Bu
çalışmanın amacı hemşirelerde duygusal zekanın iletişim becerilerine etkisini
belirlemektir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verileri Kamu Hastaneler
Birliğine bağlı iki devlet hastanesinde görev yapan 200 hemşireden elde
edilmiştir. Veriler kişisel bilgi formu, Duygusal Zeka Ölçeği ve İletişim
Becerileri Envanteri ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi tanımlayıcı istatistikler,
pearson korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile yapılmıştır. Çalışmada
hemşirelerin duygusal zeka düzeyinin yüksek ve iletişim becerilerinin iyi
olduğu belirlenmiştir. Hemşirelerin duygusal zeka düzeyi ile iletişim
becerileri arasında olumlu, anlamlı ve orta düzeyde bir ilişki olduğu ortaya
çıkmıştır. Duygusal zekanın kişilerarası beceriler boyutunun hemşirelerin
bilişsel iletişim becerilerini, stresle başa çıkma boyutunun ise, hemşirelerin
duygusal ve davranışsal iletişim becerilerini anlamlı düzeyde yordadığı belirlenmiştir.
Araştırma sonucunda, hemşirelerin kişilerarası becerilerinin bilişsel iletişim
becerilerini, stresle başa çıkma becerilerinin ise duygusal ve davranışsal
iletişim becerilerini etkilemede önemli bir faktör olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to identify the relationship between emotional intelligence level of nurses and their communication skills. Relational screening model was used in the study. Research data were obtained from 200 nurses who worked at the two state hospitals affiliated to the Public Hospitals Association. Data were collected using Personal Information Form, Emotional Intelligence Scale and Communication Skills Inventory. Data were analysed by definitive statistics, pearson correlation and multiple regression analysis. It was determined that the nurses’ emotional
intelligence level is high and their level of communication skills is good. A positive,
meaningful and moderate relationship was identified between the emotional
intelligence level and communication skills of the nurses. It was determined that the
interpersonal skills dimension of emotional intelligence significantly predicts nurses'
cognitive communication skills and the stress coping dimension of emotional
intelligence significantly predicts nurses' emotional and behavioral communication
skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Submission Date | September 12, 2018 |
Acceptance Date | December 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 1 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.