Bu makalede, Arap Dili Eğitimi (Arapça Öğretmenliği) ile alakalı 2018-2022 yılları arasında çalışılmış tezlerin kataloğunun yapılması amaçlanmıştır. Böylelikle bu konuda araştırma yapmak isteyen kişi, Arapça öğretimini içine alan konulardaki tezleri bir arada görme imkânına sahip olacaktır. Hasan Harmancı’nın telif ettiği Arap Dili Literatürü Türkiye’de Arap Dili Edebiyatı ve Belâgatı Alanında Yayımlanan Türkçe Eserler Dizini (1928-2018) adlı kitapta 2018 yılına kadarki tezler mevcuttur. Bu çalışmanın, Arapça öğretimini dolaylı ilgilendiren konulardaki tezleri de içine alması hedeflendiği için 2018 yılıyla başlanması yeğlendi. Tarama sonucunda 204 yüksek lisans ve 16 doktora tezine ulaşılabilmiştir. Ayrıca Türkiye’de ‘Arap Dili Eğitimi’ne dair programların hangi üniversitelerde bulunduğuna değinilmiş, lisanüstü eğitimleri hakkında bilgi verilmiştir. Kataloğu yapılan tezler, ‘Arap Dili Eğitimi’yle ilgili olması açısından öncelikle Eğitim Fakülteleri’nde yapılanlardan tespit edilmiştir. Ancak bunun dışında bilhassa Temel İslam Bilimleri Ana Bilim Dalı’nda dikkate değer sayıda tez yapıldığı da gözlenmiştir. Arapça öğretiminin dilbilgisini temsil eden sarf ve nahiv konularının ve sözlükbiliminin eğitime dâhil olabileceği düşüncesiyle katalogda mümkün olduğunca bu çalışmalara da yer verilmiştir. Arapça öğretiminin klasik medreselerde okutulan ders kitaplarıyla bağlantısına istinaden klasik ders kitaplarının edisyon kritikleri de bu çalışmada yerini almıştır. Böylece araştırmacının, tahkiki yapılmayan yazma eserlere yönelmesi hedeflenmiştir. Tez başlıkları, Türkçe-Arapça ya da Türkçe-İngilizce olarak veya üç dilde YÖK’teki kaydına uygun olarak verilmiştir.
Arap dili eğitimi Arapça öğretmenliği Arap dili ve edebiyatı Arap dili ve belagati lisansüstü tezler.
In this article, it is aimed to catalog the theses studied between 2018-2022 related to Arabic Language Education (Arabic Teaching). In this way, the person who wants to do research on this subject will have the opportunity to see the theses on the subjects that include teaching Arabic. There are theses up to 2018 in the book titled The Index of Turkish Works Published in the Field of Arabic Language Literature and Rhetoric in Turkey (1928-2018), which was copyrighted by Hasan Harmancı. Since this study is aimed to include the theses on subjects indirectly related to Arabic teaching, it was preferred to start in 2018. As a result of the search, 204 master's and 16 doctoral theses could be reached. In addition, it was mentioned in which universities there are programs on 'Arabic Language Education' in Turkey, and information was given about postgraduate education. The theses cataloged were primarily determined from the ones made in the Faculties of Education in terms of being related to 'Arabic Language Education'. However, it has also been observed that a remarkable number of theses have been made, especially in the Department of Basic Islamic Sciences. These studies are included in the catalog as much as possible, with the thought that lexicography and lexicography, which represent the grammar of Arabic teaching, can be included in the education. Based on the connection of Arabic teaching with the textbooks taught in classical madrasas, the edition critiques of the classical textbooks also took place in this study. Thus, it is aimed for the researcher to turn to manuscripts that have not been verified. Thesis titles are given in Turkish-Arabic or Turkish-English or in three languages in accordance with their registration in YOK.
Arabic language education Arabic teaching Arabic language and literature Arabic language and rhetoric graduate thesis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | World languages, cultures and litertures |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 29 |