Qur’an, Mekke, Makatabah Nazar al-Baz, 1417/1996.
  • Labib as-Said, The Recited Koran: A History of the First Recorded Version, terc. Bernard Weiss, M.A. Rauf ve Morroe Berger (Princeton: Darwin Press, 1975.
  • W.H.T. Gairdner, The Niche for Lighst (London: 1924).
  • Jalal al-Din al-Suyutî, İkhtilaf al-Madhahib, Editör: Abd al-Qayyum b. Muhammed Shafi al-Bastawî (Cairo: Dar al-I’tisam, 1989.)
  • Ahmad ibn Mustafa Tashkubrazadeh, Miftahu al-Saadah, (Hyerabad: Dairatu al-Maarifu al-Numaniyyah, 1328.)

Bir İslam Sanatı olarak soru sormak: İlmu'l-ihtilaf ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması

Year 2019, Issue: 3, 135 - 148, 28.04.2019

Abstract

Felsefe tarihçisi olan John Walbridge bu makalesinde, İslam dünyasında
görüş ayrılıklarına yaklaşım hakkında genel bir bakış sunmaktadır. Bu amaçla
ihtilaflara yaklaşım konusunda geçmiş ile günümüzü mukayese eden Walbridge,
çalışmasını İslamî ilimlerde birden fazla yaklaşımın neden doğru kabul edildiği
ve İslamî ilimler eğitiminin sistemi üzerinden ortaya koymaktadır. İslam dünyasında
geçmişte ihtilaflara müsamahalı yaklaşıma karşın günümüzdeki müsamahasız
yaklaşımı, klasik eğitimin dağılması ve yeni Hanbelîliğin yükselişi gibi
sebepler üzerinden açıklayan yazar, son olarak konuyla ilgili kendi çözüm
önerilerini sunmaktadır.

References

  • John Walbridge, “The Islamic Art of Asking Questions: Ilm al-Ikhtilaf and the Institutionalization of Disagreement”, Islamic Studies, 41:1 (2002), 69-86.
  • Ahmad Ali al-İmam, Variant Readings of the Quran: A Critical Study of Their Historical and Linguistic Origins, (Herndon, VA: International Institute of Islamic Thought, 1418/1998.)
  • Muhammed Abd al-Azim ez-Zurqanî, Menahil al-Irfan fi Ulum al-Qur’an, Mekke, Makatabah Nazar al-Baz, 1417/1996.
  • Labib as-Said, The Recited Koran: A History of the First Recorded Version, terc. Bernard Weiss, M.A. Rauf ve Morroe Berger (Princeton: Darwin Press, 1975.
  • W.H.T. Gairdner, The Niche for Lighst (London: 1924).
  • Jalal al-Din al-Suyutî, İkhtilaf al-Madhahib, Editör: Abd al-Qayyum b. Muhammed Shafi al-Bastawî (Cairo: Dar al-I’tisam, 1989.)
  • Ahmad ibn Mustafa Tashkubrazadeh, Miftahu al-Saadah, (Hyerabad: Dairatu al-Maarifu al-Numaniyyah, 1328.)
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Çeviriler
Authors

Abdurrahim Bilik 0000-0001-5442-0455

Publication Date April 28, 2019
Submission Date March 12, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 3

Cite

APA Bilik, A. (2019). Bir İslam Sanatı olarak soru sormak: İlmu’l-ihtilaf ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması. Rumeli İslam Araştırmaları Dergisi(3), 135-148.
AMA Bilik A. Bir İslam Sanatı olarak soru sormak: İlmu’l-ihtilaf ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması. Rumeli İslâm. April 2019;(3):135-148.
Chicago Bilik, Abdurrahim. “Bir İslam Sanatı Olarak Soru Sormak: İlmu’l-Ihtilaf Ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması”. Rumeli İslam Araştırmaları Dergisi, no. 3 (April 2019): 135-48.
EndNote Bilik A (April 1, 2019) Bir İslam Sanatı olarak soru sormak: İlmu’l-ihtilaf ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması. Rumeli İslam Araştırmaları Dergisi 3 135–148.
IEEE A. Bilik, “Bir İslam Sanatı olarak soru sormak: İlmu’l-ihtilaf ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması”, Rumeli İslâm, no. 3, pp. 135–148, April 2019.
ISNAD Bilik, Abdurrahim. “Bir İslam Sanatı Olarak Soru Sormak: İlmu’l-Ihtilaf Ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması”. Rumeli İslam Araştırmaları Dergisi 3 (April 2019), 135-148.
JAMA Bilik A. Bir İslam Sanatı olarak soru sormak: İlmu’l-ihtilaf ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması. Rumeli İslâm. 2019;:135–148.
MLA Bilik, Abdurrahim. “Bir İslam Sanatı Olarak Soru Sormak: İlmu’l-Ihtilaf Ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması”. Rumeli İslam Araştırmaları Dergisi, no. 3, 2019, pp. 135-48.
Vancouver Bilik A. Bir İslam Sanatı olarak soru sormak: İlmu’l-ihtilaf ve görüş ayrılıklarının kurumsallaşması. Rumeli İslâm. 2019(3):135-48.

RUMELİ

İslâm Araştırmaları Dergisi

مجلة روم ايلى للبحوث الإسلامية/ Rumeli Journal of Islamic Studies

ISSN: 2564-7903