Comparison of the Importance of Nursing Seniors to Patient Privacy and their Moral Sensitivity
Year 2023,
, 237 - 248, 01.08.2023
Gamze Göke Arslan
,
Leyla Khorshid
,
Şebnem Çınar Yücel
Abstract
Introduction: Patient privacy is one of the most important principles to be protected during nursing interventions. Nurses face ethical problems that are difficult to solve. In order to diagnose and effectively solve these ethical problems, nurses' moral sensitivities should be developed. Aim: This study was conducted to compare the importance of nursing senior students to patient privacy and their moral sensitivities. Material and Methods: The descriptive- correlational study was conducted with 87 senior nursing students studying at a faculty providing nursing education at the undergraduate level in Central Anatolia (Turkey) between October 2018 and December 2018. Question Form, Patient Privacy Scale and Moral Sensitivity Questionnaire were used in data collection. Results: In this study, it was determined that nursing students attach great importance to patient privacy (4.68±0.34) and their moral sensitivity average score is moderate (92.35±14.37). It was determined that there is a weak negative relationship between the students' Patient Privacy Scale and Moral Sensitivity Questionnaire total mean score. Conclusion and suggestions: It was determined that the importance given to patient privacy by senior nursing students is high, their moral sensitivity is at a moderate level. It is recommended that the vocational education of nursing students who are candidates to be members of the profession should be planned in a way that includes the importance given to patient privacy and increases their moral sensitivity in clinical practices.
References
- Akar, Y., Özyurt, E., Erduran, S., Uğurlu, D., & Aydın, İ. (2019). Hasta mahremiyetinin değerlendirilmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 6(1), 18-24.
- Aktan, G. G., Eşer, İ., & Kocaçal, E. (2019). Hemşirelerin Hasta Mahremiyetini Koruma ve Sürdürme Durumları ile Etkileyen Faktörler. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(4), 301-305. https://doi.org/10.5222/HEAD.2019.301
- Aktaş, D., & Baykara, Z. G. (2020). Stomalı bireylerde hassas bir konu: mahremiyet. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 8-15.
- Akten, R. (2017). Hastanelerde Hasta Mahremiyetine Gösterilen Özenin Hasta Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi (Antalya Örneği) (Tez No. 462515). [Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Akyüz, E.B., & Erdemir, F. (2013). Surgical patients and nurses’ opinions and expectations about privacy in care. Nursing Ethics, 29, 1-2. https://doi.org/10.1177/0969733012468931
- Atalay, H.N. (2021). Mahremiyet Kapsamında Kişisel Sağlık Verilerinin Korunması ve Depolanması. Journal of Academic Perspective on Social Studies, (1), 1-20. https://doi.org/10.35344/japss.786353
- Baykara, Z.G., Gündüz, C.S., & Eyüboğlu, G. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin ahlaki duyarlılıklarının profesyonellik tutum düzeylerine etkisi. Çukurova Medical Journal, 44(3), 712-722. https://doi.org/10.17826/cumj.484901
- Borhani, F., Abbaszadeh, A., & Hoseinabadi-Farahani, M.J. (2016). Moral sensitivity and its dimensions in Iranian nursing students. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 9.
- Ceylan, S.S., & Çetinkaya, B. (2020). Attitudes towards gossip and patient privacy among paediatric nurses. Nursing Ethics, 27, 289-300. https://doi.org/ 10.1177/0969733019845124.
- Çınar, İ.Ö., & Dağlı, F. (2021). Mesleki Uygulama Yapan Öğrencilerin Hasta Mahremiyetine İlişkin Görüşü. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, 29(1), 78-85. https://doi.org/ 10.5336/mdethic.2020-77464.
- Çingöl, N., Karakaş, M., Zengin, S., & Çelebi, E. (2018). İntörn Hemşirelerin Problem Çözme Algıları ve Ahlaki Duyarlılıklarının İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 14,1-23.
- Dalcalı, B.K., & Şendir, M. (2016). Hemşirelerin Kişisel Değerleri ile Etik Duyarlılıkları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 24(1), 1-9. https://doi.org/10.17672/fnhd.72011.
- Doğan, P., Tarhan, M. & Kürklü, A. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ahlaki duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(2), 119-124. https://doi.org/ :10.5222/HEAD.2019.119.
- Fernández‐Feito, A., Basurto‐Hoyuelos, S., Palmeiro‐Longo, M. R., & García‐Díaz, V. (2019). Differences in professional values between nurses and nursing students: a gender perspective. International nursing review, 66(4), 577-589. https://doi.org/10.1111/inr.12543.
