Öz
Amaç: Bu araştırma, Lisans eğitimi alan hemşirelik öğrencilerinin depresyon
düzeyleri ve stresle başetme yöntemlerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı
olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmanın evrenini, 2015-2016 eğitim öğretim
döneminde Hemşirelik bölümünde öğrenim gören toplam 292 öğrenci, örneklemini
ise araştırmaya katılmayı kabul eden 226 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan Görüşme
Formu, Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve Stresle Başa Çıkma Yolları Ölçeği (SBYÖ)
kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilere araştırmanın
amacı konusunda bilgi verilerek, formlar yüz yüze görüşme yöntemi ile
uygulanmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde, yüzde, ortalama, t testi, varyans analizi ve Tukey testi
kullanılmıştır. Değerlendirmelerde anlamlılık düzeyi olarak p<0.05 kabul
edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması
20.8±1.2 ve %77.4’ü kadındır. Öğrencilerin BDE puan ortalamalarının 12.50±10.20 olduğu,
%27’sinin depresyon ölçeğinden yüksek puan
aldıkları belirlenmiştir. Yapılan istatistiksel
analize göre, sınıf, okul yaşamından memnuniyet durumu, çalışırken okuma durumu, fiziksel ve
ruhsal sağlık algısı ile depresyon
arasında istatistiksel olarak anlamlılık bulunmuştur (p<0.05). Çalışmaya katılan
öğrencilerin stresle
baş etmede kendine güvenli yaklaşım yöntemini kullandıkları belirlenmiştir.
Sonuç:
Elde
edilen bulgulara göre hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilerin yaklaşık dörtte
birinin depresyon puanının yüksek olduğu belirlenmiştir. Birinci
sınıf öğrencilerine yeni üniversite ortamı ve yeni eğitim sistemine uyumunu
arttırmak için oryantasyon programlarının düzenlenmesi, son sınıf öğrencilerine
mezuniyete hazırlığa yönelik adaptasyon programlarının yapılmasının,
öğrencilerin ruh sağlığının geliştirilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.