Bu çalışma, bilinen iki veya daha fazla dilin bir hedef dili öğrenme üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlamıştır. Özellikle, iki dilli öğrencileri çok dilli öğrencilerle Türkçe öğrenmedeki ilerleme oranı açısından karşılaştırmış ve dilsel olarak Türkçe'ye benzer bir dil bilmenin çok dilliler arasında Türkçenin öğrenilmesini kolaylaştırıp kolaylaştırmayacağı analiz edilmiştir. Veriler, Türkiye'de bir devlet üniversitesinin Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi'ne kayıtlı 68 başlangıç seviyesindeki uluslararası öğrenciden (20 kız, 48 erkek) toplanmıştır. Katılımcılar iki gruba ayrılmıştır: İki dilliler ve çok dilliler. Çokdilliler ayrıca dilsel olarak Türkçe'ye benzer bir dil bilenler ve bilmeyenler olarak iki gruba ayrılmıştır. Veriler, bir dil anketi ve Türkçe ön ve son test puanları aracılığıyla toplanmıştır. Öğrenciler güz dönemi başında Türkçe ön teste, dönem sonunda ise son teste girmişlerdir. Nicel analizlerin sonuçları, iki dillilerle çok dilliler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu ve son testte çok dillilerin iki dillilere göre daha iyi bir oranda performans gösterdiğini göstermiştir. Ayrıca, son testte bir Türk dili bilgisine sahip olan çok dillilerin hiç Türk dili bilgisi olmayanlara göre daha yüksek puanlar aldığı görülmüştür. Ancak, sonuçlar istatistiksel olarak anlamlı çıkmamıştır. Sonuçlar, çok dillilik farkındalığı ve onun dilbilimsel, bilişsel, üstbilişsel ve bilgi işleme yetenekleri üzerindeki olumlu etkilerini vurgulayan Çok Dilliliğin Dinamik Modeli (Herdina & Jessner, 2002) açısından tartışılmıştır.
The present study aimed to explore the effects of previous knowledge of multiple languages on learning a target language. In particular, it compared bilingual students with multilinguals with respect to the rate of progress in learning Turkish and analyzed whether or not knowing a language linguistically similar to Turkish would facilitate the learning of Turkish among multilinguals. Data were collected from 68 beginner level international students (20 females, 48 males) enrolled in the Turkish Teaching Application and Research Center of a government university in Turkey. The students took a pre-test in Turkish at the beginning of the Fall semester and a post-test at the end of the semester. The results of the quantitative analyses showed that there was a statistically significant difference between the bilinguals and the multilinguals, with multilinguals performing at a higher rate than the bilinguals in the post-test. In addition, multilinguals that had knowledge of a Turkic language achieved higher scores in the post-test than those that did not have any knowledge of a Turkic language. However, the results were not significant. The implications of these results are discussed with regard to the Dynamic Model of Multilingualism (Herdina & Jessner, 2002) which emhazised the importance of multilingual awareness and its positive effects on linguistic, cognitive, metacognitive and information processing abilities.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | World languages, cultures and litertures |
Authors | |
Publication Date | July 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: Ö11 |