The present study aims to examine the relationship between high school students’ academic self-efficacy perceptions and their attitudes towards the use of media and information technology tools in learning English as well as the effects of gender and grade level on these variables. To this end, 249 Anatolian High School students in Istanbul from different grade levels took the Attitude Scale for the Use of Media and Information Technology Tools in Learning English (Güven, 2015) and the Academic Self Efficacy Scale (Kandemir , 2010). Descriptive and inferential statistical methods were carried out to analyze the quantitative data. The results showed that female students feel academically more self-efficient although no difference emerged between males and females in terms of their attitudes towards ICT and media tools in learning English. An incremental pattern was also observed in that students from the higher grade levels have more positive attitudes and feel more self-efficacious than students in the lower grades. In addition, correlational analyses showed that the students with a positive attitude towards ICT and media tools in learning English have higher academic self- efficacy levels. Likewise, the students with negative attitudes towards ICT and media tools had lower academic self-efficacy ratings.
Bu çalışma, lise öğrencilerinin akademik öz-yeterlik algıları ile İngilizce öğrenmede medya ve bilgi teknolojisi araçlarının kullanımına yönelik tutumları arasındaki ilişki ile cinsiyet ve sınıf düzeyinin bu değişkenler üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, İstanbul'daki farklı sınıf düzeylerinden 249 Anadolu Lisesi öğrencisine İngilizce Öğrenmede Medya ve Bilgi Teknolojisi Araçlarının Kullanımı Tutum Ölçeği (Güven, 2016) ve Akademik Öz Yeterlilik Ölçeği (Kandemir, 2010) uygulandı. Nicel verileri analiz etmek için betimsel ve çıkarımsal istatistiksel metotlar kullanılmıştır. Sonuçlar, İngilizce öğrenmede BIT ve medya araçlarına karşı tutumları bakımından kız ve erkek öğrenciler arasında hiçbir fark bulunmadığı halde, kız öğrencilerin akademik olarak kendilerini daha yeterli hissettiklerini göstermiştir. Ayrıca, üst sınıf seviyelerindeki öğrencilerin daha olumlu tutumlara sahip oldukları ve alt sınıflardaki öğrencilerden daha fazla öz-yeterlilik hissettikleri konusunda artan bir eğilim gözlemlenmiştir. Ek olarak, korrelasyon analizleri, bilgi ve iletişim teknolojileri ve İngilizce öğrenmede medya araçlarına karşı olumlu bir tutum sergileyen öğrencilerin akademik öz-yeterlik düzeylerinin daha yüksek olduğunu göstermiştir. Aynı şekilde, bilgi ve iletişim teknolojileri ve medya araçlarına karşı olumsuz tutumları olan öğrenciler daha az akademik öz-yeterlilik derecelerine sahiptir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 17 |