- Filizöz, B., Mesci, G., Aşcı, A., & Bağcıvan, E. (2015). Hemşirelerde etik duyarlılık: Sivas ili merkez kamu hastanelerinde bir araştırma. İş Ahlakı Dergisi, 8(1), 47-66. https://doi.org/10.12711/tjbe.2015.8.1.0144.
- Gürdoğan, E. P., Aksoy, B., & Kınıcı, E. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılık düzeyleri ve mesleki değerler ile ilişkisi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(3), 147-154. https://doi.org/ 10.5222/SHYD.2018.147.
- Hayran, M., & Hayran, M. (2011). Basic Statistic for Health Researh. Ankara: Art Ofset Matbacılık Yayıncılık Org. Ltd Şti., p.132–332.
- Öztürk, H., Bahçecik, N., & Özçelik, K.S. (2014). The development of the patient privacy scale in nursing. Nursing ethics, 21(7), 812-828. https://doi.org/10.1177/0969733013515489
- International Council of Nurses (ICN). (2012). The ICN Code of Ethics. Geneva, Switzerland. http://www.abennacional.org.br/images/conteudo/file/ICN%20Code%20of%20Ethics%202012.pdf
- Kahriman, İ., & Çalık, K.Y. (2017). Klinik Hemşirelerin Etik Duyarlılığı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 111-121.
- Kalaycı, Ş. (2016). Korelasyon Analizi. Şeref Kalaycı (Edit.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (pp:116-125). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
- Karaca, T. (2018). The moral sensibility of nursing students. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 24-30. https://doi.org/ 10.17681/hsp.319379.
- Kaya, H., Işik, B., Şenyuva, E., & Kaya, N. (2017). Personal and professional values held by baccalaureate nursing students. Nursing Ethics, 24(6), 716-731. https://doi.org/ 10.1177/0969733015624488.
- Akca, N. K., Simsek, N., Arslan, D. E., Senturk, S., & Akca, D. (2017). Moral sensitivity among senior nursing students in Turkey. International Journal of Caring Sciences, 10(2), 1031-1039.
- Lützén, K., Evertzon, M., & Nordin, C. (1997). Moral sensitivity in psychiatric practice. Nursing Ethics, 4(6), 472-482.
- Nelwati, N., Abdullah, K.L., & Chong, M. C. (2019). Factors influencing professional values among Indonesian undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 41, 102648. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.102648.
- Özkan, Z. K., Çil S., & Mayda, Z. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Mahremiyetini Korumaya Yönelik Davranışlarının Belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(2), 312-320. https://doi.org/ 10.33715/inonusaglik.718308.
- Rahnama, F., Mardani-Hamooleh, M., & Kouhnavard, M. (2017). Correlation between moral sensitivity and self-esteem in nursing personnel. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 10.
- Salar, A. R., Zare, S., & Sharifzadeh, E. (2016). The survey of nursing students' ethical sensitivity. Biology and Medicine, 8(5), 1-4. https://doi.org/10.4172/0974-8369.100031.
- Şahiner, P., Babadağlı, B., & Ersoy, N. (2019). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin ahlaki duyarlılığı. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 86-90. https://doi.org/10.30934/kusbed.522406.
