Çok sayıda faktörün yabancı dil öğrenme sürecini önemli ölçüde etkilediği bilinmektedir. Bu faktörler, öğrencilerin dil öğrenimine yönelik tutumlarını olumlu ya da olumsuz yönde etkileyebilir. Eğitimcilerin ve eğitmenlerin öğrencilerin duygularını dikkate almaları ve yabancı dil öğretimi ve öğreniminde çeşitli faktörleri göz önünde bulundurmaları önemlidir. Duyguların dil ediniminde oynadığı önemli rolün bilincinde olan bu çalışma, amaçlı örnekleme yoluyla seçilen 228 lise öğrencisinin yabancı dilde konuşma kaygısı düzeyini değerlendirmeyi ve kaygılarını etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Yabancı Dilde Konuşma Kaygısı Ölçeği ve demografik sorular aracılığıyla toplanmıştır. Bulgular, katılımcıların orta düzeyde kaygı yaşadıklarını göstermektedir. Hem tanımlayıcı hem de çıkarımsal istatistikler, öğrencilerin İngilizceye olan ilgilerinin, daha önceki yurt dışı deneyimlerinin ve akademik gereklilikler dışında İngilizceye olan ilgilerinin yabancı dilde konuşma kaygıları üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisi olduğunu göstermiştir. Çalışmada ayrıca kaygı düzeylerini etkileyen belirli sınıf içi ve dışı etkinlikler de belirlenmiştir. En popüler sınıf içi aktiviteler arasında oyunlar, film/kısa video izleme, şarkılar ve ikili/grup çalışmaları yer aldı. Sınıf dışında ise öğrenciler en çok şarkı dinleme, altyazılı film izleme ve İngilizce oyun oynama etkinliklerine katıldıklarını belirtmişlerdir. Sonuç olarak, araştırma, öğrencilerin yabancı dil konuşurken yaşadıkları kaygıyı etkileyen sınıf içi ve dışı dinamiklerle birlikte kişisel faktörlerin önemini vurgulamaktadır.
Bu araştırma, Sarıçam İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'nden alınan 29 Kasım 2023 tarih ve E-23702741-604.01.01.01-90832994 sayılı etik kurul izni ile TÜBİTAK 2204 Lise Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması kapsamında gerçekleştirilmiştir.
Sarıçam İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Numerous factors are known to significantly impact the process of learning a foreign language. These factors can influence learners' attitudes toward language learning, whether positively or negatively. It is essential for educators and trainers to take into account students' emotions and consider various factors in the teaching and learning of foreign languages. Recognizing the crucial role emotions play in language acquisition, this study aims to assess the level of foreign language speaking anxiety among 228 high school students, selected using purposive sampling, and to identify the factors influencing their anxiety. Data was gathered through the Foreign Language Speaking Anxiety Scale and demographic questions. The findings indicate that the participants experienced moderate levels of anxiety. Both descriptive and inferential statistics demonstrated that students' interest for English, prior experience abroad, and interest in English outside of academic requirements had a statistically significant impact on their foreign language speaking anxiety. The study also identified specific in and out-class activities that influenced anxiety levels. The most popular in-class activities included games, watching movies/short videos, songs, and pair/group work. Outside the classroom, students stated that they mostly engaged in listening to songs, watching movies with subtitles, and playing games in English. In conclusion, the research emphasizes the significance of personal factors together with in and out-of-class dynamics influencing students' anxiety while speaking a foreign language.
Foreign language anxiety Communication apprehension Fear of beign negatively evaluated test anxiety
This research was conducted within the scope of TUBITAK 2204 High School Students Research Projects Competition with the ethics committee permission dated November 29, 2023 and numbered E-23702741-604.01.01.01-90832994 received from Sarıçam District Directorate of National Education.
In this study, the author would like to thank TUBITAK for its support.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2024 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | June 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |