Research Article
BibTex RIS Cite

Uzaktan eğitim sürecinde Türkçe öğretmenlerinin EBA platformunu kullanım durumları

Year 2022, Issue: 28, 1 - 16, 21.06.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1132502

Abstract

Yakın tarihte ortaya çıkan Covid-19 salgını, tüm dünyada sağlık sistemi başta olmak üzere ekonomik, sosyal ve toplumsal faktörler bakımından öngörülemedik değişimlere neden olmuştur. Salgın şartları ekseninde sokağa çıkma yasaklarının başlamasıyla bahsi geçen öngörülemedik değişimlerin yaşandığı alanlardan biri de eğitim sistemidir. Belirtilen sebeple gerçekleştirilemeyen yüz yüze eğitim sonucunda dünya genelinde milyonlarca kişi açık ve uzaktan eğitim yoluyla eğitim görmeye başlamıştır. Ülkemizde de tüm öğretim kademelerinde yüz yüze eğitime bir süre ara verilmiş ve tüm öğrenciler için uzaktan eğitim olanakları tercih edilmiştir. Bu olanaklar içerisinde Türkiye, EBA isimli eğitim platformunu uzaktan eğitim sürecinde etkin olarak kullanmaya başlamıştır. Yaşanan bu süreçte EBA platformunun Türkçe eğitiminde ve bu bağlamda dört temel dil becerisinin aktarımında ne kadar etkili olduğu sorusu akıllara gelmektedir. Araştırmanın amacı, uzaktan eğitim sürecinde Türkçe öğretmenlerinin dört temel dil becerisi üzerinden EBA platformunu kullanım durumlarını belirlemektir. Bu bağlamda çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama (survey) modeliyle desenlenmiştir. Çalışma grubunu, rastgele örnekleme yöntemi ile seçilen 93 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler Google Forms aracılığıyla, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Uzaktan Eğitim Sürecinde Türkçe Öğretmenlerinin EBA Platformunu Kullanım Durumları” anketi ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda; Türkçe öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde EBA platformunu okuma becerisi açısından etkin kullandığı ancak gönderdikleri çalışmaların konuşma, yazma ve dinleme/izleme becerilerinde işlevsel olmadığını düşündükleri tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde EBA platformunun Türkçe eğitiminde kullanımı ile ilgili çeşitli öneriler sunulmuştur.

References

  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Aydın, E. (2021). Covid-19 döneminde EBA ile yapılan uzaktan eğitim sürecinde canlı Türkçe derslerinin değerlendirilmesi. Journal of History School, 50, 512-540.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, E. & Topçuoğlu, F. (2018). Eğitim bilişim ağı kullanımının (EBA) ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(1), 61-68.
  • Coşkunserçe, O. & İşçitürk, G. B. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) platformu hakkında öğrencilerin farkındalığının artırılmasına yönelik bir durum çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 260-276.
  • Erişen, Y. (1997). Öğretim elemanlarının dönüt ve düzeltme davranışlarını yerine getirme dereceleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(9), 45-62.
  • Ersözlü, Z. N., Aydoğan, İ. & İskender, M. (2009). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Fidan, M., Sarıaslan, E. & Yılmaz, A. (2022). Uzaktan öğretim süreçlerinde kullanılan Türkçe dersi materyallerine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 350-368.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: Mac Graw Hill.
  • Gürdamar, T. N., Şehirli, A. Ş. & Topçuoğlu Ünal, F. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde kullanılan EBA’da yer alan Türkçe dersi okuma becerisi ile ilgili öğretmen görüşleri. International Journal of Language Academy, 8(4), 168-186.
  • Hamzadayı, E. ve Dölek & O. (2017). Konuşma becerisinin değerlendirilmesinde Türkçe öğretmenlerinin yaklaşımları. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 10(3), 135-151.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaplan, K. & Gülden, B. (2021). Öğretmen görüşlerine göre salgın (COVID-19) dönemi uzaktan eğitim ortamında Türkçe eğitimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 233-258.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kavan, N. & Adıgüzel, A. (2021). Türkçe öğretmenlerinin salgın süreci eğitim faaliyetlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 138-155.
  • Maden, S. & Önal, A. (2020). Eğitim bilişim ağı (EBA) içerik modülündeki Türkçe dersi ile ilgili dokümanlar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 25-50.
  • MEB. (2006). Türkçe dersi öğretim programı (Ortaokul 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 376-394.
  • Reece, l. & Walker, S. (1993). Teaching training and learning. Second Edition. Business Education Publishcrs Limited Inc.Grcat Brıtain. S. 366-453
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 3. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Türk Dil Kurumu (TDK).Güncel Türkçe sözlük. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 15.03.2022
  • Tüysüz, C. & Çümen, V. (2016). EBA ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 278-296.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Turkish teachers' use of the EBA platform in the distance education process

