Aim: This study aims to evaluate the relationship between nutritional knowledge and microbiota awareness among students at Istanbul Bilgi University.
Material and Methods: The sample of this cross-sectional study consists of 415 university students. The general characteristics of the participants were obtained through a questionnaire, while their nutritional knowledge and microbiota awareness were assessed using the Nutrition Knowledge Level Scale for Adults and the Microbiota Awareness Scale, respectively.
Results: The students had a mean age of 22.6±4.29 years, and a median BMI of 22.14 [5.13] kg/m². Median scores were 51 [11] for NKLSA-NK, 38 [9] for NKLSA-FP, and 69 [15] for microbiota awareness. There was a statistically significant positive correlation between nutritional knowledge and microbiota awareness (r=0.658; p<0.001). Age also showed a statistically significant positive correlation with nutritional knowledge, particularly with food preferences (r=0.131; p<0.05). Statistically significant negative correlations were found between BMI and both nutritional knowledge (r=-0.192) and microbiota awareness (r=-0.191), as well as between body weight and both variables (r=-0.242 and r=-0.274, respectively; p<0.001).
Conclusion: Our results show that the study population has fair nutritional knowledge in the NKLSA-NK and good nutritional knowledge in the NKLSA-FP sub-section, alongside a good level of microbiota awareness. The Education, lifestyle choices, and guidance are important for nutritional knowledge and microbiota awareness of the population. To our knowledge, this is the first study examining the relationship between nutritional knowledge level and microbiota awareness scores, and further studies are needed.
We do not have a project number.
Amaç: Bu çalışma, İstanbul Bilgi Üniversitesi öğrencilerinde beslenme bilgisi ile mikrobiyota farkındalığı arasındaki ilişkiyi değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntemler: Bu kesitsel çalışmanın örneklemi 415 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Katılımcıların demografik özellikleri anket yöntemiyle elde edilmiş; beslenme bilgi düzeyleri ile mikrobiyota farkındalıkları ise sırasıyla Yetişkinler İçin Beslenme Bilgi Düzeyi Ölçeği ve Mikrobiyota Farkındalık Ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 22,6±4,29 yıl ve medyan beden kütle indeksi (BKİ) 22,14 [5,13] kg/m² olarak saptanmıştır. Temel beslenme ve beslenme sağlık bilgisi (NKLSA-NK) için medyan puan 51 [11] ve besin tercihi alt bölümü (NKLSA-FP) için 38 [9] olarak bulunmuştur. Mikrobiyota farkındalık puanının medyanı ise 69 [15] olarak belirlenmiştir. Beslenme bilgisinin alt boyutları ile mikrobiyota farkındalığı arasında istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönlü bir korelasyon bulunmuştur (r= 0,658; 0,259; p<0,001). Ek olarak, yaş ile beslenme bilgisi arasında, özellikle de besin tercihi alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı pozitif yönlü bir korelasyon mevcuttur (r=0,131; p<0,05). Ayrıca, BKİ ile beslenme bilgi düzeyi ve mikrobiyota farkındalığı arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü bir korelasyon (sırasıyla r=-0,192; r= -0,191; p<0,001) ve vücut ağırlığı ile beslenme bilgi düzeyi ve mikrobiyota farkındalığı arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü bir korelasyon olduğu (sırasıyla r=-0,242; r=-0,274; p<0,001).
Sonuç: Sonuçlarımız, çalışma popülasyonunun NKLSA-NK'de orta düzeyde beslenme bilgisine ve NKLSA-FP alt bölümünde iyi beslenme bilgisine sahip olduğunu ve iyi düzeyde mikrobiyota farkındalığına sahip olduğunu göstermektedir. Eğitim, yaşam tarzı seçimleri ve rehberlik, popülasyonun beslenme bilgisi ve mikrobiyota farkındalığı için önemlidir. Bu çalışma, beslenme bilgi düzeyi ile mikrobiyota farkındalık arasındaki ilişkiyi inceleyen ilk çalışmadır ve daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır.
We do not have a project number.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nutrition and Dietetics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | We do not have a project number. |
Publication Date | September 24, 2025 |
Submission Date | December 12, 2024 |
Acceptance Date | June 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 3 |