Sözlü edebiyat ürünü olan atasözleri geçmiş ve
gelecek arasında güçlü bağlantılar kurarak kültürün devamlılığını sağlar.
Ancak, toplumsal yapıdaki değişiklikler, geleneksel atasözleri ve yaşanmakta
olan kültür arasında bir tezat oluşturmakta ve bireylerin atasözlerini, çoğu
zaman hicivli bir uslüpla, dönüştürmelerine neden olmaktadır. Yaşanan yeni
tecrübelerin geleneksel atasözlerinde karşılığını bulamayan bireyler, yeni
atasözleri üretmek yerine bu değişmez yapıları kelime ekleme, değiştirme veya
çıkarma yoluyla atasözlerinin anlamını ve mesajını değiştirerek yeni hayata
adapte etmektedirler. Bir başka deyişle, anti-atasözü adı verilen atasözlerinin
değiştirilmiş bu biçimleri, değişen fikir veya yenilikleri ifade etmek veya
eski ve yeni arasındaki farklılığa dikkat çekmek için geleneksel atasözlerinin
anlamı ve yapısı değiştirilerek oluşturulurlar. Teknolojinin hızla
ilerlemesi, sosyal medya kullanımının
artması, geleneksel değerlerin değişimi, bireyciliğin öne çıkması, kişisel
çıkarların gözetilmesi ve ekonomik problemler atasözlerinin değişiminde önemli
rol oynayan faktörlerden bazılarıdır. Bu çalışmada, kitap, gazete, reklam,
televizyon, sosyal medya, şarkı gibi çeşitli kaynaklardan alınan 1368
anti-atasözü değerlendirilmiş fakat belirlenen faktörlere dayanılarak 28
atasözünden türeyen 39 anti-atasözü makalede analiz edilmiştir. İnceleme sonucu
göstermiştir ki; bilgili olmak; çalışkan olmak; aidiyet duygusu; dürüstlük,
yardımseverlik gibi kavramların yanı sıra şiddet olaylarının artması; ekonomik
problemler, sağlık sorunlarının artması, sosyal medyanın gücü ve etkisinin
artması gibi Türk toplumunun düşünce ve davranış yapısına doğrudan etki eden
olgularda değişimler yaşanmaktadır.
Proverbs, the product of oral literature,
establish strong links between past and future, ensuring the continuity of
culture. However, changes in societies have caused a contradiction between the
daily culture and traditional proverbs; therefore, proverbs go through a
process of transformation, mostly in a humorous way. Individuals who do not find the appropriate
proverbs for the new experiences have adapted the existing proverbs to the new
life by changing the content and wisdom of proverbs through addicting,
replacing or distracting the lexis. In other words, the transformed proverbs,
which are then called as anti-proverbs, are created by changing the meaning and
the structure of traditional proverbs in order to express new wisdom and
innovations or to draw attention to the old and new. The development of
technology, the increase within using social media, the exchange of traditional
values in society, the rise of notions such as individualism, self-interest
and the economic problems are some of the factors that play a significant role
in the changing of proverbs. In this study, 1368 anti-proverbs collected from
various sources such as books, newspapers, advertisement, television, social
media, songs have been evaluated; however, 39 anti-proverbs derived from 28
proverbs have been analyzed based on each factor indicated in the study. The
Turkish anti-proverbs reveal that there have been changes in the value of some
notions such as knowledge, intellectuality, the sense of belonging, honesty,
kindness and facts such as the increase in the events of violence, financial
problems, the power and effect of social media, which have an immediate effect
on the mentality and behavioral ethics of Turkish society.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 14 |