Aim: The study examines to determine the effect of COVID-19 pandemic on uncertainty and intolerance of students studying in health programs.
Material and Methods: The population of the research, which is planned as a descriptive, is consisted of second-year students in the department of health studying at the regional vocational school of the two state universities in the Black Sea region and 807 students who have agreed to participate in the study sample. In the statistical analysis of data, the dual comparison of the number, percentage, average is performed with Student T test and Ki Square test.
Results: It has been determined that 76.6% of the students participating in the study are women, 70.8% of them have a moderate-income level, 47% of them live in the city center. While 95.2% of the students took social isolation measures, 18.3% of them or their relatives were quarantined. When the mental health change of the students were questioned during the pandemic period, it was determined that 53.7%of them got worse and 63.2% of them received psychosocial healthcare. When the data of the students regarding COVID-19 and the scores obtained from the scale of intolerance of uncertainty were compared, the scale scores were found to be statistically significant in those who considered mental health change as bad, quarantined, psychosocial healthcare received (p<0.05).
Conclusion: During the pandemic period, students are highly socially isolated, pandemic affected students psychology in a negative way. The future professionals of our healthcare system, need to raise awareness for education based on psychosocial health through sensitivity programs as a part of the standard healthcare education.
Amaç: Bu araştırma, COVID-19 pandemisinin sağlık programlarında öğrenim gören öğrencilerde belirsizliğe tahammülsüzlüğe etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı olarak planlanan araştırmanın evrenini Karadeniz bölgesinde bulunan iki devlet üniversitesinin meslek yüksekokulunda öğrenim gören sağlık bölümü (diyaliz, ilk ve acil yardım, fizyoterapi, yaşlı bakımı, çocuk gelişimi, tıbbi laboratuvar teknikleri, tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik) 2. sınıf öğrencileri oluşturmuş olup çalışmaya katılmayı kabul eden 807 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Veriler Mayıs 2020 de birey tanıtım formu, belirsizliğe tahammülsüzlük ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde; sayı, yüzde, ortalama ile verilmiş, karşılaştırmalarda Student-t test ve ki-kare testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %76,6’si kadın, %70,8’inin gelir durumu orta düzeyde, %47’sinin il merkezinde yaşadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin %95,2 sosyal izolasyon önlemi almışken %18,3 kendisi veya yakınları karantinaya alınmıştır. Öğrencilerin pandemi döneminde ruh hali değişimi incelendiğinde %53,7’sinin kötüye gittiği, %63,2’sinin psikososyal destek hizmeti aldığı belirlenmiştir. Öğrencilerin COVID – 19’a ilişkin verileri ile belirsizliğe tahammülsüzlük ölçeğinden alınan puanlar karşılaştırıldığında, ruh hali değişimini kötü olarak niteleyenlerde, karantinaya alınanlarda, psikososyal destek hizmeti alanlarda ölçek puanlarında istatistiksel olarak farkın önemli olduğu belirlenmiştir (p<0,05).
Sonuç: Pandemi döneminde öğrenciler sosyal izolasyona dikkat etmiş, pandemi öğrencilerin ruh halini olumsuz yönde etkilemiştir. Geleceğin sağlık profesyonelleri öğrencilerimizin standart sağlık eğitiminin bir parçası olarak psikososyal destekli eğitimin etkisinin duyarlılık programlarıyla farkındalık kazandırılması gereklidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2022 |
Submission Date | June 9, 2020 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |