Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ VE İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN YAŞLI AYRIMCILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARI

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 23, 30.04.2017
https://doi.org/10.25279/sak.303050

Abstract




Bu çalışma üniversite öğrencilerinin yaşlı bireylere
ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma örneklemini
yaşlılık ve yaşlı bakımı ile ilgili eğitim alan Sağlık Bilimleri Fakültesi ve
yaşlılığa yönelik özel bir eğitim almayan İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan toplamda 150 öğrenci oluşturmaktadır.
Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği
kullanılmıştır. Verilerin analizinde T Testi ve Tek Yön Anova Testi
kullanılmıştır. Ayrıca Kişisel Bilgi Formu ile elde edilen bilgiler yüzde ve
frekans olarak verilmiştir. Çalışmanın sonucunda kadın öğrencilerin erkek
öğrencilere göre ve Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin diğer öğrencilere
göre yaşlı bireylere yönelik daha olumlu tutumlara sahip olduğu saptanmıştır.
Ayrıca, ailede yaşlı bir bireyin olması, evde yaşlı bir bireyle birlikte yaşama
ve yaşlı bireylerle yüksek oranda karşılaşma sıklığına sahip olma gibi
yaşlılarla teması arttıran özelliklerin de olumlu tutumları arttırdığı
bulgulanmıştır.




References

  • Adıbelli, D., Türkoğlu N. ve Kılıç, D. (2013) Öğrenci hemşirelerin yaşlılığa ilişkin görüşlerin ve yaşlılara karşı tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 6(1) s. 2-8.
  • Akdemir, N., Çınar, F. İ. ve Görgülü, Ü. (2007). Yaşlılığın Algılanması ve Yaşlı Ayrımcılığı, Turkish Journal of Geriatrics, 10(4): 215-222.
  • Akın, G. (2006). Her Yönüyle Yaşlılık. Ankara: Palme Yayıncılık; s.43-83.
  • Aslan, H. (2012) Yaşlıların istismar ve ihmal ile karşılaşma durumları ve etkileyen faktörler. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi) Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Aydın, T., ve Aydın, B. (2014). Hemşirelik öğrencilerin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi ve Davranışları, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, Cilt No: 12(11-18).
  • Bilir, N., Subaşı, P. N. (2006). Yaşlılık Sorunları. Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Ed. Ç. Güler, L. Akın) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları s. 1020-1031.
  • Buz, S. (2015). Yaşlı Bireylere Yönelik Yaş Ayrımcılığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 14(53): 268-278.
  • Büken, Nüket Örnek (2008), “Yaşlılık Etiği”, Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı, Ekim, 2008, Vol.1.N.1: 205-218.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, G. (1990). Emeklilik ve Yaşlılık Dönemi Uyum Sorunları. Kurgu Dergisi, Sayı:8, 633-637.
  • Cangöz, B., Uluç, S. (2006). Yaşlının Psikolog Tarafından Değerlendirilmesi. Geriatri ve Gerontoloji (Ed. S. Arıoğul) 1. baskı. Ankara: Özyurt Matbaacılık s. 221-231.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi. (2013).
  • Çayır, K. (2012) Yaşa dayalı ayrımcılık, Ayrımcılık Çok Boyutlu Yaklaşımlar içinde. Derleyenler: Kenan Çayır, Müge Ayan Ceyhan, İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çilingiroğlu, N. ve Demirel, S. (2004). Yaşlılık ve yaşlı ayrımcılığı. Turkish Journal of Geriatrics, 7(4): 225-30.
  • Erkal, S. (2014) Aile içi şiddet ve yaşlılar. https://www.researchgate.net/publication/237396551_AILE_ICI_SIDDET_VE_YASLILAR adresinden 20.11.2016 tarihinde alınmıştır.

Comparision Of Attitudes Of Faculty of Health Sciences And Faculty Of Economics And Administrative Sciences' Students Towards Elder Discrimination

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 23, 30.04.2017
https://doi.org/10.25279/sak.303050

Abstract

This study was conducted in order to investigate the attitudes of university students
towards elderly people. The sample of research consists of 150 students from the
Faculty of Health Sciences, at which students take lessons about old age and elderly
care, and the Faculty of Economics and Administrative Sciences, at which students
do not receive any special education for old age. The Personal Information Form and
the Age Discrimination Attitude Scale were used to collect the data. The Age
Discrimination Attitude Scale was used after taking a written permission from
Vefikuluçay. Data analyses are done through t-test and variance analysis. In
addition, the information obtained from the Personal Information Form is presented
through percentage and frequency rates. According to the findings of this
study, female students’ attitudes towards elderly people are more positive than male
students. Faculty of Health Sciences students’ attitudes towards elderly people are
more positive than Faculty of Economics and Administrative Sciences. Also, results
indicate that attitudes of students toward elderly adults are affected positively by
having an elderly person in the family, living with an elderly person at home and
having high frequency of encountering and getting touch with elderly. When
research points are considered, further studies can be done with groups higher in
negative attitudes towards elderly.

References

  • Adıbelli, D., Türkoğlu N. ve Kılıç, D. (2013) Öğrenci hemşirelerin yaşlılığa ilişkin görüşlerin ve yaşlılara karşı tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 6(1) s. 2-8.
  • Akdemir, N., Çınar, F. İ. ve Görgülü, Ü. (2007). Yaşlılığın Algılanması ve Yaşlı Ayrımcılığı, Turkish Journal of Geriatrics, 10(4): 215-222.
  • Akın, G. (2006). Her Yönüyle Yaşlılık. Ankara: Palme Yayıncılık; s.43-83.
  • Aslan, H. (2012) Yaşlıların istismar ve ihmal ile karşılaşma durumları ve etkileyen faktörler. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi) Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Aydın, T., ve Aydın, B. (2014). Hemşirelik öğrencilerin Yaşlı Ayrımcılığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi ve Davranışları, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, Cilt No: 12(11-18).
  • Bilir, N., Subaşı, P. N. (2006). Yaşlılık Sorunları. Halk Sağlığı Temel Bilgiler (Ed. Ç. Güler, L. Akın) Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları s. 1020-1031.
  • Buz, S. (2015). Yaşlı Bireylere Yönelik Yaş Ayrımcılığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 14(53): 268-278.
  • Büken, Nüket Örnek (2008), “Yaşlılık Etiği”, Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı, Ekim, 2008, Vol.1.N.1: 205-218.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, G. (1990). Emeklilik ve Yaşlılık Dönemi Uyum Sorunları. Kurgu Dergisi, Sayı:8, 633-637.
  • Cangöz, B., Uluç, S. (2006). Yaşlının Psikolog Tarafından Değerlendirilmesi. Geriatri ve Gerontoloji (Ed. S. Arıoğul) 1. baskı. Ankara: Özyurt Matbaacılık s. 221-231.
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal Kitabevi. (2013).
  • Çayır, K. (2012) Yaşa dayalı ayrımcılık, Ayrımcılık Çok Boyutlu Yaklaşımlar içinde. Derleyenler: Kenan Çayır, Müge Ayan Ceyhan, İstanbul, Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çilingiroğlu, N. ve Demirel, S. (2004). Yaşlılık ve yaşlı ayrımcılığı. Turkish Journal of Geriatrics, 7(4): 225-30.
  • Erkal, S. (2014) Aile içi şiddet ve yaşlılar. https://www.researchgate.net/publication/237396551_AILE_ICI_SIDDET_VE_YASLILAR adresinden 20.11.2016 tarihinde alınmıştır.
There are 15 citations in total.

Details

Journal Section Original research articles
Authors

Hayat Boz This is me

Nagihan Gökçe

Aysu Özüstün Kıral

Ercan Mutlu This is me

Nurcan Selvi This is me

Derya Ünlü This is me

Gülçin Yılmaz This is me

Publication Date April 30, 2017
Submission Date March 30, 2017
Acceptance Date April 29, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Boz, H., Gökçe, N., Özüstün Kıral, A., Mutlu, E., et al. (2017). SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ VE İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN YAŞLI AYRIMCILIĞINA İLİŞKİN TUTUMLARI. Sağlık Akademisi Kastamonu, 2(1), 1-23. https://doi.org/10.25279/sak.303050

Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.