Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 9, 15.06.2021

Abstract

References

  • Sarıoğlu Kemer A, Altuntaş S. Adaptation of The Individual Innovativeness Scale in Nursing Profesion: Turkish Validity - Reliability Study. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2017;14(1):52–61.
  • Aktas B, Bakan AB, Baysal HY. Individual innovativeness features of family health personnels and their attitudes towards technology. J Pak Med Assoc. 2019;69(8):1079–83.
  • Naktiyok A, Kök SB. Çevresel Faktörlerin İç Girişimcilik Üzerine Etkileri. AKÜ İktisadi ve İdari Bilim Fakültesi Derg. 2006;8(2):77–96.
  • Sarıoğlu A. Bireysel Yenilikçilik Ölçeğinin Hemşirelikte Geçerlik ve Güvenirliği. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi; 2014.
  • Dil S, M. U, Aykanat B. Innovation in nursing education Hemşirelik eğitiminde inovasyon. Int J Hum Sci. 2012;9(2):1217–28.
  • Herdman EA, Korkmaz ÖY. Hmşirelik ve Yenilikçilik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2009;6(20):2–4.
  • Hurt H, Joseph K, Cook C. Scales for the measurement of innovativeness. Hum Commun Res. 1977;4:58–65.
  • Lohana S, Kartini U, Rashid B, Nasuredin J, Kumar V. Management and Business Research Quarterly Determinants of Financial Sustainability and Access to Finance among SMEs in Malaysia : A Pilot Study. Management and Business Research Quarterly 2019;2019(10):1–8.
  • Yılmaz R, Beşkaya YM. Eğitim Yöneticilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ile Bireysel Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi. Ankara Univ Egit Bilim Fak Derg. 2018;51(1):159–81.
  • Arslan H, Şener DK. Hemşirelikte Yeni ve Önemli Bir Kavram : Girişimcilik. İÜFN Hem Derg. 2012;20(2):140–5.
  • Özbey H, Başdaş Ö. Hemşi̇reli̇kte i̇novasyon. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2018;5(1):1–7.
  • Sonmez B, Yildirim A. Determination of Nurses’ Innovative Behaviour and Their Views about the Factors Affecting Their Innovative Behaviour: A Qualitative Study in a University Hospital. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Derg. 2014;1(2):49–59.
  • Ertuğ N, Kaya H. Investigating the Individual Innovativeness Profiles and Barriers to Innovativeness in Undergraduate Nursing Students. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2017;14(3):192–7.
  • Turan N, Kaya H, Durgun H, Aşti T. Nursing Students’ Technological Equipment Usage and Individual Innovation Levels. CIN - Comput Informatics Nurs. 2019;37(6):298–305.
  • Tarhan M, Doğan P. Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik (İnovasyon) Düzeyleri İle Girişimcilik Eğilimleri Arasındaki İlişki. Sağlık Bilim ve Meslekleri Derg. 2018;5(2):139–48.
  • Bodur G. Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik (İnovasyon) Düzeyleri İle Girişimcilik Eğilimleri Arasındaki İlişki. Sağlık Bilim ve Meslekleri Derg. 2018;5(2):139–48.
  • Mohammadi MM, Poursaberi R, Salahshoor MR. Evaluating the adoption of evidence-based practice using Rogers’s diffusion of innovation theory: A model testing study. Heal Promot Perspect. 2018;8(1):25–32.
  • Özgür H. Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Bireysel Yenilikçilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2013;9(2):409–20.
  • Işık C, Türkmendağ T. Atatürk Üniversitesi Turizm fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik algılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Tur Fakültesi Derg. 2016;70–99.

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 9, 15.06.2021

Abstract

Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin yenilikçilik (inovasyon) profillerini incelemek ve bireysel yenilikçilik düzeyleri ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile gerçekleştirildi. Kesitsel ve tanımlayıcı tipte gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, bir hemşirelik bölümüne kayıtlı 661 öğrenci oluşturdu. Örneklem, oransız küme örnekleme yöntemi ile belirlendi ve çalışmaya katılmayı kabul eden ve eksiksiz bilgi veren 510 (tüm öğrencilerin %77,1’i) araştırma kapsamına alındı. Veriler, araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan “Bilgi Formu” ve “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği” kullanılarak toplandı. Veriler bir istatistik programında frekans-yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon analizi, t test ve ANOVA testleri kullanılarak analiz edildi. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,7±1.6 olup, %81,0’i kadın, %55,3’ünün anadolu lisesi mezunu olduğu görüldü. Öğrencilerin %94,9’u daha önce bir seminer ve konferansa katıldığı fakat %85,9’u yenilikçilik/inovasyon ile ilgili seminer ve konferanslara katılmadığı ve %96,7’si yenilikçilik ile ilgili ders almadığını bildirildi. Öğrencilerin %25,9’u sosyal medyada yenilikçilik ile ilgili hesapları takip ettiğini, %30,6’sı günlük hayata yönelik, %23,3’ü hemşirelik uygulamalarına yönelik yenilikçi bir fikri olduğunu belirtti. Araştırmada öğrencilerin bireysel yenilikçilik toplam ölçek puan ortalamasının 64,1±8,0 olduğu belirlendi.. Bireysel yenilikçilik puan ortalamaları sınıflar arası karşılaştırıldığında,
gruplar arası istatistiksel anlamlı farkın olduğu (p≤0.001); dördüncü (65,9±8,5) ve üçüncü sınıf (65,9±9.9) öğrencilerinin puan ortalamalarının; ikinci sınıf (63,2±7,2) ve birinci sınıf (62.5±8.0) öğrencilerinin puan ortalamalarından daha yüksek olduğu görüldü. Araştırmada öğrencilerin yenilikçilik düzeyleri ile akademik ortalamaları arasında istatistiksel anlamlı bir ilişki belirlenmedi (p≥0.05). Sonuçlar, hemşirelik öğrencilerinin aldıkları ölçek puanlarına (64,1±8,0) göre kuşkucular grubunda oldukları, yeniliklere karşı sorgulayıcı, yenilikçiliğe ilişkin yeterli bilgi düzeyine sahip olmadıklarını gösterdi. Yenilikçilik puan ortalamalarının düşük olmasına rağmen yaklaşık dörtte birinin günlük hayata ya da hemşirelik uygulamalarına yönelik yenilikçi bir fikrinin olduğu görüldü. Bu nedenle yenilikçi fikirlerini hayata geçirmelerini sağlayacak derslerin öğretim programlarında yer alması önerilmektedir.

