Research Article
BibTex RIS Cite

Yurt dışındaki üniversitelerin Türk öğrenci toplulukları üzerine bir araştırma

Year 2023, Issue: 37, 225 - 242, 21.12.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1406960

Abstract

Yurt dışındaki çeşitli üniversiteler aracılığıyla Türkçe öğretimi çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Özellikle bu üniversitelerde yer alan öğrenciler, Türk dilini ve kültürünü tanıtmak amacıyla çeşitli faaliyet ve etkinlikler yürütmektedir. Türk öğrenci toplulukları çatısı altında toplanan bu öğrencilerin etkinlik ve çalışmaları, yabancılara Türkçe öğretimi açısından önemlidir. Yurt dışındaki üniversitelerin Türk öğrenci toplulukları üzerine bir literatür incelemesi yapmak amacıyla hazırlanan bu çalışma, nitel araştırma tekniğine göre desenlenmiştir. Araştırmanın veri toplama sürecinde doküman incelemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Bu araştırmanın veri grubunda birincil kaynak olarak yurt dışındaki üniversitelerin resmi internet siteleri, ikincil kaynak olarak da alan yazında yer alan yurt dışındaki Türk öğrenci toplulukları ile ilgili çalışma içerikleri yer almaktadır. Araştırma sürecinde elde edilen verilerin çözümlenme aşamasında doküman incelemesi ve içerik analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulguları; öğrenci toplukları, öğrenci topluluklarının amaç ve hedefleri ve öğrenci topluluklarının faaliyet alanları olarak şekillendirilmiştir. Araştırma sonuçları kapsamında; yurt dışındaki üniversitelerde toplamda 76 Türk öğrenci topluluğu olduğu ve bu toplulukların hem Türk hem de yabancı öğrencilere hitap ederek Türk dili, Türk kültürü ve Türkiye’ye yönelik farkındalık oluşturmak amacıyla çeşitli etkinlikler yürüttüğü sonucuna ulaşılmıştır. Yurt dışındaki üniversitelerde aktif şekilde faaliyetlerini sürdüren bu toplulukların yabancılara Türkçe öğretimi çalışırları tarafından daha yakından incelenmesi ve saha çalışmalarına dâhil edilmesi önerilmektedir.

References

  • Bailey, K. D. (1994). Methods of social research. The Free Press.
  • Biçer, İsmail Alperen (2018), 1. Uluslararası Karaman Dil ve Edebiyat Kongresi, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma ve Yazma Kulüp Çalışmaları: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği, 7-9 Kasım 2018, Karaman
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Denson, N. ve Chang, M. J. (2009). Racial Diversity Matters: The Impact of Diversity Related Student Engagement and Institutional Context. American Educational Research Journal, 46(2), 322–353. https://doi.org/10.3102/0002831208323278.
  • Fathman, A. K. & Kessler, C. (1992). Cooperative language learning in school contexts. Annual review of applied linguistics, 13, 127-140.
  • Guba, E. G. ve Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Sage.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Günaydın, Y. (2021). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Kulüpleri. Ekev Akademi Dergisi, (85), 531-544.
  • Kaya, M. (2014). Amerika Birleşik Devletleri’nde Türk varlığı ve Türkçe öğretimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 3(4), 135-157.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kuzu, Ö. H. (2021). Üniversitelerde öğrenci toplulukları: çeşitlilik üzerine bir içerik analizi. Journal of Qualitative Research in Education, (27), 52-73.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Nobel Yayıncılık.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama (5 b.). Baskıdan Çeviri. Çev Ed. Dinç, E. Pegem Yayınevi. Ankara.
  • Şengül, K. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 174-222. DOI: 10.29000/rumelide.995482.
  • Temizel, A. (2007). İran’da Türkçe öğretimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 547-560. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Programı..
  • Yavuzer, H. (2009). Amerika'daki Türkler ve kurmuş oldukları Türk dernekleri.
  • Yazıcı, E.; Göktentürk, T. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yeni bir model: Kültür Günleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 48-77. DOI: 10.29000/rumelide.752111
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Amerika’daki Türk Öğrenci Dernekleri, “https://www.turkish-media.com/en/us_tr_stud_associations.htm” [Erişim tarihi: 31.03.2023]
  • Amerika’daki Türk Öğrenci Dernekleri, “https://www.turkishnews.com/gencitu/tsa/” [Erişim tarihi: 31.03.2023]
  • İngiltere’ de yer alan Üniversite Türk Öğrenci Toplulukları, “https://web.itu.edu.tr/~altilar/tobi/TurkSocs.html “[Erişim tarihi: 10.04.2023].
Year 2023, Issue: 37, 225 - 242, 21.12.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1406960

