Sağlık Yönetimi Mezunları İçin Yetkinlik Gereksinimleri: İş İlanlarının İçerik Analizi
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 3, 482 - 505, 31.12.2024
Anı Hande Mete
,
Selma Söyük
Abstract
Giriş: Sağlık hizmeti yöneticilerinin kurumsal süreçleri iyileştirmek ve böylece hizmet sunumu için daha iyi bir ortam yaratmak için sahip olması gereken bilgi, beceri ve yetkinliklerin neler olduğunun tespit edilmesi önem arz etmektedir. Sektördeki sağlık kurumlarının yönetici adaylarından beklentilerinin ve sağlık kuruluşlarındaki yönetsel iş gerçeğinin sağlık yönetimi eğitimi veren kurumlarla paylaşılması ve koordineli bir bilgi alışverişinin sağlanması bu konuya yönelik temelde doğru adımlar atılmasını sağlayacaktır.
Amaç: Çalışmada sağlık yönetimi mezunlarının istihdam edildiği pozisyonlarla ilgili iş ilanlarında istenen nitelik ve yetkinliklerin mevcut durumunun ortaya koyulması amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma yöntemi olarak içerik analizi kullanılmıştır. Türkiye’nin çevrimiçi istihdam platformlarından 1.11.2022-5.12.2022 tarihlerinde yer alan sağlık kurumlarının idari kadroları için oluşturulan 202 iş ilanının MAXQDA22 programı aracılığıyla içerik analizi gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: İncelenen ilanların sağlık kurumlarına göre dağılımı incelendiğinde en fazla hastanelere ait olan ilanların, ilanların alanlarına göre dağılımına bakıldığında sağlık kurumlarının sağlık turizmine ilişkin faaliyetlerinin yürütüldüğü departmanların yoğunlukta olduğu, eğitim düzeyine göre dağılıma bakıldığında en fazla lisans mezuniyet düzeyinde, pozisyonlara göre dağılımı incelendiğinde ağırlıkla uzman kadrolarında iş ilanlarının bulunduğu görülmektedir. İncelenen ilanlarda işe başvuracak adaylarda işletmecilik bilgi ve becerileri içinde en fazla genel yönetim, stratejik planlama ve pazarlama, bilgi yönetimi kategorisine ilişkin bilgi ve becerilerin önemsendiği görülmektedir. Ayrıca iletişim ve ilişki yönetimi alanında en fazla önemsenen yetkinliklerin iletişim becerileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Sağlık işletmelerinin sağlık yönetimi mezunları için aradıkları istihdam edilebilirlik yetkinliklerinin iletişim ve liderlik becerileri, stratejik yönetim ve bilgi yönetimi gibi alanlarda yoğunlaştığı görülmektedir. Bu sonuçlar sektördeki yönetsel beklentilerle uyumlu sağlık yöneticileri yetiştirilmesinde eğitim kurumlarına yarar sağlayacağı düşünülmektedir.
Ethical Statement
Bu çalışma herhangi bir yerde yayımlanmamış olup, herhangi bir akademik çalışma (tez, sözel veya poster sunum vb.) kapsamında değildir. Çalışma için herhangi bir finansman desteği alınmamış olup, tamamen araştırmacıların kendi olanaklarıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında yazarlar arasında çıkar çatışması bulunmamaktadır. Yazar katkıları; Fikir: AHM, SS; Tasarım: AHM, SS; denetleme: SS; Kaynaklar: AHM; Malzemeler: AHM; Veri Toplama veya İşleme: AHM; Analiz/yorum: AHM, SS; Literatür taraması: AHM; Yazı yazan: AHM; Eleştirel İnceleme: AHM, SS.
References
- Ağaoğlu, F. O., Karagöz, N., & Zabun, S. (2019). Sağlık turizmi uygulamaları ve Türkiye’ye getirilerine ilişkin bir değerlendirme. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 428–450.
- American College of Healthcare Executives. (2020). ACHE healthcare executive competencies assessment tool. American College of Healthcare Executives. https://www.ache.org/
- Anastasiou, S. (2014). Recruitment communication practices in job adverts in Greece through a snapshot of internet sites for job vacancies. International Journal of Economics and Management Sciences, 3(2), 9–17.
