Review
BibTex RIS Cite

PERFORMANCE-BASED PAYMENT AND EMPLOYEES’ EXIT, VOICE, LOYALTY AND NEGLECT RESPONSE

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 17 - 29, 19.06.2019

Abstract

In this study, Albert Hirschman's general theory of exit, voice, loyalty and neglect (EVLN) was explained and literature review was made on performance-based contribution payment system and evaluated within the framework of the EVLN model. In literature research; performance based payment system and afterwards, staff mobility was not observed can be evaluated as exit private sector transition, resignation, etc. There are no research findings in this direction. In addition, the voice mechanism has been operated and there have been positive changes over time.

References

  • Akçakanat, T. ve Çarıkçı, İ. H. (2016). Sağlık kurumlarında performansa dayalı ödeme sistemi: Üniversite hastanelerinde çalışan öğretim üyeleri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21 (3), 865-892.
  • Bolat, G. (2012). Performansa dayalı ücret sisteminin işgören motivasyonuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bilim Dalı. Ankara.
  • Bu, N., McKeen, C. A., and Shen, W. (2011). Behavioural indicators of turnover intention: The case of young professionals in China. The International Journal of Human Resource Management, 22 (16), 3338-3356. DOI: 10.1080/09585192.2011.561214.
  • Ceylan, Z. (2009). Performansa dayalı ücretlendirme modelleri ve Türkiye açısından bir değerlendirme. Sayıştay Dergisi, 74-75, 45-72.
  • Cowie, H., Naylor, P., Rivers, I., Smith, P. K., and Pereira, B. (2002). Measuring workplace bullying. Aggression and Violent Behavior, 7, 33-51.
  • Dowding K and John P. (2011). Voice and choice in health care in England: understanding citizen responses to dissatisfaction. Public Administration, 89 (4), 1403-1418. DOI: 10.1111/j.1467-9299.2011.01960.x.
  • Ekingen, E., Yıldız, A., Korku, C. ve Korkmazer F. (2017). Hastanelerde uygulanan performansa dayalı ek ödeme sisteminin çalışanların motivasyonu ve performansına etkisi üzerine bir araştırma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (12), 71-83.
  • Erkan, A. (2011). Performansa dayalı ödeme: Sağlık Bakanlığı uygulaması. Maliye Dergisi, 160, 423-438.
  • Farrell, D. (1983). Exit, voice, loyalty, and neglect as responses to job dissatisfaction: A multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 26, 596-607.
  • Farrell, D. and Rusbult, C. E. (1992). Exploring the exit, voice, loyalty, and neglect typology: The influence of job satisfaction, quality of alternatives, and investment size. Employee Responsibilities and Rights Journal, 5, 201-218.
  • Hagedoorn, M, Yperen, N. W. V, Vliert E. V. D, and Buunk B. P. (1999) Employees' reactions to problematic events: A circumplex structure of five categories of responses, and the role of job satisfaction. Journal Of Organizational Behavior, 20, 309-321.
  • Harmancı Seren, A. K. ve Yıldırım, A. (2012). Özelleştirme: sağlıkta özelleştirme ve hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16 (1), 123-131.
  • Hazman, G. G. ve Küçükilhan, M. (2012). Sağlık hizmetlerinde yatırım harcamalarının hastane hizmetleri ve hizmet kalitesine etkisi: Ampirik bir çalışma. Nevşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 138-153.
  • Henderson, M. T. (2012). Voice versus exit in health care policy. Coase-Sandor Institute for Law & Economics Working Paper, No: 613.
  • Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice, and loyalty: responses to decline in firms, organizations, and states. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Ippolito, A. Impagliazzo, C., and Zoccoli, P. (2013). Exit, voice, and loyalty in the Italian public health service: Macroeconomic and corporate implications. Hindawi Publishing Corporation The Scientific World Journal, 2013, Article ID 292745, 9.
  • Kaptanoğlu, A. Y. (2011). Birinci basamak ve yataklı kamu sağlık kurumlarının gelirlerinden yapılan ödemelerde performans yönetimi kavramı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 1 (3), 142-151. DOI: 10.5961/jhes.2011.021.