- Türk Hemşireler Derneği (THD). (2009). Hemşireler için etik ilke ve sorumluluklar. Ankara: Türk Hemşireler Derneği. https://www.thder.org.tr/uploads/files/hemsire-brosur.pdf
- Tosun, H. (2018). Ahlaki duyarlılık anketi (ADA): Türkçe geçerlik ve güvenirlik uyarlaması. Çağdaş Tıp Dergisi, 8(4), 316-321. https://doi.org/10.16899/gopctd.467052
- Yeom, H.A., Ahn, S.H., & Kim, S.J. (2017). Effects of ethics education on moral sensitivity of nursing students. Nursing ethics, 24(6), 644-652. https://doi.org/10.1177/0969733015622060
Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Hasta Mahremiyetine Verdikleri Önem ile Ahlaki Duyarlılıklarının Karşılaştırılması
Year 2023,
, 237 - 248, 01.08.2023
Gamze Göke Arslan
,
Leyla Khorshid
,
Şebnem Çınar Yücel
Abstract
Giriş: Hasta mahremiyeti, hemşirelik girişimleri sırasında korunması gereken en önemli ilkelerden biridir. Hemşireler çözümü zor etik sorunlarla karşılaşmaktadır. Karşılaşılan bu etik sorunların tanılanması ve etkin bir şekilde çözülebilmesi için ahlaki duyarlılıklarının gelişmiş olması gerekmektedir. Amaç: Bu çalışma hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hasta mahremiyetine verdikleri önem ile ahlaki duyarlılıklarının karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı- ilişkisel tipteki çalışma, Ekim 2018- Aralık 2018 tarihleri arasında İç Anadolu Bölgesi’nde bulunan lisans düzeyinde hemşirelik eğitimi veren bir fakültede okuyan 87 hemşirelik son sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında Soru Formu, Hasta Mahremiyeti Ölçeği ve Ahlaki Duyarlılık Anketi kullanılmıştır. Bulgular: Bu araştırmada hemşirelik öğrencilerinin hasta mahremiyetine verdikleri önem yüksek (4.68±0.34) ve ahlaki duyarlılık puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu (92.35±14.37) belirlenmiştir. Öğrencilerin Hasta Mahremiyeti Ölçeği ve Ahlaki Duyarlılık Anketi toplam puan ortalamaları arasında negatif yönde zayıf bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Sonuç ve öneriler: Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hasta mahremiyetine verdikleri önem yüksek, ahlaki duyarlılıkları orta düzeyde saptanmıştır. Meslek üyesi olmaya aday olan hemşirelik öğrencilerinin meslek eğitiminin hasta mahremiyetine verilen önemi içeren ve klinik uygulamalarda ahlaki duyarlılıklarını arttıracak şekilde planlanması önerilmektedir.
References
- Akar, Y., Özyurt, E., Erduran, S., Uğurlu, D., & Aydın, İ. (2019). Hasta mahremiyetinin değerlendirilmesi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 6(1), 18-24.
- Aktan, G. G., Eşer, İ., & Kocaçal, E. (2019). Hemşirelerin Hasta Mahremiyetini Koruma ve Sürdürme Durumları ile Etkileyen Faktörler. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(4), 301-305. https://doi.org/10.5222/HEAD.2019.301
- Aktaş, D., & Baykara, Z. G. (2020). Stomalı bireylerde hassas bir konu: mahremiyet. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 8-15.
- Akten, R. (2017). Hastanelerde Hasta Mahremiyetine Gösterilen Özenin Hasta Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi (Antalya Örneği) (Tez No. 462515). [Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
- Akyüz, E.B., & Erdemir, F. (2013). Surgical patients and nurses’ opinions and expectations about privacy in care. Nursing Ethics, 29, 1-2. https://doi.org/10.1177/0969733012468931
- Atalay, H.N. (2021). Mahremiyet Kapsamında Kişisel Sağlık Verilerinin Korunması ve Depolanması. Journal of Academic Perspective on Social Studies, (1), 1-20. https://doi.org/10.35344/japss.786353
- Baykara, Z.G., Gündüz, C.S., & Eyüboğlu, G. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin ahlaki duyarlılıklarının profesyonellik tutum düzeylerine etkisi. Çukurova Medical Journal, 44(3), 712-722. https://doi.org/10.17826/cumj.484901
- Borhani, F., Abbaszadeh, A., & Hoseinabadi-Farahani, M.J. (2016). Moral sensitivity and its dimensions in Iranian nursing students. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 9.
- Ceylan, S.S., & Çetinkaya, B. (2020). Attitudes towards gossip and patient privacy among paediatric nurses. Nursing Ethics, 27, 289-300. https://doi.org/ 10.1177/0969733019845124.
- Çınar, İ.Ö., & Dağlı, F. (2021). Mesleki Uygulama Yapan Öğrencilerin Hasta Mahremiyetine İlişkin Görüşü. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics, 29(1), 78-85. https://doi.org/ 10.5336/mdethic.2020-77464.
- Çingöl, N., Karakaş, M., Zengin, S., & Çelebi, E. (2018). İntörn Hemşirelerin Problem Çözme Algıları ve Ahlaki Duyarlılıklarının İncelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 14,1-23.
- Dalcalı, B.K., & Şendir, M. (2016). Hemşirelerin Kişisel Değerleri ile Etik Duyarlılıkları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 24(1), 1-9. https://doi.org/10.17672/fnhd.72011.
