In studies conducted with nursing students, clinical practice ranks first among the causes of stress. Factors contributing to this stress include lack of knowledge, insufficient self-confidence, fear of making mistakes, difficulty in clinical decision-making, communication problems, and anxiety. This study was planned to evaluate the effect of mindfulness training on nursing students' clinical practice stress, self-confidence and anxiety in clinical decision-making, and personality traits. This randomized, controlled experimental study will be conducted with nursing students at a state university. The sample will consist of 74 people (37 experimental and 37 control) who meet the research criteria determined by power analysis. The experimental group will receive mindfulness training for four weeks. The control group will continue its routine practice. In the implementation phase of the research, Clinical Stress Questionnaire, Self-Confidence and Anxiety Scale in Clinical Decision Making, Ten-Item Personality Traits Scale, and Perceived Stress Scale will be applied. This is the study protocol for a randomized, controlled experimental study. After the study is completed, the data will be analyzed, and the findings will be reported.
Hemşirelik öğrencileri ile yapılan çalışmalarda klinik uygulamalar stres nedenleri arasında ilk sırada yer almaktadır. Bu strese katkıda bulunan faktörler arasında bilgi eksikliği, yetersiz özgüven, hata yapma korkusu, klinik karar verme güçlüğü, iletişim sorunları ve anksiyete yer almaktadır. Bu araştırma bilinçli farkındalık eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulama stresi, klinik karar vermede özgüven ve anksiyete, kişilik özellikleri üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla planlanmıştır. Randomize kontrollü deneysel bu çalışma, bir devlet üniversitesindeki hemşirelik öğrencileriyle gerçekleştirilecektir. Örneklemini, güç analiziyle belirlenen, araştırma kriterlerine uyan 74 kişi oluşturacaktır (37 deney, 37kontrol). Deney grubuna dört hafta süren bilinçli farkındalık eğitimi verilecektir. Kontrol grubu ise rutin uygulamasına devam edecektir. Araştırmanın uygulama aşamasında Klinik Stres Anketi, Klinik Karar Vermede Özgüven ve Anksiyete Ölçeği, On Maddeli Kişilik Özellikleri Ölçeği, Algılanan Stres Ölçeği uygulanacaktır. Bu çalışma, randomize kontrollü deneysel çalışma için çalışma protokolüdür. Çalışma tamamlandıktan sonra veriler analiz edilip bulgular açıklanacaktır.
Gazi Üniversitesi Etik Komisyonundan izin alınmıştır.
Çalışmaya görüşleriyle değerli katkılar sunan Deniz Tanyer ve Yeter Kitiş e teşekkürler.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nurse Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | December 27, 2024 |
Submission Date | April 4, 2024 |
Acceptance Date | November 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 3 |