- Armstrong, M., & Taylor, S. (2014). Armstrong’s handbook of human resource management practice (13th ed.). Kogan Page.
- Begun, J., & Thygeson, M. (2015). Managing complex healthcare organizations. In M. Fottler, D. Malvey, & D. Slovensky (Eds.), Handbook of healthcare management (pp. 1–17). Business 2015. https://doi.org/10.4337/9781783470167.00005
- Bellini, E., Ottaviano, G., Pinelli, D., & Prarolo, G. (2013). Cultural diversity and economic performance: Evidence from European regions. In M. P. Crescenzi (Ed.), Geography, institutions and regional economic performance (pp. 121–141). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33395-8_7
Denney, R. (1954). Reviewed work: Content analysis in communication research by Bernard Berelson. Audio Visual Communication Review, 2(1), 64-67. https://www.jstor.org/stable/30216709
- Bostan, S., & Tehci, A. (2020). Sağlık hizmetleri pazarlama stratejileri: Bir nitel araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 26, 181–194. https://doi.org/10.18092/ulikidince.590734
- Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: A model for effective performance. John Wiley & Sons.
- Buchbinder, S. B., & Thompson, J. M. (2010). Understanding health care management. In S. B. Buchbinder & J. M. Thompson (Eds.), Career opportunities in healthcare management: Perspectives from the field (pp. 17–29). Jones and Bartlett Publishers.
- Büyükdere, F., & Korkutan, M. (2024). Sağlık hizmetlerindeki pazarlama karması elemanlarının incelenmesi üzerine bir değerlendirme. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 6(1), 78–96. https://doi.org/10.55050/sarad.1292765
- Chouhan, V., & Srivastava, S. (2014). Understanding competencies and competency modeling: A literature survey. IOSR Journal of Business and Management, 16(1), 14–22. https://doi.org/10.9790/487X-16111422
- Çetinkaya, U. M., & Bostan, A. (2023). Sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık tesislerine ait web sitelerinin kalite yönetimi ve sağlık turizmi perspektifinde incelenmesi: Aydın ili örneği. Journal of Travel and Tourism Research, 22(22), 96–115.
- De Vos, A., De Hauw, S., & Willemse, I. (2011). Competency development in organizations: Building an integrative model through a qualitative study. Vlerick Leuven Gent Working Paper Series.
- Hudak, R. P., Brooke, P. P., & Finstuen, K. (2000). Identifying management competencies for healthcare executives: Review of a series of Delphi studies. Journal of Health Administration Education, 18(2), 213–243.
- Hyde, P., Granter, E., Hassard, J., & McCann, L. (2016). Deconstructing the welfare state: Managing healthcare in the age of reform. Routledge.
- Joint Commission International. (2021). JCI accredited organizations. Joint Commission International. https://www.jointcommissioninternational.org/about-jci/jci-accredited-organizations/#f:_Facet_Country=[Turkey] (Erişim tarihi, Ocak 2024)
- Kumar, T., & Kavitha, M. (2019). E-recruitment: The modern trend of recruitment practices. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 6(5), 251–256.
- McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than intelligence. American Psychologist, 28(1), 1–14.
- Meyer, M. (2017). Qualifications and competencies for population health management positions: A content analysis of job postings. Population Health Management, 20(6), 417–426. https://doi.org/10.1089/pop.2016.0156
- Muscalu, E. (2015). Sources of human resources recruitment organization. Management and Economics, 3(79), 351–359.
- NCHL. (2018). National Center for Healthcare Leadership health leadership competency model summary. National Center for Healthcare Leadership Health Leadership Competency Model 3.0. https://www.nchl.org
- Sağlık Bakanlığı. (2014, Mayıs 22). Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensuplarının iş ve görev tanımlarına dair yönetmelik. Resmi Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14.htm
- Sağlık Yönetimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (SAYÇEP). (2017). Sağlık yönetimi ulusal çekirdek eğitim programı (SAYÇEP). https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/saglik_yonetimi.pdf
- Santric Milicevic, M. M., Bjegovic-Mikanovic, V. M., Terzic-Supic, Z. J., & Vasic, V. (2011). Competencies gap of management teams in primary health care. European Journal of Public Health, 21(2), 247–253. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckq094
- Stefl, M. E. (2008). Common competencies for all healthcare managers: The Healthcare Leadership Alliance model. Journal of Healthcare Management, 53(6), 360–374. https://doi.org/10.1097/00115514-200853060-00002
- Tewari, R., & Sharma, R. (2011). Managerial skills for managers in the 21st century. Management, 1(3), 1–12. https://doi.org/10.1016/j.mgs.2011.04.002
- TÜİK. (2021). Türkiye İstatistik Kurumu. https://www.tuik.gov.tr/ (Erişim: Ocak 2024)
- Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188–201.
