Amaç: Bu araştırmanın amacı, tıbbi cihaz sektöründe çalışanların kriz yönetim algıları üzerinde mizah tarzlarının etkisini ölçmek ve demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma ilişki arayıcı ve açıklayıcı türde bir araştırma olarak tasarlanmıştır. Ocak 2024 - Temmuz 2024 tarihleri arasında tıbbi cihaz firmasında çalışanlar ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini İstanbul Anadolu yakasında faaliyet gösteren 2 tıbbi cihaz firmasında çalışan 225 kişi oluşturmaktadır. Evreni bilinen örneklem hesabı yapılarak en az 142 katılımcıya ulaşılması gerektiği belirlenmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda “gelişigüzel örnekleme” yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın örneklemini 175 çalışan oluşturmaktadır. Değişkenler arasındaki ikili ilişki derecelerini belirlemek amacıyla korelasyon analizi, etkiyi ölçmek için regresyon analizi ve tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerine göre farklılıklar, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırma bulguları, mizah tarzlarının kriz yönetimini pozitif yönde ve anlamlı etkilediğini, mizahın alt boyutlarından öncel odaklı mizah, araçsal sosyalleştirici mizah ve tepki odaklı mizahın kriz yönetiminin alt boyutlarından biri olan kriz öncesi boyutunu, pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilemektedir. Saldırgan/ manipülatif mizah ise, kriz yönetimi üzerinde etkiye sahip değildir. 29 yaş ve altındaki çalışanların kriz yönetim algısı daha yüksek olup, mizah alt boyutları ile öğrenim düzeyi değişkeninde farklılıklar belirlenmiştir. Sonuç: Analizin genel sonuçları, mizah tarzlarının kriz yönetimi üzerinde farklı düzeylerde etkiler yarattığını ve mizah tarzlarının kriz öncesi ve kriz esnasını pozitif yönde etkilediğini, kriz sonrası dönemde ise anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermektedir. Bu bağlamda etkin bir kriz iletişim aracı olarak görülen mizah çalışanlar açısından işletmede yaşanan negatif durumlarla baş etmede önemli bir dinamiktir. Kriz anında yöneticilerin kullanabileceği ve çalışanın gelişimini destekleyen önemli bir güç kaynağıdır.
Aim: The aim of this study is to measure the effect of humor styles on the crisis management perceptions of employees in the medical device sector and to examine whether they differ according to demographic variables.
Materials and Methods: The study was designed as a correlational and explanatory type of study. It was conducted with employees of a medical device company between January 2024 and July 2024. The population of the research consists of 225 people working in two medical device companies operating on the Anatolian side of Istanbul. It was determined that at least 142 participants should be reached by calculating the known universe. In line with the purpose of the study, the “random sampling” method was used. The sample of this study consists of 175 employees. Correlation analysis was used to determine the degree of binary relationship between variables, regression analysis and descriptive statistics were used to measure the effect. Differences according to the demographic characteristics of the participants were analyzed with independent sample t-test and one-way analysis of variance (ANOVA). Results: The research findings show that humor styles positively and significantly affect crisis management, and that humor sub-dimensions such as antecedent-focused humor, affiliative instrumental humor, and response-focused humor positively and significantly affect the pre-crisis dimension, which is one of the sub-dimensions of crisis management. Aggressive-manipulative humor, on the other hand, has no effect on crisis management. Employees aged 29 and under have a higher perception of crisis management, and differences were determined in the humor sub-dimensions and education level variable.Conclusion: The general results of the analysis show that humor styles create different levels of effects on crisis management, and that humor styles positively affect the pre-crisis and crisis periods, but do not have a significant effect in the post-crisis period. In this context, humor, which is seen as an effective crisis communication tool, is an important dynamic for employees in coping with negative situations experienced in the enterprise. It is an important power source that managers can use during a crisis and that supports the development of employees.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |