Research Article
BibTex RIS Cite

Çocuklar İçin Değiştirilmiş Klasik Eserlerde Cinsiyet İfadeleri: Çalıkuşu

Year 2024, Issue: 38, 648 - 664, 21.02.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1418615

Abstract

Klasik edebî eserler; toplumların sosyal ve kültürel değişimlerinin yansımalarının en önemli temsilcilerindendir. Eğitimin, çocuğun sosyal ve dil becerileri gelişiminin desteklenmesinin en yaygın malzemelerinden olan bu eserler, belli amaçlar doğrultusunda ve yapı veya içerik bakımından çeşitli ölçütler bağlamında yeniden yorumlanabilir. Çocukları nitelikli edebî eserlerle erken yaşta buluşturmak ve onların okuma kültürünü desteklemek için bu eserlerde özetleme, değiştirme ve sadeleştirme tekniklerine sıklıkla başvurulmaktadır. Farklı tekniklerle yapılan metin değiştirim süreci ile metinlere çocuk okurların dil gelişim düzeylerine uygun biçim ve içerik özellikleri kazandırılması amaçlanmaktadır. Bununla birlikte değiştirimler, özgün metnin içerdiği iletileri eksiltebilir, değiştirebilir veya bu iletileri ortadan kaldırabilir. Bu çalışmada, Türk edebiyatının klasik eserlerinden biri olan ve Reşat Nuri Güntekin tarafından yazılan “Çalıkuşu” adlı eserin çocuklar için değiştirilmiş metinleri, özgün metin bağlamında, cinsiyet ifadelerini yorumlama tercihleri açısından ele alınmıştır. Doküman incelemesinden yararlanılan bu araştırma kapsamında, farklı tekniklerle metin değiştirim işlemi gerçekleştirilen üç çocuk kitabı incelenmiş ve uygulanan bu tekniklerin cinsiyet ifadelerine ve özgün metnin iletilerine olan etkisi değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular öncelikle kız çocuk, erkek çocuk, anne, baba, evlilik/kadın-erkek ilişkileri, fiziksel ögeler ve sosyokültürel ögeler temaları çerçevesinde sunulmuştur. Daha sonra eserlerin cinsiyet ifadelerine yönelik aktarım farklılıkları, eserlerden alıntılarla gösterilmiştir. Araştırmanın sonunda; özgün metinden bazı bölümlerin çıkarılması yoluyla yapılan değiştirimin metnin bütünlüğüne zarar verdiği, genişletim yoluyla yapılan değiştirimin ise özgün metinde yer almayan iletileri ortaya çıkardığı ve bu iletilerin bir kısmının cinsiyete ilişkin olduğu belirlenmiştir.

References

  • Abir, N. (2012). Çalıkuşu’nun hikâyesi. (Yüksek lisans tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Tez no: 331016)
  • Altıparmak, İ. B. (2018). Toplumsal cinsiyet üzerine sosyolojik bir araştırma: kaynakları ve mücadele alanlarına yönelik öneriler, Turkish Studies, 13(18), 179-194. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13823
  • Aytaş, G., (2020). Romanın çocuk edebiyatı açısından önemi. Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks[ZfWT]a, 6(19), 43-49. Baydere, M. ve Karadağ, A. B. (2019). Çalıkuşu’nun öz-çeviri serüveni üzerine betimleyici bir çalışma. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö5), 314-333. doi: 10.29000/rumelide.606165.
  • Çatalcalı Soyer, A. (2009). Okul öncesi dönem çocuk hikâye kitapları: stereotipler ve kimlikler. Mehmet Âkif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 13-27. https://doi.org/10.20875/sb.47647
  • Demir, E. (2021). Çalıkuşu romanı: cumhuriyet dönemi öğretmen kadın kimliği inşasının toplumsal cinsiyet normları bağlamında yorumlanması. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 317-340. Https://Doi.Org/10.30561/Sinopusd.1000493
  • Demiryürek, M. (2005). Tanzimat sonrası Türk edebiyatında değişen kadın-erkek görünümleri. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 39(39), 19-45 . Dumanlı, E. ve Esen, Y. (2022). Çocuk kitaplarında toplumsal cinsiyet bağlamı: araştırma gündeminin değişkenleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 20(79), 118-148.
  • Gürşimşek, I. ve Günay, D. (2005). Çocuk kitaplarında cinsiyet rollerinin işlenişinde kullanılan dilsel ve dil dışı göstergelerin değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 53-63.
  • Karagülle, F. (2016). Çalıkuşu’ndan bir köy hocasına: ideolojinin edebiyat üzerindeki belirleyiciliği. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 54(54), 87-97.
  • Karataş, E. (2014). Çocuk edebiyatında “karakter” kavramı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 60-79.
  • Koçak, Ş. (2016). “Çalıkuşu” romanında Notre Dame De Sion. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 74-116.
  • Küçüksayacıgil, A. & Küçükşen, K. (2021). Tanzimattan günümüze Türk edebiyatında toplumsal cinsiyet yansımaları ve kadının konumu. Edebî Eleştiri Dergisi, 5(2), 371-386. doi: 10.31465/eeder.909338
  • Oktay Erkoç, G. (2021). “Millî / erkek”, “gayr-ı millî / kadın”: Türk romanında yabancı okullar ve cinsiyetler üzerine etkileri. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(40), 421-460. doi: 10.21550/sosbilder.777025
  • Sığrı, Ü. (2022). Nitel araştırma yöntemleri. Altunışık, R., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yüksel, A., Boz,H., ve Yıldız, E. (2022). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: yeni perspektifler içinde (s. 471-517). İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Şeker, A. (2019). Feminist edebiyat eleştirisi bağlamında edebi metinlerde kadın gerçekliği. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 347-359. doi: 10.29110/soylemdergi.614830
  • Yavuz, D. (2019). Çocuk edebiyatı ve kültürel semboller. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 6(4), S. 175-184.
  • Yazıcı, N. (2011). Edebiyat tarihi bağlamında türk çocuk edebiyatı tarihi yazımında karşılaşılan sorunlar. Erdem, 60, 205-226.
  • Yılmaz, E. (2013). Türk edebiyatında kadın öğretmen tiplemeleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 240-251.
  • Yücel Çetin, D. ve Mangır, M. (2021). Çocuk kitaplarında cinsiyet algısının dile yansıması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(1), 166-187.
Year 2024, Issue: 38, 648 - 664, 21.02.2024
https://doi.org/10.29000/rumelide.1418615