Abstract

References

  • Bailey, K. D. (1994). Methods of social research. The Free Press.
  • Biçer, İsmail Alperen (2018), 1. Uluslararası Karaman Dil ve Edebiyat Kongresi, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma ve Yazma Kulüp Çalışmaları: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Örneği, 7-9 Kasım 2018, Karaman
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Denson, N. ve Chang, M. J. (2009). Racial Diversity Matters: The Impact of Diversity Related Student Engagement and Institutional Context. American Educational Research Journal, 46(2), 322–353. https://doi.org/10.3102/0002831208323278.
  • Fathman, A. K. & Kessler, C. (1992). Cooperative language learning in school contexts. Annual review of applied linguistics, 13, 127-140.
  • Guba, E. G. ve Lincoln, Y. S. (1989). Fourth generation evaluation. Sage.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (2. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Günaydın, Y. (2021). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Konuşma Kulüpleri. Ekev Akademi Dergisi, (85), 531-544.
  • Kaya, M. (2014). Amerika Birleşik Devletleri’nde Türk varlığı ve Türkçe öğretimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 3(4), 135-157.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kuzu, Ö. H. (2021). Üniversitelerde öğrenci toplulukları: çeşitlilik üzerine bir içerik analizi. Journal of Qualitative Research in Education, (27), 52-73.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. Nobel Yayıncılık.
  • Sak, R., Sak, İ. T. Ş., Şendil, Ç. Ö. ve Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256.
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama (5 b.). Baskıdan Çeviri. Çev Ed. Dinç, E. Pegem Yayınevi. Ankara.
  • Şengül, K. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 174-222. DOI: 10.29000/rumelide.995482.
  • Temizel, A. (2007). İran’da Türkçe öğretimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 547-560. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Programı..
  • Yavuzer, H. (2009). Amerika'daki Türkler ve kurmuş oldukları Türk dernekleri.
  • Yazıcı, E.; Göktentürk, T. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yeni bir model: Kültür Günleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 48-77. DOI: 10.29000/rumelide.752111
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Amerika’daki Türk Öğrenci Dernekleri, “https://www.turkish-media.com/en/us_tr_stud_associations.htm” [Erişim tarihi: 31.03.2023]
  • Amerika’daki Türk Öğrenci Dernekleri, “https://www.turkishnews.com/gencitu/tsa/” [Erişim tarihi: 31.03.2023]
  • İngiltere’ de yer alan Üniversite Türk Öğrenci Toplulukları, “https://web.itu.edu.tr/~altilar/tobi/TurkSocs.html “[Erişim tarihi: 10.04.2023].
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Language and Literature (Other)
Journal Section Turkish language, culture and literature
Authors

Cahit Epçaçan This is me 0000-0002-8090-4442

İlknur Paçalı This is me 0000-0002-3847-1903

Publication Date December 21, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 37

Cite

APA Epçaçan, C., & Paçalı, İ. (2023). Yurt dışındaki üniversitelerin Türk öğrenci toplulukları üzerine bir araştırma. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(37), 225-242. https://doi.org/10.29000/rumelide.1406960