HHaving an important place in medical education in today's technology age, the practice of simulation has become an indispensable element of midwifery education. Simulation education today is widely applied in many cases such as in obstetrics as evaluation of cervical dilatation, amniocentesis, delivery, breech delivery and management of shoulder dystocia, umbilical cord prolapse, eclampsia, postpartum hemorrhage, first care of the newborn, and maternal cardiac arrest. The simulation application has become an important educational strategy which aims to reveal the health skills with a multidisciplinary approach by creating the real conditions of a situation without taking the possible risks to be encountered, and by providing the person with the experience of that situation in the virtual or artificial environment. The simulation application helps to increase the knowledge and skills of health professionals in the field of obstetrics in order to improve maternal and newborn health and reduce morbidity and mortality rates. The simulation application enables midwifery education to become more comprehensive, resulting in improved patient care and increased patient safety and supports the development of midwifery skills by facilitating students' learning abilities in the intersection of theory and practice. Contrary to traditional methods in education, the application of simulation enables midwifery students to graduate as individuals who act with the approach of a multidisciplinary team, and who are equipped, competent in their field have high self-confidence. The aim of this review is to examine the relevant literature and to reveal the role and importance of the use of simulation in midwifery education.
Günümüz teknoloji çağında tıp eğitimi içerisinde önemli bir yeri olan simülasyon uygulaması, ebelik eğitiminin de vazgeçilmez unsuru haline gelmiştir. Günümüzde simülasyon eğitimi; servikal dilatasyonun değerlendirilmesi, amniosentez, doğum, makat doğum ve omuz distosisinin yönetimi, umbilikal kord prolapsusu, eklampsi, postpartum kanama, yenidoğanın ilk bakımı ve maternal kardiyak arrest gibi obstetride pek çok durumda yaygın olarak kullanılmaktadır. Önemli bir eğitim stratejisi haline gelmiş olan simülasyon uygulaması; bir duruma ait gerçek koşulları oluşturarak, karşılaşılacak olası riskleri almadan, sanal ya da yapay ortamda kişiye o duruma ait deneyim kazandırarak multidisipliner bir yaklaşımla sağlık becerisini ortaya koymayı amaçlar. Simülasyon uygulamasının; anne ve yenidoğan sağlığının yükseltilmesi, morbidite ve mortalite oranlarının azaltılması ve obstetri alanındaki sağlık profesyonellerinin bilgi ve becerilerinin arttırılması konusundaki yeri ve önemi tartışılmaz bir gerçektir. Simülasyon uygulaması, ebelik eğitiminin daha kapsamlı hale dönüşmesini sağlayarak hasta bakımının gelişmesine ve hasta güvenliğinin artmasına katkı sağlar. Bu yönüyle simülasyon uygulaması, teori ve pratik arasında öğrencilerin öğrenme yeteneklerini kolaylaştırarak ebelik becerilerinin gelişimini destekler. Eğitimde geleneksel yöntemlerin aksine simülasyon uygulaması; ebelik öğrencilerinin multidisipliner ekip anlayışıyla hareket eden, donanımlı, alanında yetkin ve özgüveni yüksek bireyler olarak mezun olmalarına olanak sağlar. Bu derlemenin amacı, ilgili literatür incelenerek ebelik eğitiminde simülasyon kullanımın rolünü ve önemini ortaya koymaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Obstetrics and Gynaecology |
Journal Section | reviews |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2024 |
Submission Date | December 28, 2022 |
Acceptance Date | June 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |
Sağlık Akademisi Kastamonu, 2017 yılından itibaren UAK doçentlik kriterlerine göre 1-b dergiler (SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI dışındaki uluslararası indekslerde taranan dergiler) sınıfında yer almaktadır. SAĞLIK AKADEMİSİ KASTAMONU Dergi kapağı Türk Patent Enstitüsü tarafından tescil edilmiştir.