The aim of this study was to investigate the relationship between future anxiety and happiness levels in health management students, in relation to their social background and academic performance. This cross-sectional study included 406 participants enrolled in health management programs as undergraduate students at several foundation and state universities in Turkey. The data were collected through an online survey method using the Future Anxiety Scale for University Students and the Oxford Happiness Scale Short Form, and it was found that the scales used in the survey were reliable and normally distributed. When the results were examined, it was found that there was a moderate negative (r=-0.565) and significant (p<0.05) relationship between future anxiety and level of happiness of health management students. In addition, the difference tests revealed that there was a significant difference between students' age, gender, place of residence and willingness to choose the department and their future anxiety; however, it was found grade level and grade point average did not differ significantly. As a result, studies aimed at reducing students' future anxiety can positively affect factors such as life satisfaction, creativity, productivity, and communication, increase students' happiness levels and satisfaction with life, and have a positive impact on becoming more useful individuals to society.
Bu çalışmada sağlık yönetimi öğrencilerinin gelecek kaygıları ile mutluluk düzeyleri arasındaki ilişkinin öğrencilerin sosyodemografik ve akademik başarı durumlarına göre incelenmesi amaçlanmıştır. Kesitsel nitelikteki bu çalışma kapsamında Türkiye’deki çeşitli vakıf ve devlet üniversitelerinin sağlık yönetimi bölümünde eğitim gören 406 öğrenciye ulaşılmıştır. Veriler “Üniversite Öğrencilerinde Gelecek Kaygısı Ölçeği” ve “Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu” kullanılarak online anket yöntemiyle toplanmış olup ankette kullanılan ölçeklerin güvenilir olduğu ve normal dağıldığı tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde sağlık yönetimi öğrencilerinin gelecek kaygısı ile mutluluk düzeyleri arasında orta düzeyde negatif (r=-0,565) ve anlamlı (p<0,05) bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, yapılan farklılık testlerinde öğrencilerin yaş, cinsiyet, ikamet edilen yer ve bölümü isteyerek tercih etme durumları ile gelecek kaygıları arasında anlamlı düzeyde farklılık olduğu saptanırken; sınıf düzeyi ve genel not ortalamasının anlamlı düzeyde farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin gelecek kaygılarının azaltılmasına yönelik çalışmalar yaşam doyumu, yaratıcılık, verimlilik, iletişim gibi unsurları olumlu yönde etkileyerek, öğrencilerin mutluluk düzeylerini ve yaşamdan aldıkları doyumu arttırabilir ve topluma daha yararlı bireyler olabilmelerinde pozitif etki sağlayabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 6, 2023 |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 3 |