Introduction: It is expected from the nursing profession to provide a holistic care that includes patient-centered and evidence-based research. For this, nurses must graduate with professional competence/competence. Aim: The aim of our study is to determine how competent newly graduated nurses consider themselves professionally. Material and Methods: The research was carried out between April 25 and June 15, 2021 and was conducted with 115 nurses who graduated from a health college nursing department. As a data collection form; Personal information form and Holistic Nursing Proficiency Scale were used for nurses. Statistical analyzes were made with the SPSS 21 package program. Results: It is seen that 54.8% of the newly graduated nurses participating in the research are male, 47.1% are 24 years old and over, 78.3% are Anatolian High School graduates, and 69.6% are working. In addition, the rate of those who stated that they felt professionally competent was 36.5% and the rate of those who felt inadequate was 30.5%. It was found that the rate of those who thought that their professional competence was affected due to the pandemic was 58.2%. In our study, the mean score obtained from the holistic nursing proficiency scale was found to be 5.78±0.86. When the mean scores obtained from the Holistic Nursing Competencies Scale were compared according to the descriptive characteristics of the newly graduated nurses in our study, it was seen that there was a statistically significant difference between the scale mean scores of gender, age, high school graduation, undergraduate graduation grade, and the state of feeling professionally competent (p< 0.05). Conclusion and Suggestions: According to the results of our study, it was found that the professional competence scores of the participants were at a high level. It has been found that the level of professional competence can be affected by some personal characteristics. It is suggested that the findings obtained in this framework should be taken into account by nurse instructors, nurse managers and institution managers in studies to develop holistic care. In addition, considering the fields of interest of newly graduated nurses, it is thought that employing them in clinics may be positive in terms of professional competence.
Giriş: Hemşirelik mesleğinden hasta merkezli ve kanıta dayalı araştırmaların içerdiği bütüncül bir bakımın sağlaması beklenmektedir. Bunun için hemşirelerin mesleki yeterliliğe/yetkinliğe sahip olarak mezun olması gerekmektedir. Amaç: Çalışmamızın amacı yeni mezun olan hemşirelerin mesleki açıdan kendilerini ne kadar yeterli gördüklerini belirlemektir. Gereç ve Yöntemler: Araştırma 25 Nisan-15 Haziran 2021 tarihleri arasında yürütülmüş olup, bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümünden mezun olan 115 hemşire ile yapılmıştır. Veri toplama formu olarak; hemşirelere kişisel bilgi formu ve Bütüncül Hemşirelik Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. İstatistiksel analizler SPSS 21 paket programı ile yapılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan yeni mezun hemşirelerin %54.8’inin erkek, %47.1’inin 24 yaş ve üzeri, %78.3’ünün Anadolu Lisesi mezunu, %69.6’sının çalıştığı görülmektedir. Ayrıca kendini mesleki açıdan yeterli hissettiğini ifade edenlerin oranı %36.5 ve yetersiz hissedenlerin oranı %30.5’dir. Pandemi nedeniyle mesleki yeterliliklerinin etkilendiğini düşünenlerin oranı %58.2 olarak tespit edilmiştir. olduğu bulunmuştur. Çalışmamızda bütüncül hemşirelik yeterlilik ölçeğinden alınan puan ortalamasının 5,78±0,86 olduğu bulunmuştur. Araştırmamızda yeni mezun hemşirelerin tanıtıcı özelliklerine göre Bütüncül Hemşirelik Yeterlilikleri Ölçek’ten alınan puan ortalamaları karşılaştırıldığında, cinsiyet, yaş, mezun olduğu lise, lisans mezuniyet notu ve kendini mesleki acıdan yeterli hissetme durumu ile ölçek puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu görülmektedir (p<0.05). Sonuç ve Öneriler: Çalışma sonucumuza göre katılımcıların mesleki yeterlik puanlarının yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Mesleki yeterlilik düzeyinin bazı kişisel özeliklerden etkilenebileceği bulunmuştur. Bu çerçevede elde edilen bulguların hemşire öğreticiler, hemşire yöneticiler ve kurum yöneticileri tarafından bütüncül bakımı geliştirmeye yönelik olarak yapılacak çalışmalarda dikkate alınması önerilmektedir. Ayrıca yeni mezun hemşirelerin ilgi duydukları alanlar göz önüne alınarak kliniklerde çalıştırılmasının mesleki yeterlilik açısından olumlu olabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 1, 2023 |
Publication Date | August 1, 2023 |
Submission Date | December 23, 2021 |
Acceptance Date | July 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.