Aim: This study aims to determine the relationship between nursing students’ ethical sensitivity and perception of care behavior.
Material and Methods: This descriptive and correlational type study was conducted between December 1 and December 30, 2022 with 404 students enrolled in the nursing department of a university and volunteered to participate in the study. The data were collected using the Student Information Form, the Modified Moral Sensitivity Questionnaire for Student Nurses, and the Caring Behaviors Inventory-24. In evaluating the data of the study, Kolmogorov Smirnov test was used for frequency distribution, descriptive statistics and normality. Independent sample t test was performed in groups of two, and one-way analysis of variance was performed in groups of more than two. Pearson correlation analysis was used to examine the relationship between the scales, and Cronbach's alpha value was used for scale reliability. Statistical significance was accepted as p<0.05.
Results: The average age of the students participating in the research is 20.89±1.23. 64.6% of the participants are women, 39.1% are third-year students, and 52.7% are Anatolian High School graduates. 67.1% of the students chose the nursing profession willingly, and 60.1% took ethics courses. The mean total score of the Student Information Form, the Modified Moral Sensitivity Questionnaire for Student Nurses for the participating students was 149.70±19.84, while the mean total score of the Caring Behaviors Inventory-24 was 5.24±0.70. There was a positive relationship between the total and subscale scores of the Caring Behaviors Inventory-24 and the interpersonal orientation and modified autonomy subscale scores of the Student Information Form, the Modified Moral Sensitivity Questionnaire for Student Nurses.
Conclusion: It was determined that the ethical sensitivities of nursing students were above the medium level and their perception of caring behavior was at a high level, and there was no relationship between the ethical sensitivities of the students and their perception of care behavior.
1919B012107292
Amaç: Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılıkları ile bakım davranış algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türde olan araştırma 01.12.2022-30.12.2022 tarihleri arasında bir üniversitenin hemşirelik bölümünde öğrenim gören ve çalışmaya katılmaya gönüllü 404 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri; Öğrenci Bilgi Toplama Formu, Hemşirelik Öğrencileri İçin Uyarlanmış Etik Duyarlılık Ölçeği ve Bakım Davranışları Ölçeği-24 ile toplanmıştır. Araştırmanın verilerinin değerlendirilmesinde, frekans dağılımı ve tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. İkili gruplarda bağımsız örneklem t testi, ikiden fazla gruplarda tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Ölçekler arasında ilişkinin incelenmesi için pearson korelasyon analizi, güvenirlik için Cronbach alfa değeri kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık p<0,05 kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 20,89±1,23’tür. Katılımcıların %64,6’sı kadın, %39,1’i üçüncü sınıf öğrencisi, %52,7’si Anadolu Lisesi mezunudur. Öğrencilerin %67,1’i hemşirelik mesleğini isteyerek tercih etmiş, %60,1’i etik dersi almıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin Hemşirelik Öğrencileri İçin Uyarlanmış Etik Duyarlılık Ölçeği toplam puan ortalaması 149,70±19,84, Bakım Davranışları Ölçeği-24 toplam puan ortalaması ise 5,24±0,70’tir. Öğrencilerinin Bakım Davranışları Ölçeği-24 toplam puan ve alt boyutları ile Hemşirelik Öğrencileri İçin Uyarlanmış Etik Duyarlılık Ölçeğinin kişilerarası oryantasyon ve modifiye özerklik alt boyut puanları arasında pozitif yönde bir ilişki vardır.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılıklarının orta düzeyin üzerinde, bakım davranışı algılarının ise yüksek düzeyde olduğu, öğrencilerin etik duyarlılıkları ile bakım davranış algıları arasında bir ilişki olmadığı saptanmıştır.
Araştırmanın yapılması için Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağlık-2 Etik Kurulu’ndan etik izni (14.06.2022/ karar no:77) alınmıştır. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sağık Bilimleri Fakültesi Dekanlığından uygulama izni alınmıştır (20.05.2022/E-49323390-605-425590).
TÜBİTAK 2021/2. Dönem 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
1919B012107292
Öğrenci projesine desteği için TÜBİTAK’a, araştırmaya katılan öğrencilere ve araştırmanın istatistiklerini yapan istatistik uzmanı CG’ye teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 1919B012107292 |
Publication Date | January 3, 2025 |
Submission Date | May 31, 2024 |
Acceptance Date | December 16, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |