Ders kitabı, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde önemli ve işlevsel bir araç olarak nitelenmektedir. Öğretici, öğrenici ve sınav uygulayıcıları, müfredata uygun olarak hazırlanmış ders kitabını hedef dilin öğretim sürecini inşa etmek, ölçme ve değerlendirme aşamaları takip etmek için önemli bir materyal olarak görmektedir. Alanyazın incelendiğinde Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik hazırlanan ders kitapları üzerine farklı bağlamlarda pek çok çalışmanın yapıldığı anlaşılmaktadır. Bu çalışmada ise ders kitapları, kitap yazarları boyutunda ele alınmaktadır. Çalışmanın amacı, Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı’nı esas alarak örgün eğitim kapsamında ilk defa kitap yazılmasını sağlayan Türkiye Maarif Vakfı bünyesindeki yazarların, kitap yazma sürecine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın çalışma kümesini yirmi iki katılımcı oluşturmaktadır. Katılımcıların, ders kitabı yazma sürecine ilişkin algılarını belirlemek için nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, analiz sürecinde ise içerik analizinden faydalanılmıştır. Buna göre araştırma bulguları; ders kitabı hazırlama ilkeleri, süreçte yaşananlar, ders kitabına seçilecek metinlerin özellikleri, ders kitabındaki etkinliklerin nitelikleri ve ders kitabının set olma özelliği olmak üzere beş ana başlık altında toplanmıştır.
Coursebook is described as an important and functional tool in teaching Turkish as a foreign language. Instructors, learners and testers consider the coursebook, which is prepared in accordance with the curriculum, as an important material for constructing the teaching process of the target language and following the assessment and evaluation stages. When the literature is analyzed, it is understood that many studies have been carried out in different contexts on coursebooks prepared for teaching Turkish as a foreign language. In this study, coursebooks are discussed in the dimension of authors. The aim of the study is to determine the perceptions of the authors writing under the roof of Turkish Maarif Foundation, which enabled the first book to be written within the scope of formal education based on the Curriculum for Teaching Turkish as a Foreign Language, regarding the process of writing a book. The study group of the research consists of twenty-two participants. As one of the qualitative research methods, phenomenology was used to determine the perceptions of the participants about the writing process of coursebooks. A semi-structured interview form was used to collect the data, and the content analysis was used in the analysis process. Accordingly, findings of the research were categorized under five main headings as being the principles of preparing the coursebook, the experiences experienced during the process, the characteristics of the texts to be selected for the coursebook, the qualities of the exercises in the coursebook, and the feature of the coursebook as a set.
Teaching Turkish as a foreign language coursebook coursebook author Turkish Maarif Foundation
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 24 |