The quality of health care has been the subject of research for many years. However, the studies have mostly focused on the problems of clinical medicine, and relatively little work has been done on the quality of primary health care. As the health systems around the world are faced with social, economic, and demographical challenges, countries started to lean towards primary health care which can adapt and respond to an ever-changing world. Quality primary health care is shown to provide accessible, affordable, comprehensive, continuous, coordinated and people-centered care in the community. It plays an important role in ensuring equity in health, reducing morbidity and mortality, optimizing efficient use of resources, achieving better health outcomes, and improving the health of populations. Over the past decades, quality improvement has received increasing attention as a systematic approach guided by scientific evidence-based data; and is regarded the crucial component of health systems strengthening. The global health community has made concrete efforts to improve the quality of health care across primary, secondary and tertiary levels of health systems. Several organizations have developed frameworks and quality indicators to be used as quality assessment tools, and countries have defined their own national frameworks, quality indicators and standards to assess the quality of primary health care. The current study aims to provide a chronological review of the global efforts towards quality assessment in primary health care.
Quality of health care Primary health care Quality of primary health care Quality assessment Quality indicators
Sağlık hizmetlerinin kalitesi uzun yıllardır araştırma konusu olmuştur. Bununla birlikte, çalışmalar çoğunlukla klinik tıbbın sorunlarına odaklanmış; birinci basamak sağlık hizmetlerinin kalitesi konusunda nispeten daha az çalışma yapılmıştır. Tüm dünyada sağlık sistemlerinin karşı karşıya kaldıkları sosyal, ekonomik ve demografik zorluklar sonucunda, ülkeler, sürekli değişen dünyaya uyum sağlayabilen ve yanıt verebilen birinci basamak sağlık hizmetlerine yönelmeye başlamışlardır. Kaliteli birinci basamak sağlık hizmetlerinin toplumda erişilebilir, karşılanabilir, kapsamlı, sürekli, koordine ve insan merkezli bakım sağladığı gösterilmiştir. Sağlıkta hakkaniyetin sağlanmasında, hastalık ve ölüm oranlarının azaltılmasında, kaynakların en verimli şekilde kullanılmasında, daha iyi sağlık sonuçlarına ulaşılmasında ve toplumların sağlığının iyileştirilmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Kalite iyileştirme yaklaşımı, bilimsel kanıta dayalı verilerin rehberliğinde sistematik bir yaklaşım olarak, son onyıllarda giderek artan bir ilgi görmüş ve sağlık sistemlerinin güçlendirilmesinin önemli bir bileşeni olarak kabul edilmiştir. Küresel sağlık camiası, sağlık sistemlerinin birinci, ikinci ve üçüncü basamak düzeylerinde sağlık hizmetlerinin kalitesini iyileştirmek için somut çabalar göstermiştir. Çeşitli kuruluşlar kalite değerlendirme aracı olarak kullanılmak üzere çerçeveler ve kalite göstergeleri geliştirmiş; ülkeler birinci basamak sağlık hizmetlerinin kalitesini değerlendirmek için kendi ulusal çerçevelerini, kalite göstergelerini ve standartlarını tanımlamıştır. Bu çalışma, birinci basamak sağlık hizmetlerinde kalite değerlendirmesine yönelik küresel çabaların kronolojik olarak değerlendirilmesini amaçlamaktadır.
Sağlık hizmetlerinin kalitesi Birinci basamak sağlık hizmetleri Birinci basamak sağlık hizmetlerinin kalitesi Kalite değerlendirmesi Kalite göstergeleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |