Giriş: Jigsaw tekniği, hemşirelik öğrencilerini araştırmaya ve sorumluluk almaya yönlendiren iş birlikli öğrenme yöntemlerinden biridir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik eğitiminde kullanılan Jigsaw tekniğine ilişkin öğrencilerin görüşlerini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Çalışma, Aralık 2022-Ocak 2023 tarihleri arasında Türkiye’nin bir ilinde bulunan devlet üniversitesinin Hemşirelik Bölümü’ne kayıtlı 30 birinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirildi. Veriler, Tanıtıcı Özellikler Formu ve Yarı Yapılandırılmış Odak Grup Görüşmesi Formu ile toplandı. Öğrenciler, 6-8 kişilik gruplara ayrıldı ve toplam 30 öğrencinin katıldığı dört odak grup görüşmesi yapıldı. Görüşmelerin her biri 30-40 dakika sürdü ve veriler yeterli doygunluğa ulaşıncaya kadar görüşmeye devam edildi. Verilerin analizinde, Collaizzi'nin (1978) fenomenolojik analiz adımları ve MAXQDA 2020 yazılımı kullanıldı. Araştırma, COREQ kontrol listesi takip edilerek rapor edilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin Jigsaw tekniğine yönelik görüşlerinden üç tema belirlendi: (1) öğrenirken hissedilen duygular; (2) öğrencilerin görüşleri; (3) bireysel gelişime etkisi. Sonuç ve Öneriler: Öğrenciler, Jigsaw tekniğiyle öğrenirken olumlu ve olumsuz duygular hissettiklerini, bu tekniğe yönelik olumlu ve olumsuz görüş belirttiklerini ve bu tekniğin bireysel gelişimlerine katkı sağladığını belirtmişlerdir. Bu sonuçlar doğrultusunda, hemşirelik eğitiminde Jigsaw tekniğinin kullanılması önerilmektedir. Öne Çıkanlar: Hemşirelik eğitiminde Jigsaw tekniğinin öğretim yöntemi olarak kullanılmasının faydalı olacağı belirlenmiştir.
-
-
Araştırmaya katılan öğrencilere teşekkür ederiz.
Introduction: Jigsaw technique is one of the cooperative learning methods that directs nursing students to research and take responsibility. Objective: The aim of this study is to determine the opinions of the students about the Jigsaw technique used in nursing education. Material and Methods: The study was conducted between December 2022 and January 2023 with 30 first-year students enrolled in the Nursing Department of a state university in a province of Turkey. Data were collected using a Descriptive Characteristics Form and a Semi-structured Focus Group Interview Form. The students were divided into groups of 6-8 students and four focus group interviews were conducted with a total of 30 students. Each interview lasted 30-40 minutes and continued until the data was sufficiently saturated. Collaizzi's (1978) phenomenological analysis steps and MAXQDA 2020 software were used to analyze the data. The research is reported following the COREQ checklist. Results: Three themes were identified from the students' views on the Jigsaw technique: (1) the emotions felt while learning; (2) students' opinions; (3) its effect on individual development. Conclusion and suggestions: The students stated that they felt positive and negative emotions while learning with the Jigsaw technique, expressed positive and negative opinions about this technique, and that this technique contributed to their individual development. In line with these results, the use of the Jigsaw technique in nursing education is recommended. Highlights: It was determined that it would be beneficial to use the Jigsaw technique as a teaching method in nursing education.
-
-
We thank the students who participated in the research.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing, Fundamentals of Nursing |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | March 23, 2023 |
Acceptance Date | June 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 3 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.