Year 2022, Issue: 28, 1 - 16, 21.06.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1132502

Abstract

The recent outbreak of Covid-19 has caused unpredictable changes in terms of economic, social and societal factors, especially in the health system all over the world. One of the areas where the unforeseen changes mentioned with the start of the curfews on the axis of the epidemic conditions are experienced is the education system. Among these opportunities, Turkey has started to use the education platform called EBA effectively in the distance education process. In this process, the question of how effective the EBA platform is in Turkish education and in this context in the transfer of four basic language skills comes to mind. The aim of the research is to determine the use of the EBA platform on the four basic language skills of Turkish teachers in the distance education process. In this context, the study was designed with the scanning (survey) model, one of the quantitative research methods. The study group consists of 93 Turkish teachers selected by random sampling method. The data were collected through the "EBA Platform Usage Cases of Turkish Teachers in the Distance Education Process" questionnaire developed by the researchers via Google Forms. As a result of the research; It was determined that Turkish teachers used the EBA platform effectively in terms of reading skills in the distance education process, but they thought that the studies they sent were not functional in speaking, writing and listening/watching skills. As a result of the findings, various suggestions were presented regarding the use of the EBA platform in Turkish education.

References

  • Akyürek, M. İ. (2020). Uzaktan eğitim: bir alanyazın taraması. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-9.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Aydın, E. (2021). Covid-19 döneminde EBA ile yapılan uzaktan eğitim sürecinde canlı Türkçe derslerinin değerlendirilmesi. Journal of History School, 50, 512-540.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, E. & Topçuoğlu, F. (2018). Eğitim bilişim ağı kullanımının (EBA) ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(1), 61-68.
  • Coşkunserçe, O. & İşçitürk, G. B. (2019). Eğitim bilişim ağı (EBA) platformu hakkında öğrencilerin farkındalığının artırılmasına yönelik bir durum çalışması. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 260-276.
  • Erişen, Y. (1997). Öğretim elemanlarının dönüt ve düzeltme davranışlarını yerine getirme dereceleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9(9), 45-62.
  • Ersözlü, Z. N., Aydoğan, İ. & İskender, M. (2009). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Fidan, M., Sarıaslan, E. & Yılmaz, A. (2022). Uzaktan öğretim süreçlerinde kullanılan Türkçe dersi materyallerine yönelik öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 350-368.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2006). How to design and evaluate research in education. New York: Mac Graw Hill.
  • Gürdamar, T. N., Şehirli, A. Ş. & Topçuoğlu Ünal, F. (2020). Uzaktan eğitim sürecinde kullanılan EBA’da yer alan Türkçe dersi okuma becerisi ile ilgili öğretmen görüşleri. International Journal of Language Academy, 8(4), 168-186.
  • Hamzadayı, E. ve Dölek & O. (2017). Konuşma becerisinin değerlendirilmesinde Türkçe öğretmenlerinin yaklaşımları. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 10(3), 135-151.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kaplan, K. & Gülden, B. (2021). Öğretmen görüşlerine göre salgın (COVID-19) dönemi uzaktan eğitim ortamında Türkçe eğitimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 233-258.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kavan, N. & Adıgüzel, A. (2021). Türkçe öğretmenlerinin salgın süreci eğitim faaliyetlerine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(19), 138-155.
  • Maden, S. & Önal, A. (2020). Eğitim bilişim ağı (EBA) içerik modülündeki Türkçe dersi ile ilgili dokümanlar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 25-50.
  • MEB. (2006). Türkçe dersi öğretim programı (Ortaokul 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • MEB. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(5), 376-394.
  • Reece, l. & Walker, S. (1993). Teaching training and learning. Second Edition. Business Education Publishcrs Limited Inc.Grcat Brıtain. S. 366-453
  • Tanrıkulu, F. (2017). EBA’nın Türkçe dersi öğrenme alanlarını karşılama yeterliliğine yönelik öğretmen görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 395-416.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. 3. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Türk Dil Kurumu (TDK).Güncel Türkçe sözlük. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 15.03.2022
  • Tüysüz, C. & Çümen, V. (2016). EBA ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27/3), 278-296.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Turkish language, culture and literature
Authors

Muharrem Kürşad Yangil This is me 0000-0001-8110-7325

Ümmügülsüm Özdoğan This is me 0000-0001-7502-8655

Publication Date June 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 28

Cite

APA Yangil, M. K., & Özdoğan, Ü. (2022). Uzaktan eğitim sürecinde Türkçe öğretmenlerinin EBA platformunu kullanım durumları. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(28), 1-16. https://doi.org/10.29000/rumelide.1132502