- Doğan, P., Tarhan, M. & Kürklü, A. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin bireyselleştirilmiş bakım algıları ile ahlaki duyarlılık düzeyleri arasındaki ilişki. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16(2), 119-124. https://doi.org/ :10.5222/HEAD.2019.119.
- Fernández‐Feito, A., Basurto‐Hoyuelos, S., Palmeiro‐Longo, M. R., & García‐Díaz, V. (2019). Differences in professional values between nurses and nursing students: a gender perspective. International nursing review, 66(4), 577-589. https://doi.org/10.1111/inr.12543.
- Filizöz, B., Mesci, G., Aşcı, A., & Bağcıvan, E. (2015). Hemşirelerde etik duyarlılık: Sivas ili merkez kamu hastanelerinde bir araştırma. İş Ahlakı Dergisi, 8(1), 47-66. https://doi.org/10.12711/tjbe.2015.8.1.0144.
- Gürdoğan, E. P., Aksoy, B., & Kınıcı, E. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin etik duyarlılık düzeyleri ve mesleki değerler ile ilişkisi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 5(3), 147-154. https://doi.org/ 10.5222/SHYD.2018.147.
- Hayran, M., & Hayran, M. (2011). Basic Statistic for Health Researh. Ankara: Art Ofset Matbacılık Yayıncılık Org. Ltd Şti., p.132–332.
- Öztürk, H., Bahçecik, N., & Özçelik, K.S. (2014). The development of the patient privacy scale in nursing. Nursing ethics, 21(7), 812-828. https://doi.org/10.1177/0969733013515489
- International Council of Nurses (ICN). (2012). The ICN Code of Ethics. Geneva, Switzerland. http://www.abennacional.org.br/images/conteudo/file/ICN%20Code%20of%20Ethics%202012.pdf
- Kahriman, İ., & Çalık, K.Y. (2017). Klinik Hemşirelerin Etik Duyarlılığı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 111-121.
- Kalaycı, Ş. (2016). Korelasyon Analizi. Şeref Kalaycı (Edit.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (pp:116-125). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
- Karaca, T. (2018). The moral sensibility of nursing students. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 24-30. https://doi.org/ 10.17681/hsp.319379.
- Kaya, H., Işik, B., Şenyuva, E., & Kaya, N. (2017). Personal and professional values held by baccalaureate nursing students. Nursing Ethics, 24(6), 716-731. https://doi.org/ 10.1177/0969733015624488.
- Akca, N. K., Simsek, N., Arslan, D. E., Senturk, S., & Akca, D. (2017). Moral sensitivity among senior nursing students in Turkey. International Journal of Caring Sciences, 10(2), 1031-1039.
- Lützén, K., Evertzon, M., & Nordin, C. (1997). Moral sensitivity in psychiatric practice. Nursing Ethics, 4(6), 472-482.
- Nelwati, N., Abdullah, K.L., & Chong, M. C. (2019). Factors influencing professional values among Indonesian undergraduate nursing students. Nurse Education in Practice, 41, 102648. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.102648.
- Özkan, Z. K., Çil S., & Mayda, Z. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Hasta Mahremiyetini Korumaya Yönelik Davranışlarının Belirlenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 8(2), 312-320. https://doi.org/ 10.33715/inonusaglik.718308.
- Rahnama, F., Mardani-Hamooleh, M., & Kouhnavard, M. (2017). Correlation between moral sensitivity and self-esteem in nursing personnel. Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 10.
- Salar, A. R., Zare, S., & Sharifzadeh, E. (2016). The survey of nursing students' ethical sensitivity. Biology and Medicine, 8(5), 1-4. https://doi.org/10.4172/0974-8369.100031.
- Şahiner, P., Babadağlı, B., & Ersoy, N. (2019). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin ahlaki duyarlılığı. Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(2), 86-90. https://doi.org/10.30934/kusbed.522406.
- Türk Hemşireler Derneği (THD). (2009). Hemşireler için etik ilke ve sorumluluklar. Ankara: Türk Hemşireler Derneği. https://www.thder.org.tr/uploads/files/hemsire-brosur.pdf
- Tosun, H. (2018). Ahlaki duyarlılık anketi (ADA): Türkçe geçerlik ve güvenirlik uyarlaması. Çağdaş Tıp Dergisi, 8(4), 316-321. https://doi.org/10.16899/gopctd.467052
- Yeom, H.A., Ahn, S.H., & Kim, S.J. (2017). Effects of ethics education on moral sensitivity of nursing students. Nursing ethics, 24(6), 644-652. https://doi.org/10.1177/0969733015622060