- Ünal, K. (2017). Competence in healthcare managers: HLA model. Management Review: An International Journal, 12(2), 43–61.
- Woiceshyn, J., & Daellenbach, U. (2018). Evaluating inductive versus deductive research in management studies: Implications for authors, editors, and reviewers. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 13(2), 1277–1288. https://doi.org/10.1108/QROM-01-2018-1628
- Wysocka, M., & Lewandowski, R. (2017). Key competences of a healthcare manager. Journal of Intercultural Management, 9(4), 165–184.
Competency Requirements for Health Management Graduates: Content Analysis of Job Advertisements.
Year 2024,
Volume: 9 Issue: 3, 482 - 505, 31.12.2024
Anı Hande Mete
,
Selma Söyük
Abstract
Introduction: It is important to determine the knowledge, skills, and competencies that healthcare service managers need to improve institutional processes and thus create a better environment for service delivery. Sharing the expectations of healthcare organizations for managerial candidates and the realities of managerial work in healthcare institutions with institutions providing healthcare management education, and ensuring coordinated information exchange, will lay the foundation for taking fundamentally accurate steps on this matter. Aim: of this study is to reveal the current status of the qualifications and competencies sought in job advertisements for positions held by healthcare management graduates. Material and Methods: Content analysis is employed as the analytical method in this study. A total of 202 job advertisements for administrative positions in healthcare institutions were analyzed using the MAXQDA22 program, gathered from Turkey's online employment platforms for a month. Results: It is observed that the majority belong to hospitals. Departments related to health tourism within healthcare institutions are predominant, a predominance of bachelor's degree graduates. The majority are for specialist positions. The most emphasized skills and knowledge sought in applicants include general management, strategic planning and marketing, and information management within the category of business knowledge and skills. Communication skills are identified as the most valued competencies. Conclusion and suggestions: The employability competencies for healthcare management graduates are concentrated in communication and leadership skills, strategic management, and information management. These findings will benefit educational institutions in aligning their programs with the managerial expectations of the sector .
References
- Ağaoğlu, F. O., Karagöz, N., & Zabun, S. (2019). Sağlık turizmi uygulamaları ve Türkiye’ye getirilerine ilişkin bir değerlendirme. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(2), 428–450.
- American College of Healthcare Executives. (2020). ACHE healthcare executive competencies assessment tool. American College of Healthcare Executives. https://www.ache.org/
- Anastasiou, S. (2014). Recruitment communication practices in job adverts in Greece through a snapshot of internet sites for job vacancies. International Journal of Economics and Management Sciences, 3(2), 9–17.
- Armstrong, M., & Taylor, S. (2014). Armstrong’s handbook of human resource management practice (13th ed.). Kogan Page.
- Begun, J., & Thygeson, M. (2015). Managing complex healthcare organizations. In M. Fottler, D. Malvey, & D. Slovensky (Eds.), Handbook of healthcare management (pp. 1–17). Business 2015. https://doi.org/10.4337/9781783470167.00005
- Bellini, E., Ottaviano, G., Pinelli, D., & Prarolo, G. (2013). Cultural diversity and economic performance: Evidence from European regions. In M. P. Crescenzi (Ed.), Geography, institutions and regional economic performance (pp. 121–141). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33395-8_7
Denney, R. (1954). Reviewed work: Content analysis in communication research by Bernard Berelson. Audio Visual Communication Review, 2(1), 64-67. https://www.jstor.org/stable/30216709
- Bostan, S., & Tehci, A. (2020). Sağlık hizmetleri pazarlama stratejileri: Bir nitel araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 26, 181–194. https://doi.org/10.18092/ulikidince.590734
- Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: A model for effective performance. John Wiley & Sons.
- Buchbinder, S. B., & Thompson, J. M. (2010). Understanding health care management. In S. B. Buchbinder & J. M. Thompson (Eds.), Career opportunities in healthcare management: Perspectives from the field (pp. 17–29). Jones and Bartlett Publishers.