Abstract

References

  • Abir, N. (2012). Çalıkuşu’nun hikâyesi. (Yüksek lisans tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanından erişildi. (Tez no: 331016)
  • Altıparmak, İ. B. (2018). Toplumsal cinsiyet üzerine sosyolojik bir araştırma: kaynakları ve mücadele alanlarına yönelik öneriler, Turkish Studies, 13(18), 179-194. doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13823
  • Aytaş, G., (2020). Romanın çocuk edebiyatı açısından önemi. Zeitschrift für die Welt der Türken / Journal of World of Turks[ZfWT]a, 6(19), 43-49. Baydere, M. ve Karadağ, A. B. (2019). Çalıkuşu’nun öz-çeviri serüveni üzerine betimleyici bir çalışma. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö5), 314-333. doi: 10.29000/rumelide.606165.
  • Çatalcalı Soyer, A. (2009). Okul öncesi dönem çocuk hikâye kitapları: stereotipler ve kimlikler. Mehmet Âkif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 13-27. https://doi.org/10.20875/sb.47647
  • Demir, E. (2021). Çalıkuşu romanı: cumhuriyet dönemi öğretmen kadın kimliği inşasının toplumsal cinsiyet normları bağlamında yorumlanması. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 317-340. Https://Doi.Org/10.30561/Sinopusd.1000493
  • Demiryürek, M. (2005). Tanzimat sonrası Türk edebiyatında değişen kadın-erkek görünümleri. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 39(39), 19-45 . Dumanlı, E. ve Esen, Y. (2022). Çocuk kitaplarında toplumsal cinsiyet bağlamı: araştırma gündeminin değişkenleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 20(79), 118-148.
  • Gürşimşek, I. ve Günay, D. (2005). Çocuk kitaplarında cinsiyet rollerinin işlenişinde kullanılan dilsel ve dil dışı göstergelerin değerlendirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 53-63.
  • Karagülle, F. (2016). Çalıkuşu’ndan bir köy hocasına: ideolojinin edebiyat üzerindeki belirleyiciliği. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 54(54), 87-97.
  • Karataş, E. (2014). Çocuk edebiyatında “karakter” kavramı. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 33, 60-79.
  • Koçak, Ş. (2016). “Çalıkuşu” romanında Notre Dame De Sion. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 74-116.
  • Küçüksayacıgil, A. & Küçükşen, K. (2021). Tanzimattan günümüze Türk edebiyatında toplumsal cinsiyet yansımaları ve kadının konumu. Edebî Eleştiri Dergisi, 5(2), 371-386. doi: 10.31465/eeder.909338
  • Oktay Erkoç, G. (2021). “Millî / erkek”, “gayr-ı millî / kadın”: Türk romanında yabancı okullar ve cinsiyetler üzerine etkileri. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(40), 421-460. doi: 10.21550/sosbilder.777025
  • Sığrı, Ü. (2022). Nitel araştırma yöntemleri. Altunışık, R., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yüksel, A., Boz,H., ve Yıldız, E. (2022). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: yeni perspektifler içinde (s. 471-517). İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
  • Şeker, A. (2019). Feminist edebiyat eleştirisi bağlamında edebi metinlerde kadın gerçekliği. Söylem Filoloji Dergisi, 4(2), 347-359. doi: 10.29110/soylemdergi.614830
  • Yavuz, D. (2019). Çocuk edebiyatı ve kültürel semboller. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 6(4), S. 175-184.
  • Yazıcı, N. (2011). Edebiyat tarihi bağlamında türk çocuk edebiyatı tarihi yazımında karşılaşılan sorunlar. Erdem, 60, 205-226.
  • Yılmaz, E. (2013). Türk edebiyatında kadın öğretmen tiplemeleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 240-251.
  • Yücel Çetin, D. ve Mangır, M. (2021). Çocuk kitaplarında cinsiyet algısının dile yansıması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(1), 166-187.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Modern Turkish Literature in Turkiye Field
Journal Section Turkish language, culture and literature
Authors

Funda Yeşil This is me 0000-0003-0519-1478

Publication Date February 21, 2024
Submission Date November 5, 2023
Acceptance Date January 12, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 38

Cite

APA Yeşil, F. (2024). Çocuklar İçin Değiştirilmiş Klasik Eserlerde Cinsiyet İfadeleri: Çalıkuşu. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(38), 648-664. https://doi.org/10.29000/rumelide.1418615