Research Article
BibTex RIS Cite

Annie Ernaux'nun "Yalın Tutku" adlı eserinde saplantının göstergebilimsel analizi: disforik bir erkeklik etüdü

Year 2022, Issue: Ö11, 437 - 443, 21.07.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1146663

Abstract

Annie Ernaux, yazılarının içerdiği sosyolojik altyapı nedeniyle, Fransız edebiyatı alanında, XX. Yüzyılın disiplinler arası çalışmalarının odak noktası hâline gelmiştir. Sade anlatım dili ve gerçekçiliğinin çarpıcılığı, yazarı hem bireysel hem de toplumsal kimlik çalışmalarında popüler kılmaktadır. Yazılarında kadını, kuşaklar arası çatışmayı, kısaca bir topluluğun içinde öteki olmayı ve bunun getirdiği yükü tüm samimiyetiyle okuyucusuna aktarır. “Passion simple” (tr. Yalın Tutku) isimli romanında yazar, otobiyografik bir yapıda, evli bir erkeğe duyduğu ilgi ve tutkuyu tüm sadeliği ve gerçekçiliği ile betimlemektedir. Romanda Ernaux, yasak aşkı, saplantıyı, mantıksızlığın mantığını, güç ve iradesizliğin çatışmasını gözler önüne sermektedir. Mevzubahis roman bu sebeple kadının merkeze alındığı toplumsal ve psikolojik bir bağlamda irdelenmiştir. Bu çalışmanın amacı ise anlatıdaki diğer parça olan erkeğin ele alınmasıdır. R.W. Connell tarafından ortaya atılmış “Erkeklikler” teorileri bağlamında romanın az bahsedilen bu diğer kahramanının yapısı ve yarattığı saplantı göstergebilimsel verilerin ışığında ortaya çıkarmak hedeflenmektedir. Birey olarak erkek kahramanın çözümlenmesinin akabininde tutkunun odağı olan bu karakterin toplumsal yapılanmadaki rolünün izahı ve sağlaması öngörülmektedir. Romandaki erkeğin toplumsal cinsiyet rollerine uyumu, bu rolün tanımlanmasına olan katkısı, kültür ve kimlik kesişiminin erkeklik olgusunu nasıl yapılandırdığının irdelenmesi bu bağlamda önemli olacaktır. Bu sayede roman üstüne yapılmış kadın odaklı cinsiyet rolleri çalışmalarına katkı yapılması, bütünleyici bir destek sağlanması ve sosyoloji alanında erkek cinsiyeti üzerine yapılan çalışmalarda edebiyatın destekleyici yönünün ortaya konması planlanmaktadır.

References

  • Aksoy Alp, E. (2016). L’Ironie dans La Femme gelée d’Annie Ernaux. Frankofoni , 29, 19–27.
  • Autofiction. Oxford Reference. (n.d.). Retrieved July 18, 2022, from https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/oi/authority.20110803095435948
  • Bajomée, D., & Dor, J. (2011). In Annie Ernaux Se perdre dans l'écriture de soi (pp. 7–9). foreword, Klincksieck.
  • Baudelot, C., & Thumerel, F. (2004). "Briser des solitudes..." Les dimensions psychologiques, morales, et corporelles des rapports de classe chez Pierre Bourdieu et Annie Ernaux. In Annie Ernaux: une œuvre de l'entre-deux (pp. 165–176). Artois Presses Université.
  • Bourdieu, P. (2002). Masculine Domination. Stanford University Press.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities (2nd ed.). University of California Press.
  • English dictionary, translations & thesaurus. Cambridge Dictionary. (n.d.). Retrieved March 1, 2022, from https://dictionary.cambridge.org/
  • Ernaux, A. (1993). Simple Passion. Quartet Books. ....................
  • Ernaux, A. (2003). L'Ecriture comme un couteau. Entretien avec Frédéric-Yves Jeannet. Editions Stock.
  • Fabian, K. (1999). Public nuisances: Women's groups and the significance of their activities in post-communist Hungary (dissertation).
  • hooks, bell. (2004). In The Will to Change: Men, Masculinity and Love (pp. 40). Atria Books.
  • Levant, R. F., & Richmond, K. (2016). The gender role strain paradigm and masculinity ideologies. In Y. J. Wong & S. R. Wester (Eds.), APA handbook of men and masculinities (pp. 23–49). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14594-002
  • Rouhana, S. (2008). Remise en question et quête identitaire dans l'œuvre autobiographique d'Annie Ernaux (dissertation).