- Büyükdere, F., & Korkutan, M. (2024). Sağlık hizmetlerindeki pazarlama karması elemanlarının incelenmesi üzerine bir değerlendirme. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 6(1), 78–96. https://doi.org/10.55050/sarad.1292765
- Chouhan, V., & Srivastava, S. (2014). Understanding competencies and competency modeling: A literature survey. IOSR Journal of Business and Management, 16(1), 14–22. https://doi.org/10.9790/487X-16111422
- Çetinkaya, U. M., & Bostan, A. (2023). Sağlık turizmi yetki belgesine sahip sağlık tesislerine ait web sitelerinin kalite yönetimi ve sağlık turizmi perspektifinde incelenmesi: Aydın ili örneği. Journal of Travel and Tourism Research, 22(22), 96–115.
- De Vos, A., De Hauw, S., & Willemse, I. (2011). Competency development in organizations: Building an integrative model through a qualitative study. Vlerick Leuven Gent Working Paper Series.
- Hudak, R. P., Brooke, P. P., & Finstuen, K. (2000). Identifying management competencies for healthcare executives: Review of a series of Delphi studies. Journal of Health Administration Education, 18(2), 213–243.
- Hyde, P., Granter, E., Hassard, J., & McCann, L. (2016). Deconstructing the welfare state: Managing healthcare in the age of reform. Routledge.
- Joint Commission International. (2021). JCI accredited organizations. Joint Commission International. https://www.jointcommissioninternational.org/about-jci/jci-accredited-organizations/#f:_Facet_Country=[Turkey] (Erişim tarihi, Ocak 2024)
- Kumar, T., & Kavitha, M. (2019). E-recruitment: The modern trend of recruitment practices. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 6(5), 251–256.
- McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than intelligence. American Psychologist, 28(1), 1–14.
- Meyer, M. (2017). Qualifications and competencies for population health management positions: A content analysis of job postings. Population Health Management, 20(6), 417–426. https://doi.org/10.1089/pop.2016.0156
- Muscalu, E. (2015). Sources of human resources recruitment organization. Management and Economics, 3(79), 351–359.
- NCHL. (2018). National Center for Healthcare Leadership health leadership competency model summary. National Center for Healthcare Leadership Health Leadership Competency Model 3.0. https://www.nchl.org
- Sağlık Bakanlığı. (2014, Mayıs 22). Sağlık meslek mensupları ile sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek mensuplarının iş ve görev tanımlarına dair yönetmelik. Resmi Gazete. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140522-14.htm
- Sağlık Yönetimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (SAYÇEP). (2017). Sağlık yönetimi ulusal çekirdek eğitim programı (SAYÇEP). https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/saglik_yonetimi.pdf
- Santric Milicevic, M. M., Bjegovic-Mikanovic, V. M., Terzic-Supic, Z. J., & Vasic, V. (2011). Competencies gap of management teams in primary health care. European Journal of Public Health, 21(2), 247–253. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckq094
- Stefl, M. E. (2008). Common competencies for all healthcare managers: The Healthcare Leadership Alliance model. Journal of Healthcare Management, 53(6), 360–374. https://doi.org/10.1097/00115514-200853060-00002
- Tewari, R., & Sharma, R. (2011). Managerial skills for managers in the 21st century. Management, 1(3), 1–12. https://doi.org/10.1016/j.mgs.2011.04.002
- TÜİK. (2021). Türkiye İstatistik Kurumu. https://www.tuik.gov.tr/ (Erişim: Ocak 2024)
- Ültay, E., Akyurt, H., & Ültay, N. (2021). Sosyal bilimlerde betimsel içerik analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 188–201.
- Ünal, K. (2017). Competence in healthcare managers: HLA model. Management Review: An International Journal, 12(2), 43–61.
- Woiceshyn, J., & Daellenbach, U. (2018). Evaluating inductive versus deductive research in management studies: Implications for authors, editors, and reviewers. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 13(2), 1277–1288. https://doi.org/10.1108/QROM-01-2018-1628
- Wysocka, M., & Lewandowski, R. (2017). Key competences of a healthcare manager. Journal of Intercultural Management, 9(4), 165–184.