  • Leck, J. D., and Saunders, D. M. (1992). Hirschman's Loyalty: Attitude or Behavior? Employee Responsibilities and Rights Journal, 5 (3), 219-230.
  • Lee, S. Y., and Whitford A. B. (2008). Exit, voice, loyalty, and pay: Evidence from the public workforce. Journal of Public Administration Research and Theory, 18 (4), 647-671.
  • Liljegren, M., Nordlund, A., and Ekberg, K. (2008). Psychometric evaluation and further validation of the Hagedoorn et al. Modified EVLN measure. Scandinavian Journal of Psychology, 49, 169–177. DOI: 10.1111/j.1467-9450.2007.00620.x.
  • Mollahaliloğlu, S., Kosdak M. ve Taşkaya, S. (2010). Sağlık personeli memnuniyeti araştırması. Ankara: Sağlık Bakanlığı, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü (TUSAK).
  • Reknes, I., Pallesen, S., Mageroy, N., Moen, E. B., Bjorvatn, B. and Einarsen, S. (2014). Exposure to bullying behaviors as a predictor of mental health problems among Norwegian nurses: Results from the prospective SUSSH-survey. International Journal of Nursing Studies, 51 (3), 479-87. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2013.06.017.
  • Rusbult, C. E., Farrell, D., Rogers, G., and Mainous III, A. G. (1988). Impact of exchange variables on exit, voice, loyalty, and neglect: An integrative model of responses to declining job satisfaction. Academy of Management Journal, 31 (3), 599-627.
  • Sağlık Bakanlığı. (2007). Sağlıkta performans yönetimi. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayını.
  • Si, S. X., Wei, F., and Li, Y. (2008). The effect of organizational psychological contract violation on managers' exit, voice, loyalty and neglect in the chinese context. The International Journal of Human Resource Management, 19 (5), 932-944. DOI: 10.1080/09585190801995849.
  • Si, S., and Li, Y. (2012). Human resource management practices on exit, voice, loyalty, and neglect: organizational commitment as a mediator. The International Journal of Human Resource Management, 23 (8), 1705-1716. DOI: 10.1080/09585192.2011.580099.
  • Strelan, P., Feather, N. T., and Keeb, I. M. (2008). Justice and forgiveness: experimental evidence for compatibility. Journal of Experimental Social Psychology, 44 (2008), 1538–1544.
  • Taş, Y. ve Akpınar, A. T. (2013). Performansa dayalı ek ödeme sistemine hekimlerin bakış açısı: Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi’nde bir araştırma. Çalışma ve Toplum, 2 (37), 167-182.
  • Tengilimoğlu, D., Işık, O. ve Akbolat, M. (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. 5. Basım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tengilimoğlu, D., Mansur, F. A. and Dziegielewski, S. F. (2010). The effect of the mobbing on organizational commitment in the hospital setting: A field study. Journal of Social Service Research, 36 (2), 128-141. DOI:10.1080/01488370903578082.
  • Thompson, R. E. (2005). Is pay for performance ethical? The Physician Executive. (English) By: Thompson RE, Physician Executive, 31 (6), 60-2.
  • Tucker, S., and Turner, N. (2011). Young worker safety behaviors: Development and validation of measures. Accident Analysis and Prevention journal, 43 (2011), 165–175.
  • Türkkan, A. (2011). Kamu Hastane Birlikleri Hakkında kanun tasarısı ve hakkaniyet. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 9 (1), 63-65.
  • Uğurlu, M., Eğici, T., Yıldırım, O., Örnek, M., Üstü, Y. (2012). Aile hekimliği uygulamasında güncel problemler ve çözüm yolları-2. Medical Journal, 12 (1), 04-10.
  • Willman, P., Bryson, A., and Gomez, R. (2006). The sound of silence: Which employers choose no employee voice and why? Advance Access Publication, Socio-Economic Review, 4, 283–299.
  • Withey, M. J., and Cooper, W. H. (1989). Predicting exit, voice, loyalty, and neglect Administrative Science Quarterly, 34, 521-539.
  • Withey, M. J., and Cooper, W. H. (1992). What's loyalty? Employee Responsibilities and Rights Journal, 5, 231-240.
  • World Health Organization (WHO). (2012). Turkey health system performance assessment. Denmark.
  • Yenice, E. (2006). Kamu kesiminde performans ölçümü ve bütçe ilişkisi. Sayıştay Dergisi, 61, 57-61.
  • Zuindeau, B. (2009). Responding to environmental risks: What can Albert Hirschman contribute? Ecological Economics, 69, 155–165.

