Cities are the symbol of civilization. Each city
has its own fate, identity and an image in the minds of people. The image about
the city; it determines the viewpoint of people, triggers many different
elements from travel to investment. Amasya is a city that has hosted many
civilizations such as Hittite, Roman, Seljuk and Ottoman. Amasya is the city of
Ferhat and Sirin, wise saints, the Ottoman princes, and the savant who founded
the tekke. The peoples that create the cities have transferred their culture to
other people with different means. Perhaps one of the most important of these
instruments, “folk songs" are the unique creations of oral culture. Folk
songs, which carry the traces of national culture intensively, are also
indicators of a common memory. Through folk songs it is possible to have
knowledge about the ideas, culture, lifestyle and even political thoughts of
the society. Thanks to folk songs / music, historical history of the region
where folk songs were created, important figures and managers of the region are
transferred from generation to generation. From this point of view, it can be
said that folk songs have an important place in terms of city identity. In this
study, 81 Amasya folk songs in the Amasya Folk Songs book published by Amasya
Municipality Culture Publications are evaluated for the city image. The city
image in folk songs is interpreted by Martinez's 9 city image variables. The
data obtained from the research with the document analysis method were reported
descriptively. The study is important in terms of revealing how the elements of
the city image are given in 81 songs of Amasya. It is necessary to evaluate
these data in order to make sense of the general city perception of the time
when the folk songs were created. In addition, the positive and negative
aspects of the image conveyed in relation to the city with folk songs are also
examined.
Şehirler medeniyetlerin beşiği olan yerleşim yerleridir.
Her şehrin kendine ait bir yazgısı, kimliği ve insanların zihninde bir imajı
bulunmaktadır. Şehir hakkında oluşan imaj; insanların o şehre bakış açısını
belirlemekte, seyahatten yatırıma kadar pek çok farklı unsuru tetiklemektedir.
Amasya Hitit, Roma, Selçuklu, Osmanlı gibi pek çok medeniyete ev sahipliği
yapmış bir şehirdir. Amasya Ferhat ile Şirin’in, hikmetli evliyaların, Osmanlı
şehzadelerinin, tekke kurmuş âlimlerin şehridir. Şehirleri oluşturan halklar,
kültürlerini farklı araçlarla diğer insanlara aktarmışlardır. Bu araçların
belki de en önemlilerinden biri olan “türküler”, sözlü kültürün benzersiz
yaratımlarıdır. Millî kültürün izlerini yoğun şekilde taşıyan ürünler olan
türküler, ortak bir hafızanın da göstergeleridir. Türküler aracılığıyla
toplumun fikirlerine, kültürüne, yaşam tarzına, hatta siyasi düşüncelerine dair
bilgi sahibi olmak mümkündür. Türküler sayesinde türkülerin yaratıldığı
bölgenin tarihi geçmişi, bölgenin önemli şahsiyetleri ve yöneticileri nesilden
nesile müzikle toplumlara aktarılmaktadır. Bu açılardan bakıldığında şehir
kimliği açısından türkülerin önemli bir yere sahip olduğu yorumu yapılabilir.
Bu çalışmada Amasya Belediyesi Kültür Yayınları tarafından yayınlanmış olan
Amasya Türküleri kitabında yer alan 81 adet Amasya türküsü “şehir imajı”na
yönelik olarak değerlendirilmektedir. Türkülerdeki şehir imajı ise Martinez’in
geliştirdiği 9 şehir “imaj değişkeni” üzerinden yorumlanmaktadır. Nitel
araştırma yöntemlerinden “doküman incelemesi” ile yapılan araştırmada elde edilen
veriler “betimsel analiz” ile raporlaştırılmaktadır. Çalışma, 81 adet Amasya
türküsünde şehir imajını belirleyen unsurların nasıl verildiğini ortaya koyması
açısından önem kaydetmektedir. Türkülerin meydana getirildiği zamanın genel
şehir algısını anlamlandırmak açısından, bu verileri değerlendirmek gereklidir.
Çalışmada türkülerle şehirle ilgili olarak aktarılan imajın artı ve eksi
yönleri de ayrıca irdelenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 15 |