Aim: This study was carried out as descriptive research to determine the prenatal attachment level of pregnant women with gestational diabetes and their attitude towards birth. Method: The sample of the study consisted of 101 pregnant women with gestational diabetes who applied to the Gestational Diabetes Policlinic in the Gynecology and Obstetrics Training and Research Hospital in Ankara between July 2018 and September 2018. Research data was gathered by using sociodemographic form, prenatal attachment inventory and childbirth attitudes questionnaire. Results: There is no significant relation between prenatal attachment inventory and birth attitude inventory of pregnant women with gestational diabetes. As the number of pregnancy increases, prenatal attachment inventory level increases too. There is no significant difference between the variables like education, planned pregnancy, treatment way and, prenatal attachment inventory or birth attitude inventory. Conclusion: As a result, it may be recommended to give training and consultancy to women with gestational diabetes on issues such as attachment of mother and fetus by healthcare professionals, and to evaluate the results.
Amaç: Bu çalışma, gestasyonel diyabetli gebelerde prenatal bağlanma ve doğuma karşı tutumu belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapıldı. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Temmuz 2018-Eylül 2018 tarihlerinde Ankara’da bulunan Kadın Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde Gestasyonel Diyabet Polikliniği’ne başvuran 101 gestasyonel diyabetli gebe oluşturdu. Araştırma verileri, sosyodemografik veri formu, prenatal bağlanma envanteri (PBE), doğum tutum ölçeği (DTÖ) ile toplandı. Bulgular: Gestasyonel diyabeti olan gebelerde, PBE ve DTÖ arasında anlamlı bir ilişki saptanmadı. Eğitim, gebeliğin planlı olması ve tedavi şekli vb. gibi değişkenler ile PBE ve doğum tutum ölçekleri arasında anlamlı bir farklılık gözlenmedi. Sonuç: Sonuç olarak, GDM’li kadınlara sağlık profesyonelleri tarafından anne ve fetüs bağlanması gibi konulara yönelik eğitim ve danışmanlık verilmesi, sonuçların değerlendirilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2022 |
Submission Date | June 10, 2020 |
Acceptance Date | February 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.