PERFORMANSA DAYALI ÖDEME VE ÇALIŞANLARIN TERKETME, KONUŞMA, SADAKAT VE İHMAL YANITI

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 17 - 29, 19.06.2019

Abstract

Bu çalışmada Albert Hirschman'ın terketme, konuşma, sadakat ve ihmal (EVLN) genel teorisi açıklanarak performansa göre döner
sermayeden katkı payı ödemesi uygulamasına
literatür bakışı
yapılmış ve EVLN modeli çerçevesinde değerlendirilmiştir.
Yapılan
literatür araştırmasında performansa dayalı ek ödeme sisteminin uygulanması ve
sonrası süreçte, istifa, özel sektöre geçiş gibi çıkış olarak
değerlendirilebilecek personel hareketliliği görülmemiştir. Bu yönde herhangi
bir araştırma bulgusu bulunmamaktadır. Ayrıca konuşma
mekanizması işletilerek uygulamada zaman içinde olumlu değişiklikler olmuştur.

References

  • Akçakanat, T. ve Çarıkçı, İ. H. (2016). Sağlık kurumlarında performansa dayalı ödeme sistemi: Üniversite hastanelerinde çalışan öğretim üyeleri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21 (3), 865-892.
  • Bolat, G. (2012). Performansa dayalı ücret sisteminin işgören motivasyonuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bilim Dalı. Ankara.
  • Bu, N., McKeen, C. A., and Shen, W. (2011). Behavioural indicators of turnover intention: The case of young professionals in China. The International Journal of Human Resource Management, 22 (16), 3338-3356. DOI: 10.1080/09585192.2011.561214.
  • Ceylan, Z. (2009). Performansa dayalı ücretlendirme modelleri ve Türkiye açısından bir değerlendirme. Sayıştay Dergisi, 74-75, 45-72.
  • Cowie, H., Naylor, P., Rivers, I., Smith, P. K., and Pereira, B. (2002). Measuring workplace bullying. Aggression and Violent Behavior, 7, 33-51.
  • Dowding K and John P. (2011). Voice and choice in health care in England: understanding citizen responses to dissatisfaction. Public Administration, 89 (4), 1403-1418. DOI: 10.1111/j.1467-9299.2011.01960.x.
  • Ekingen, E., Yıldız, A., Korku, C. ve Korkmazer F. (2017). Hastanelerde uygulanan performansa dayalı ek ödeme sisteminin çalışanların motivasyonu ve performansına etkisi üzerine bir araştırma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (12), 71-83.
  • Erkan, A. (2011). Performansa dayalı ödeme: Sağlık Bakanlığı uygulaması. Maliye Dergisi, 160, 423-438.
  • Farrell, D. (1983). Exit, voice, loyalty, and neglect as responses to job dissatisfaction: A multidimensional scaling study. Academy of Management Journal, 26, 596-607.
  • Farrell, D. and Rusbult, C. E. (1992). Exploring the exit, voice, loyalty, and neglect typology: The influence of job satisfaction, quality of alternatives, and investment size. Employee Responsibilities and Rights Journal, 5, 201-218.
  • Hagedoorn, M, Yperen, N. W. V, Vliert E. V. D, and Buunk B. P. (1999) Employees' reactions to problematic events: A circumplex structure of five categories of responses, and the role of job satisfaction. Journal Of Organizational Behavior, 20, 309-321.
  • Harmancı Seren, A. K. ve Yıldırım, A. (2012). Özelleştirme: sağlıkta özelleştirme ve hemşireler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 16 (1), 123-131.
  • Hazman, G. G. ve Küçükilhan, M. (2012). Sağlık hizmetlerinde yatırım harcamalarının hastane hizmetleri ve hizmet kalitesine etkisi: Ampirik bir çalışma. Nevşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 138-153.
  • Henderson, M. T. (2012). Voice versus exit in health care policy. Coase-Sandor Institute for Law & Economics Working Paper, No: 613.
  • Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice, and loyalty: responses to decline in firms, organizations, and states. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Ippolito, A. Impagliazzo, C., and Zoccoli, P. (2013). Exit, voice, and loyalty in the Italian public health service: Macroeconomic and corporate implications. Hindawi Publishing Corporation The Scientific World Journal, 2013, Article ID 292745, 9.
  • Kaptanoğlu, A. Y. (2011). Birinci basamak ve yataklı kamu sağlık kurumlarının gelirlerinden yapılan ödemelerde performans yönetimi kavramı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 1 (3), 142-151. DOI: 10.5961/jhes.2011.021.
  • Leck, J. D., and Saunders, D. M. (1992). Hirschman's Loyalty: Attitude or Behavior? Employee Responsibilities and Rights Journal, 5 (3), 219-230.