References

  • Sarıoğlu Kemer A, Altuntaş S. Adaptation of The Individual Innovativeness Scale in Nursing Profesion: Turkish Validity - Reliability Study. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2017;14(1):52–61.
  • Aktas B, Bakan AB, Baysal HY. Individual innovativeness features of family health personnels and their attitudes towards technology. J Pak Med Assoc. 2019;69(8):1079–83.
  • Naktiyok A, Kök SB. Çevresel Faktörlerin İç Girişimcilik Üzerine Etkileri. AKÜ İktisadi ve İdari Bilim Fakültesi Derg. 2006;8(2):77–96.
  • Sarıoğlu A. Bireysel Yenilikçilik Ölçeğinin Hemşirelikte Geçerlik ve Güvenirliği. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi; 2014.
  • Dil S, M. U, Aykanat B. Innovation in nursing education Hemşirelik eğitiminde inovasyon. Int J Hum Sci. 2012;9(2):1217–28.
  • Herdman EA, Korkmaz ÖY. Hmşirelik ve Yenilikçilik. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2009;6(20):2–4.
  • Hurt H, Joseph K, Cook C. Scales for the measurement of innovativeness. Hum Commun Res. 1977;4:58–65.
  • Lohana S, Kartini U, Rashid B, Nasuredin J, Kumar V. Management and Business Research Quarterly Determinants of Financial Sustainability and Access to Finance among SMEs in Malaysia : A Pilot Study. Management and Business Research Quarterly 2019;2019(10):1–8.
  • Yılmaz R, Beşkaya YM. Eğitim Yöneticilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ile Bireysel Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi. Ankara Univ Egit Bilim Fak Derg. 2018;51(1):159–81.
  • Arslan H, Şener DK. Hemşirelikte Yeni ve Önemli Bir Kavram : Girişimcilik. İÜFN Hem Derg. 2012;20(2):140–5.
  • Özbey H, Başdaş Ö. Hemşi̇reli̇kte i̇novasyon. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Derg. 2018;5(1):1–7.
  • Sonmez B, Yildirim A. Determination of Nurses’ Innovative Behaviour and Their Views about the Factors Affecting Their Innovative Behaviour: A Qualitative Study in a University Hospital. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Derg. 2014;1(2):49–59.
  • Ertuğ N, Kaya H. Investigating the Individual Innovativeness Profiles and Barriers to Innovativeness in Undergraduate Nursing Students. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2017;14(3):192–7.
  • Turan N, Kaya H, Durgun H, Aşti T. Nursing Students’ Technological Equipment Usage and Individual Innovation Levels. CIN - Comput Informatics Nurs. 2019;37(6):298–305.
  • Tarhan M, Doğan P. Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik (İnovasyon) Düzeyleri İle Girişimcilik Eğilimleri Arasındaki İlişki. Sağlık Bilim ve Meslekleri Derg. 2018;5(2):139–48.
  • Bodur G. Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik (İnovasyon) Düzeyleri İle Girişimcilik Eğilimleri Arasındaki İlişki. Sağlık Bilim ve Meslekleri Derg. 2018;5(2):139–48.
  • Mohammadi MM, Poursaberi R, Salahshoor MR. Evaluating the adoption of evidence-based practice using Rogers’s diffusion of innovation theory: A model testing study. Heal Promot Perspect. 2018;8(1):25–32.
  • Özgür H. Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Eğilimleri ile Bireysel Yenilikçilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 2013;9(2):409–20.
  • Işık C, Türkmendağ T. Atatürk Üniversitesi Turizm fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik algılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Tur Fakültesi Derg. 2016;70–99.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Ganime Esra Soysal This is me 0000-0002-8291-4310

Publication Date June 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Soysal, G. E. (2021). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant Sağlık Bilimleri Ve Teknolojileri Dergisi, 1(1), 1-9.
AMA Soysal GE. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. SABİTED. June 2021;1(1):1-9.
Chicago Soysal, Ganime Esra. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Abant Sağlık Bilimleri Ve Teknolojileri Dergisi 1, no. 1 (June 2021): 1-9.
EndNote Soysal GE (June 1, 2021) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant Sağlık Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi 1 1 1–9.
IEEE G. E. Soysal, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”, SABİTED, vol. 1, no. 1, pp. 1–9, 2021.
ISNAD Soysal, Ganime Esra. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Abant Sağlık Bilimleri ve Teknolojileri Dergisi 1/1 (June 2021), 1-9.
JAMA Soysal GE. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. SABİTED. 2021;1:1–9.
MLA Soysal, Ganime Esra. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ”. Abant Sağlık Bilimleri Ve Teknolojileri Dergisi, vol. 1, no. 1, 2021, pp. 1-9.
Vancouver Soysal GE. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN BİREYSEL YENİLİKÇİLİK DURUMLARI İLE AKADEMİK BAŞARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. SABİTED. 2021;1(1):1-9.