Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişki: Bir Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 22 - 35, 01.04.2022
https://doi.org/10.25279/sak.617414

Abstract

Aim: The use of social media is a part of daily life, especially among young people, and creates a great transformation in the way young people think, interact and communicate. This study was conducted to determine the relationship between university student’s social media use and communication skills. Materials and Methods: This descriptive and cross- sectional study was conducted at a university’s faculty of health sciences with 400 students in 2018. Participant Identification Form, Social Media Addiction Scale and Communication Skills Inventory were used for the data collection. Results: The average age of the students was 21.01±1.86 and 73.8% of them were females. Of the students, 94.5% used social media, 58.5% spend one to four hours daily in social media, and 39.7% used social media to follow up on current events. The total score of Social Media Addiction Scale was found as 88.53±26.64 and the average score of Communication Skills Inventory was found as 116.47±12.38. there was a negative and low level of correlation between social media addiction and communication skills (r= -0.09, p=0.071). Conclusion and Suggestions: In conclusion, the vast majority of students were found to use social media actively and social media addiction negatively affected their communication skills. Planning and implementation of education and counselling programs about the issue to increase the awareness of the university students is recommended.

References

  • Çalışkan, Z. I., Caner, D., Evgin, N., & Kaplan, B. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım Durumları ve Algıladıkları Stres Düzeyleri. Journal of Human Sciences, 14(3), 2541–2552.
  • Erigüç, H., & Eriş, H. (2013). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri: Harran Üniversitesi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 232–254.
  • Ersanlı, K., & Balcı, S. (1998). İletişim Becerileri Envanterinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Duruşma ve Rehberlik Dergisi, 2(10), 7–12.
  • Gümüş, A. B., Şıpkın, S., Tuna, A., & Keskin, G. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı, Şiddet Eğilimi ve Bazı Demografik Değişkenler Arasındaki İlişki. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(6), 460–467.
  • Jones, N., Blackey, H., Fitzgibbon, K., & Chew, E. (2010). Get out of MySpace. Computers Education, 54, 776–782.
  • Karakoç, E., & Gülsünler, M. E. (2012). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook: Konya Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 42–57.
  • Kaya, H., Turan, N., Hasanoğlu, Ö., Güre, Ö., Arslanova, E., & Elmaz, G. (2015). Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Ağ Sitelerini Kullanma Amacı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 40, 16–31.
  • Kök, A. (2016). Hemşirelerde Problem Çözme ve İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi (Denizli İli Örneği). Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Korkmaz, M., Kılıç, B., Demiray, E., Hablemitoğlu, Ş., Gürkan, A., Yücel, A. S., & Kırık, A. M. (2015). Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı ve Yaptıkları İşe Karşı Algı Düzeyinin Uygulamalı Bir Örneği. Uluslararası Hakemli Beşerî ve Akademik Bilimler Dergisi, 4(13), 59–81.
  • Lin, C.Y., Broström, A., Nilsen, P., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2017). Psychometric validation of the Persian Bergen Social Media Addiction Scale using classic test theory and Rasch models. Journal of Behavioral Addictions, 6(4), 1–10. https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.071
  • Manwong, M., Lohsoonthorn, V., Booranasuksakul, T., & Chaikoolvatana, A. (2018). Effects of a group activity-based motivational enhancement therapy program on social media addictive behaviors among junior high school students in Thailand: a cluster randomized trial. Psychology Research and Behavior Management, Volume 11, 329–339. https://doi.org/10.2147/PRBM.S168869
  • Mendi, B., & Oğuz, G. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Özellikleri Bağlamında İncelenmesi: Bir Vakıf Üniversitesindeki Sağlık Bilimleri Öğrencileri Üzerinde Değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 666–690.
  • O’Reilly, M., Dogra, N., Whiteman, N., Hughes, J., Eruyar, S., & Reilly, P. (2018). Is social media bad for mental health and wellbeing? Exploring the perspectives of adolescents. Clinical Child Psychology And Psychiatry, 23(4), 601–613. https://doi.org/10.1177/1359104518775154
  • Oktan, V. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı, Yalnızlık ve Algılanan Sosyal Destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281–292.
  • Özdemir, G. A., & Kaya, H. (2013). Midwifery and nursing students communication skills and life orientation: correlation with stres coping approaches. Nursing and Midwifery Studies, 2(2), 198–205.
  • Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Sosyal Medya ve Eğitim Etkileşimi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken, 7(1), 101–120.
  • Shensa, A., Escobar-Viera, C. G., Sidani, J. E., Bowman, N. D., Marshal, M. P., & Primack, B. A. (2018). Problematic Social Media Use and Depressive Symptoms among U.S. Young Adults: A Nationally-Representative Study. Social Science & Medicine, 4930(182), 150–157. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2017.03.061.Problematic
  • Şişman, B. (2016). İletişim Becerileri İle Yetişkinlerdeki Bağlanma Biçimlerinin Psikopatoloji Belirtileri Arasındaki İlişki. Beykent Üniversitesi, Ankara.
  • Toy, S. (2007). Mühendislik Ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Turgut, M., Kutlu, G., & Mut, S. (2018). Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerileri İle Sosyal Medya Kullanımları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 6(1), 185–205.
  • Tutgun-Ünal, A. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tutgun-Ünal, A., & Deniz, L. (2016). Investigation Of Social Media Addiction Of University Students. Route Educational and Social Science Journal, 3(2), 155–181.
  • Yıldız, A., & Demir, F. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17(37), 18–35.

Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişki: Bir Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği

Year 2022, Volume: 7 Issue: 1, 22 - 35, 01.04.2022
https://doi.org/10.25279/sak.617414

Abstract

Amaç: Sosyal medya kullanımı, özellikle gençler arasında günlük hayatın bir parçası olmakta ve gençlerin düşünme, etkileşim ve iletişim biçimlerinde büyük bir dönüşüm yaratmaktadır. Bu çalışma üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımları ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte tasarlanan araştırma 2018 yılında, bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 400 öğrenci ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak, Katılımcı Tanıtım Formu, Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği ve İletişim Becerileri Envanteri kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21.01±1.86 ve %73.8’i kadındır. Öğrencilerin %94.5’inin sosyal medyayı kullandığı, %58,5’inin günde 1-4 saat sosyal medyada vakit geçirdiği, %39.7’sinin sosyal medyayı güncel olayları takip etmek amaçlı kullandığı belirlenmiştir. Öğrencilerin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalamasının 88.53±26.64, İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalamasının 116.47±12.38 olduğu saptanmıştır. Sosyal medya bağımlılığı ile iletişim becerileri arasında ters yönde/negatif ve düşük düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir (r=-0.09 p=0.071). Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak, öğrencilerin büyük çoğunluğunun sosyal medyayı aktif kullandığı ve sosyal medya bağımlılığının iletişim becerilerini olumsuz etkilediği bulunmuştur. Üniversite öğrencilerinin farkındalığının artırılması için konuyla ilgili eğitim ve danışmanlık programlarının planlanması ve uygulanması önerilir.