  • Lee, S. Y., and Whitford A. B. (2008). Exit, voice, loyalty, and pay: Evidence from the public workforce. Journal of Public Administration Research and Theory, 18 (4), 647-671.
  • Liljegren, M., Nordlund, A., and Ekberg, K. (2008). Psychometric evaluation and further validation of the Hagedoorn et al. Modified EVLN measure. Scandinavian Journal of Psychology, 49, 169–177. DOI: 10.1111/j.1467-9450.2007.00620.x.
  • Mollahaliloğlu, S., Kosdak M. ve Taşkaya, S. (2010). Sağlık personeli memnuniyeti araştırması. Ankara: Sağlık Bakanlığı, Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü (TUSAK).
  • Reknes, I., Pallesen, S., Mageroy, N., Moen, E. B., Bjorvatn, B. and Einarsen, S. (2014). Exposure to bullying behaviors as a predictor of mental health problems among Norwegian nurses: Results from the prospective SUSSH-survey. International Journal of Nursing Studies, 51 (3), 479-87. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2013.06.017.
  • Rusbult, C. E., Farrell, D., Rogers, G., and Mainous III, A. G. (1988). Impact of exchange variables on exit, voice, loyalty, and neglect: An integrative model of responses to declining job satisfaction. Academy of Management Journal, 31 (3), 599-627.
  • Sağlık Bakanlığı. (2007). Sağlıkta performans yönetimi. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayını.
  • Si, S. X., Wei, F., and Li, Y. (2008). The effect of organizational psychological contract violation on managers' exit, voice, loyalty and neglect in the chinese context. The International Journal of Human Resource Management, 19 (5), 932-944. DOI: 10.1080/09585190801995849.
  • Si, S., and Li, Y. (2012). Human resource management practices on exit, voice, loyalty, and neglect: organizational commitment as a mediator. The International Journal of Human Resource Management, 23 (8), 1705-1716. DOI: 10.1080/09585192.2011.580099.
  • Strelan, P., Feather, N. T., and Keeb, I. M. (2008). Justice and forgiveness: experimental evidence for compatibility. Journal of Experimental Social Psychology, 44 (2008), 1538–1544.
  • Taş, Y. ve Akpınar, A. T. (2013). Performansa dayalı ek ödeme sistemine hekimlerin bakış açısı: Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi’nde bir araştırma. Çalışma ve Toplum, 2 (37), 167-182.
  • Tengilimoğlu, D., Işık, O. ve Akbolat, M. (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. 5. Basım. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Tengilimoğlu, D., Mansur, F. A. and Dziegielewski, S. F. (2010). The effect of the mobbing on organizational commitment in the hospital setting: A field study. Journal of Social Service Research, 36 (2), 128-141. DOI:10.1080/01488370903578082.
  • Thompson, R. E. (2005). Is pay for performance ethical? The Physician Executive. (English) By: Thompson RE, Physician Executive, 31 (6), 60-2.
  • Tucker, S., and Turner, N. (2011). Young worker safety behaviors: Development and validation of measures. Accident Analysis and Prevention journal, 43 (2011), 165–175.
  • Türkkan, A. (2011). Kamu Hastane Birlikleri Hakkında kanun tasarısı ve hakkaniyet. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 9 (1), 63-65.
  • Uğurlu, M., Eğici, T., Yıldırım, O., Örnek, M., Üstü, Y. (2012). Aile hekimliği uygulamasında güncel problemler ve çözüm yolları-2. Medical Journal, 12 (1), 04-10.
  • Willman, P., Bryson, A., and Gomez, R. (2006). The sound of silence: Which employers choose no employee voice and why? Advance Access Publication, Socio-Economic Review, 4, 283–299.
  • Withey, M. J., and Cooper, W. H. (1989). Predicting exit, voice, loyalty, and neglect Administrative Science Quarterly, 34, 521-539.
  • Withey, M. J., and Cooper, W. H. (1992). What's loyalty? Employee Responsibilities and Rights Journal, 5, 231-240.
  • World Health Organization (WHO). (2012). Turkey health system performance assessment. Denmark.
  • Yenice, E. (2006). Kamu kesiminde performans ölçümü ve bütçe ilişkisi. Sayıştay Dergisi, 61, 57-61.
  • Zuindeau, B. (2009). Responding to environmental risks: What can Albert Hirschman contribute? Ecological Economics, 69, 155–165.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Nurşen Aydın 0000-0001-9221-5460

Publication Date June 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Aydın, N. (2019). PERFORMANSA DAYALI ÖDEME VE ÇALIŞANLARIN TERKETME, KONUŞMA, SADAKAT VE İHMAL YANITI. Sağlık Yönetimi Dergisi, 3(1), 17-29.