Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin danışmanlık ve iletişim becerilerinin belirlenmesi amacı ile gerçekleştirildi.
Yöntemler: Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki araştırma, bir devlet üniversitesinin sağlık yüksekokulunun hemşirelik bölümünde öğrenim gören, klinik uygulamaya çıkmış ve kişilerarası ilişkiler dersi almış olan 2., 3. ve 4. sınıf hemşirelik öğrencileri ile gerçekleştirildi (n=336). Veriler Anket Formu, Hemşirelerde Danışmanlık Becerileri Ölçeği ve İletişim Becerileri Envanteri kullanılarak toplandı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21,17±1,58 yıldır. Hemşirelik öğrencilerinin %89’u klinik uygulama eğitimleri sırasında hastalar ile iletişim kurmakta sorun yaşamadığını ve %58,6’sı klinik uygulamam eğitimleri sırasında bakımına yardımcı olduğu hastalara danışmanlık yaptığını belirtti. Öğrencilerin Danışmanlık Becerileri Ölçeği toplam puan ortalaması 46,30±3,45, İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalaması 164,48±12,94 olarak bulundu. Öğrencilerin Danışmanlık Becerileri Ölçeği toplam puan ortalaması ile İletişim Becerileri Envanteri toplam puan ortalamaları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu belirlendi (p<0,05). İkinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin ve kadın öğrencilerin danışmanlık becerilerinin daha yüksek olduğu, klinik uygulama eğitimleri sırasında bakımına yardımcı olduğu hastalara danışmanlık yaptığını ifade eden öğrencilerin ise hem danışmanlık hem de iletişim becerilerinin daha yüksek olduğu belirlendi (p<0,05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin danışmanlık becerileri yüksek, iletişim becerileri ortalamanın üzerindedir. Teorik ve klinik eğitimlerde öğrencilerin iletişim becerilerini arttırmaya yönelik etkinliklerin planlanması önerilmektedir.
This study was conducted to determine the counseling and communication skills of nursing students.
The descriptive and cross-sectional study was conducted with 2nd, 3rd and 4th year nursing students who were educating in the nursing department of health college of a state university, participated into clinical practice and learned interpersonal relations course (n=336). The data were collected by using a Questionnaire Form, the Counseling in Nurses Scale and the Communication Skills Inventory.
The mean age of the students who participated in the study was 21.17 ± 1.58 years. Nursing students 89% stated that they had no problem communicating with the patients during their clinical practice training, and 58.6% stated that they provided counseling to the patients whom they helped to care during their clinical practice training. The total score of the Counseling in Nurses Scale was 46.30 ± 3.45 and the Communication Skills Inventory was 164.48 ± 12.94 of the students. It was determined that there was a positive correlation between the total score of the students Counseling Nurses Scale and the Communication Skills Inventory. It was found that counseling skills of second year students and female students were higher and that the students who stated that they gave counseling to the patients they helped with during their clinical practice training had higher both counseling and communication skills (p<0,005).
Nursing students' counseling skills are high, communication skills are above average. It is recommended to plan activities to increase the communication skills of students in theoretical and clinical training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2022 |
Submission Date | April 23, 2021 |
Acceptance Date | September 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 3 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.