References

  • Çalışkan, Z. I., Caner, D., Evgin, N., & Kaplan, B. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İnternet Kullanım Durumları ve Algıladıkları Stres Düzeyleri. Journal of Human Sciences, 14(3), 2541–2552.
  • Erigüç, H., & Eriş, H. (2013). Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İletişim Becerileri: Harran Üniversitesi Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 232–254.
  • Ersanlı, K., & Balcı, S. (1998). İletişim Becerileri Envanterinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikolojik Duruşma ve Rehberlik Dergisi, 2(10), 7–12.
  • Gümüş, A. B., Şıpkın, S., Tuna, A., & Keskin, G. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı, Şiddet Eğilimi ve Bazı Demografik Değişkenler Arasındaki İlişki. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(6), 460–467.
  • Jones, N., Blackey, H., Fitzgibbon, K., & Chew, E. (2010). Get out of MySpace. Computers Education, 54, 776–782.
  • Karakoç, E., & Gülsünler, M. E. (2012). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında Facebook: Konya Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 42–57.
  • Kaya, H., Turan, N., Hasanoğlu, Ö., Güre, Ö., Arslanova, E., & Elmaz, G. (2015). Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Sosyal Ağ Sitelerini Kullanma Amacı İle İletişim Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 40, 16–31.
  • Kök, A. (2016). Hemşirelerde Problem Çözme ve İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi (Denizli İli Örneği). Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Korkmaz, M., Kılıç, B., Demiray, E., Hablemitoğlu, Ş., Gürkan, A., Yücel, A. S., & Kırık, A. M. (2015). Hemşirelerin Sosyal Medya Kullanımı ve Yaptıkları İşe Karşı Algı Düzeyinin Uygulamalı Bir Örneği. Uluslararası Hakemli Beşerî ve Akademik Bilimler Dergisi, 4(13), 59–81.
  • Lin, C.Y., Broström, A., Nilsen, P., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2017). Psychometric validation of the Persian Bergen Social Media Addiction Scale using classic test theory and Rasch models. Journal of Behavioral Addictions, 6(4), 1–10. https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.071
  • Manwong, M., Lohsoonthorn, V., Booranasuksakul, T., & Chaikoolvatana, A. (2018). Effects of a group activity-based motivational enhancement therapy program on social media addictive behaviors among junior high school students in Thailand: a cluster randomized trial. Psychology Research and Behavior Management, Volume 11, 329–339. https://doi.org/10.2147/PRBM.S168869
  • Mendi, B., & Oğuz, G. (2018). Üniversite Öğrencilerinin İletişim Becerilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Özellikleri Bağlamında İncelenmesi: Bir Vakıf Üniversitesindeki Sağlık Bilimleri Öğrencileri Üzerinde Değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(1), 666–690.
  • O’Reilly, M., Dogra, N., Whiteman, N., Hughes, J., Eruyar, S., & Reilly, P. (2018). Is social media bad for mental health and wellbeing? Exploring the perspectives of adolescents. Clinical Child Psychology And Psychiatry, 23(4), 601–613. https://doi.org/10.1177/1359104518775154
  • Oktan, V. (2015). Üniversite Öğrencilerinde Problemli İnternet Kullanımı, Yalnızlık ve Algılanan Sosyal Destek. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 281–292.
  • Özdemir, G. A., & Kaya, H. (2013). Midwifery and nursing students communication skills and life orientation: correlation with stres coping approaches. Nursing and Midwifery Studies, 2(2), 198–205.
  • Öztürk, M. F., & Talas, M. (2015). Sosyal Medya ve Eğitim Etkileşimi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken, 7(1), 101–120.
  • Shensa, A., Escobar-Viera, C. G., Sidani, J. E., Bowman, N. D., Marshal, M. P., & Primack, B. A. (2018). Problematic Social Media Use and Depressive Symptoms among U.S. Young Adults: A Nationally-Representative Study. Social Science & Medicine, 4930(182), 150–157. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2017.03.061.Problematic
  • Şişman, B. (2016). İletişim Becerileri İle Yetişkinlerdeki Bağlanma Biçimlerinin Psikopatoloji Belirtileri Arasındaki İlişki. Beykent Üniversitesi, Ankara.
  • Toy, S. (2007). Mühendislik Ve Hukuk Fakülteleri Öğrencilerinin İletişim Becerileri Açısından Karşılaştırılması ve İletişim Becerileriyle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Turgut, M., Kutlu, G., & Mut, S. (2018). Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin İletişim Becerileri İle Sosyal Medya Kullanımları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. İşletme Bilimi Dergisi (JOBS), 6(1), 185–205.
  • Tutgun-Ünal, A. (2015). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tutgun-Ünal, A., & Deniz, L. (2016). Investigation Of Social Media Addiction Of University Students. Route Educational and Social Science Journal, 3(2), 155–181.
  • Yıldız, A., & Demir, F. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin İnternet ve Sosyal Medya Kullanım Amaçlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 17(37), 18–35.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Health, Environmental Health
Journal Section Original research articles
Authors

Emre Uçar This is me 0000-0002-2147-5238

Adile Tümer 0000-0002-3078-6468

Aylin Taner 0000-0002-3386-4863

Nevin Akdolun Balkaya 0000-0003-2374-1541

Publication Date April 1, 2022
Submission Date September 10, 2019
Acceptance Date July 1, 2020
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Uçar, E., Tümer, A., Taner, A., Akdolun Balkaya, N. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişki: Bir Sağlık Bilimleri Fakültesi Örneği. Health Academy Kastamonu, 7(1), 22-35. https://doi.org/10.25279/sak.617414

Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.