Semiological analysis of obsession in Annie Ernaux’s “Passion Simple”: etude of a dysphoric masculinity

Year 2022, Issue: Ö11, 437 - 443, 21.07.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1146663

Abstract

Annie Ernaux, one of the influential female authors of French literature, has become the focal point of the interdisciplinary studies of the 20th century, due to the sociological background of her writings. The simplicity of her language and the strikingness of her realism make the author popular in both individual and social identity studies. In her writings, she conveys to her readers with all sincerity: the woman, the conflict between generations, briefly being the other in a community and the burden it brings. In her novel “Passion simple” (Eng. Simple Passion), the author describes her interest and passion for a married man with all its simplicity and realism in an autobiographical structure. In the novel, Ernaux reveals forbidden love, obsession, the logic of irrationality, the conflict of power and willpower. For this reason, the novel in question has been examined in a social and psychological context where woman is at the centre. The aim of this study is to deal with the other part of the narrative, the man. In the context of the "Masculinities" theories put forward by R.W. Connell, it is aimed to reveal the structure of this other less-mentioned hero of the novel and the obsession it carries in the light of semiotic data. After the analysis of the hero as an individual, it is envisaged to explain and provide the role of this character, who is the focus of passion, in the social structure. In this context, it will be important to examine the adaptation of the man in the novel to gender roles, his contribution to the definition of this role, and how the intersection of culture and identity structures the phenomenon of masculinity. Consequently, the article, drawing on sociologically informed concept of masculinity, aims at bringing a new dimension to the gender-oriented literary criticism on the novel that has hitherto revolved around women, by offering reading focused on the constitution of the identities of men.

References

  • Aksoy Alp, E. (2016). L’Ironie dans La Femme gelée d’Annie Ernaux. Frankofoni , 29, 19–27.
  • Autofiction. Oxford Reference. (n.d.). Retrieved July 18, 2022, from https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/oi/authority.20110803095435948
  • Bajomée, D., & Dor, J. (2011). In Annie Ernaux Se perdre dans l'écriture de soi (pp. 7–9). foreword, Klincksieck.
  • Baudelot, C., & Thumerel, F. (2004). "Briser des solitudes..." Les dimensions psychologiques, morales, et corporelles des rapports de classe chez Pierre Bourdieu et Annie Ernaux. In Annie Ernaux: une œuvre de l'entre-deux (pp. 165–176). Artois Presses Université.
  • Bourdieu, P. (2002). Masculine Domination. Stanford University Press.
  • Connell, R. W. (2005). Masculinities (2nd ed.). University of California Press.
  • English dictionary, translations & thesaurus. Cambridge Dictionary. (n.d.). Retrieved March 1, 2022, from https://dictionary.cambridge.org/
  • Ernaux, A. (1993). Simple Passion. Quartet Books. ....................
  • Ernaux, A. (2003). L'Ecriture comme un couteau. Entretien avec Frédéric-Yves Jeannet. Editions Stock.
  • Fabian, K. (1999). Public nuisances: Women's groups and the significance of their activities in post-communist Hungary (dissertation).
  • hooks, bell. (2004). In The Will to Change: Men, Masculinity and Love (pp. 40). Atria Books.
  • Levant, R. F., & Richmond, K. (2016). The gender role strain paradigm and masculinity ideologies. In Y. J. Wong & S. R. Wester (Eds.), APA handbook of men and masculinities (pp. 23–49). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/14594-002
  • Rouhana, S. (2008). Remise en question et quête identitaire dans l'œuvre autobiographique d'Annie Ernaux (dissertation).
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Linguistics
Journal Section World languages and litertures
Authors

Beren Şimşek 0000-0003-3941-6778

Publication Date July 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: Ö11

Cite

APA Şimşek, B. (2022). Semiological analysis of obsession in Annie Ernaux’s “Passion Simple”: etude of a dysphoric masculinity. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(Ö11), 437-443. https://doi.org/10.29000/rumelide.1146663

RumeliDE Journal of Language and Literature Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).